دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

همگرایی ایران و عربستان در حل مسئله فلسطین

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی سعودی به عنوان دو کشور بسیار مهم و تاثیرگذار منطقه می‌توانند با ائتلاف و همکاری با یکدیگر نقش مهم و مثبتی را در حل و فصل بحران فلسطین و مهار تجاوزات رژیم صهیونیستی ایفا کنند.
کد خبر: ۶۰۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ - 15July 2023

نقش همکاری ایران و عربستان در حل مسئله فلسطینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: همانگونه که می‌دانیم از زمان اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی آن هم با حمایت و پشتیبانی غرب تا امروز موضوع فلسطین همواره مسئله اصلی و فوری جهان اسلام بوده و هست. اما بعد از عادی سازی روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی توقع این است که این دو کشور در اتخاذ تصمیماتی واحد و موثر وارد عمل شوند و با انجام برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های درست و اصولی یک اقدامی انجام بدهند که شرایط ملت فلسطین از آن چیزی که امروز است بهتر شود.

اما آن چیزی که تا امروز دیدیم این بوده که استکبار جهانی به خصوص آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی همواره در تلاش بودند تا با تفرقه افکنی میان کشور‌های اسلامی منطقه مانع از اتحاد و یکپارچگی این کشور‌ها شده تا از این مسیر مانع از اجماع جهانی آن‌ها برعلیه اقدامات و فعالیت‌های خصمانه و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم و ملت فلسطین شوند. این در حالی است که اگر همبستگی و اتحاد کشور‌های اسلامی را با یکدیگر شاهد باشیم به راحتی می‌توانند در برابر طرح‌ها و نقشه‌های دشمنان فلسطین ایستادگی کنند.

از طرف دیگر هیچ کس در این رابطه شک و شبهه‌ای ندارد که مقاومت فلسطین امروز توانسته به عنوان یکی از بازیگران اصلی در مقابل رژیم صهیونیستی و تجاوزات او ایستادگی کند؛ بنابراین امروز زمانی است که ملت فلسطین باید از این مقاومت یک سود واقعی ببرد و یک شرایط جدید در زیست زندگی آن‌ها بوجود بیاید. این دو کار مهمی ایست که باید توسط ایران و عربستان صورت بگیرد. در واقع باید پرونده فلسطین بین ایران و عربستان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و با اجرا شدن طرح‌های جدیدی به سرعت به طرف کنترل اقدامات رژیم صهیونیستی برویم.

این درحالی است که شرایط امروز منطقه و دنیا ایجاب می‌کند که دو کشور ایران و عربستان در مورد رژیم صهیونیستی باید یک دستور مشترک و پرونده‌ای مستقل را بین خودشان باز کنند و یا اگر باز است باید این پرونده را فعال کنند. چرا که رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا از خلاء امنیتی منطقه یعنی عدم وجود یک طرح اجرایی برای امنیت منطقه حداکثر استفاده را انجام بدهد؛ بنابراین این دو کشور ایران و عربستان باید در این زمینه به صورت فوری و با توجه به طرح‌هایی که امکان اجرایی شدن را دارد وارد شوند و اقدام کنند.

موضوع دیگر در این میان نقش و تاثیر بسیار مثبت و سازنده همگرایی دو کشور ایران و عربستان در تقویت روابط بین کشور‌های اسلامی است. در حقیقت همگرایی دو کشور در کنار اینکه موجبات زمینه‌سازی و تقویت روابط بین یکدیگر را فراهم می‌کند می‌تواند به عنوان عاملی مهم و تعیین کننده در تقویت و گسترش روابط بین کشور‌های اسلامی ایفای نقش کند. این موضوع هم به خودی خود موجب می‌شود تا سنگینی و برتری محور مقاومت اسلامی در صحنه منطقه به سود کشور‌های مسلمان و به زیان رژیم صهیونیستی و آمریکا تبدیل شود.

در پایان باید گفت توافق ایران و عربستان و نقش مثبت عادی سازی روابط بین این دو کشور آنقدر مهم و بااهمیت است که شاهد خشم رژیم صهیونیستی از توافق صورت گرفته بین این دو کشور بزرگ و قدرتمند منطقه خاورمیانه هستیم. از طرف دیگر این توافق با روی خوش و استقبال قابل توجه گروه‌های مقاومت و آزادی‌خواه فلسطینی روبرو شده است، زیرا این توافق امید‌های آن‌ها برای تشکیل یک جبهه بزرگ و واحد در برابر رژیم صهیونیستی و در نهایت استقلال و آزادی این سرزمین را به شدت افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار