در همایش «ذخایر انقلاب» ویژه نکوداشت ۱۸۰ شهید جامعه عشایری خراسان رضوی مطرح شد؛

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه: تقدیم ۱۱۵۰۰ شهید از افتخارات عشایر/ ایجاد امنیت پایدار در ییلاق و قشلاق، مهم‌ترین راهبرد برای ایجاد تحول در جامعه عشایری

سردار «حزنی» گفت: عشایر تا به امروز، بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است که افتخار بزرگ جامعه عشایری است. امیدواریم خدماتی که به این قشر ارائه می‌شود، تناسبی با میزان مجاهدت آنان داشته باشد.
کد خبر: ۶۰۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶ - 15July 2023

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران: تقدیم ۱۱۵۰۰ شهید از افتخارات عشایر است/ ایجاد امنیت پایدار در ییلاق و قشلاق، مهم‌ترین راهبرد برای ایجاد تحول در جامعه عشایری به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم «سید ضیاءالدین حزنی» دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران در آیین نکوداشت ۱۸۰ شهید جامعه عشایری و تجلیل از عشایر غیور، شبانان و گله‌داران خراسان رضوی که امروز در مجتمع فرهنگی آیه‌های مشهد برگزار شد، عشایر را یکی از پشتوانه‌های عظیم کشور دانست و اظهار داشت: این قشر از نگهبانی سرحدات، راه‌ها و روستا‌ها گرفته تا تأمین مایحتاج غذایی کشور، پاسدار ملیت، دین و عقاید ملت بوده‌ و هستند.

وی افزود: جامعه عشایری در ۲۹ استان کشور پراکنده هستند و به غیر از استان کردستان و تهران، در سایر نقاط کشور عشایر حضور پررنگ و تأثیرگذاری دارند؛ در همین راستا، استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان دارای بیشترین میزان عشایر و استان‌های قم و قزوین کمترین حضور عشایر را در طول سال تجربه می‌کنند.

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران تأکید کرد: ایجاد امنیت پایدار در ییلاق و قشلاق، مهم‌ترین راهبرد برای ایجاد تحول در جامعه عشایری کشور است.

حزنی خاطرنشان کرد: همایش ذخایر انقلاب تاکنون در ۲۲ استان برگزار شده و هدف از آن نیز رسیدگی به مشکلات جامعه عشایری است. این یک گام مؤثر برای تأمین امنیت غذایی کشور است و به برکت چنین برنامه‌هایی است که می‌توان پیوند مستحکمی میان عشایر با نظام برقرار کرد و از همه مهم‌تر، عمق محبت و علاقه سپاه پاسداران به این قشر تلاشگر را نشان داد.

وی ادامه داد: شبانان، گله‌داران و عشایر از جمله اقشاری هستند که نقش محوری در اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که در سطح کشور، ۶۳ میلیون و ۷۳۴ هزار دام سبک وجود دارد که از این میان، استان خراسان رضوی با ۶ میلیون و ۸۵۶ هزار، بیشترین میزان دام سبک را نگهداری می‌کند. در حوزه دام سنگین نیز هم‌اکنون ۸ میلیون و ۸۸۸ هزار دام سنگین در کشور وجود دارد که خراسان رضوی در رتبه چهارم نگهداری از این‌گونه دام قرار دارد.

دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران تصریح کرد: عشایر تا به امروز، بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است که افتخار بزرگ جامعه عشایری است. امیدواریم خدماتی که به این قشر ارائه می‌شود، تناسبی با میزان مجاهدت آنان داشته باشد.

وی تأکید کرد: آب، راه، برق از جمله محور‌های موردنیاز عشایر کشور است. هزینه‌های بالای تأمین سوخت و برخی اقلام مایحتاج زندگی عشایری با توجه به بالابودن هزینه‌ها و پایین بودن سقف درآمد، باعث بروز مشکلاتی در زندگی آن‌ها شده است. این مسائل را بگذارید در کنار کاستی‌هایی در حوزه خدمات فرهنگی همچون مساجد و روحانیون مبلغ که در نهایت، باعث شده تا نرخ مهاجرت عشایر به مناطق حاشیه‌ای شهر همچنان نگران‌کننده باشد.

عشایر، مسئول تأمین امنیت ۵۹ درصد از جغرافیای کشور

سرهنگ پاسدار «احمد سعیدی» رئیس سازمان بسیج عشایری کشور نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد نیاز کشور به گوشت قرمز از محصولات دامی عشایر تأمین می‌شود، ابراز داشت: در ۵۹ درصد از خاک جمهوری اسلامی، تأمین امنیت کشور بر عهده عشایر مرزنشین است. ۳۵ درصد از صنایع‌دستی کشور به دست مردان و زنان هنرمند جامعه عشایری تولید می‌شود و بخش مهمی از فرهنگ اسلامی ایرانی هم به اراده سران عشایر برپا داشته شده است.

وی گفت: مهم‌ترین عامل در رشد شاخص‌های عشایری، توجه مسئولان است که می‌تواند در سخت‌ترین شرایط طبیعی، مایه دلگرمی شبانان، گله‌داران و اقشار مختلف جامعه عشایری کشور باشد. بسیج عشایری به همین دلیل اراده دارد تا طرح برپایی میز خدمت در ییلاق و قشلاق عشایر را همچنان با قدرت ادامه دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها