یادداشت/ محمد حسین‌زاده

خیانت به موقوفه گوهرشاد!

در موضوع موقوفه گوهرشاد، نه تنها با یک اقدام عدالت‌خواهانه مواجه نیستیم، که با یک پروپاگاندای سیاسی-روانی در مقابل ساده‌ترین مسائل شرعی و قانونی روبه‌رو هستیم؛ که مردم را به وقف و اهداف واقف و تلاش‌های تولیت‌های موقوفه بدبین کنند و به اسم حمایت از وقف به موقوفه مهم و جریان‌سازی در طول تاریخ خراسان به نام گوهرشاد خیانت کنند.
کد خبر: ۶۰۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴ - 16July 2023

خیانت به موقوفه گوهرشاد!گروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «محمد حسین‌زاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی؛ حال این روزهای فضای مجازی این‌گونه است، یک نفر ادعایی می‌کند و هر چقدر این ادعا جنجالی‌تر و حرارتش بالاتر، قدرت انتشارش بیشتر و در مرحله بعدی، رسانه‌های کوچک و بزرگ خارجی چنان پررنگ به آن می‌پردازند، که در قطعیت آن شک و شبهه‌ای نداشته باشی!

ماجرای #تولیت_موقوفه_گوهرشاد که حالا تیتر یک رسانه‌های ایران‌ستیز شده است و همچون یک کشف بزرگ به آن می‌پردازند، ماجرایی محرمانه و پنهان نبوده است، نه یک سند محرمانه است و نه یک اتفاق سری.

سازوکار تولیت موقوفه گوهرشاد متفاوت از سازوکار تولیت آستان قدس رضوی نیست.

وقف یک سرمایه‌گذاری ماندگار در ساختار اقتصادی اسلام است و خیرین با وقف، سرمایه خود را برای سال‌های بعد از خود، بصورت صدقه و حسنه پس‌انداز می‌کنند و تولیت موقوفه برای صیانت از ماندگاری اهداف وقف است.

نحوه‌ی استفاده از حق‌التولیه شرعاً و قانوناً در اختیار متولی شرعی موقوفه است. تولیت این موقوفه نیز همچون بسیاری دیگر از علمای وارسته، حق تولیت خود را به امور خیریه برای کمک به فقرا اختصاص داده، هزینه‌ی جهیزیه‌ی عروس‌هایی کرده است که خانواده‌هایشان بضاعت مالی اندکی داشته‌اند، کمک‌های معیشتی برای نیازمندان مشهد و خراسان رضوی ترتیب داده و اهل علمی که سفره‌ی معیشتشان دچار مشکل شده را مساعدت رسانده است. منابع مالی این‌ها و مواردی دیگر از این دست از محل حق تولیت موقوفه گوهرشاد تأمین شده است.

کاش کاشفی که ندای یافتم‌یافتم سرداده و ارشمیدس‌وار در کوی و برزن فضای مجازی داد و فریاد به راه انداخته است و بوقچی‌های بهایی و انگلیسی پوشش می‌دهند، پرس‌وجویی ساده می‌کرد که تمام مباحث مالی این موقوفه تحت اشراف نظارتی، سازمان بازرسی است و تا ریز هزینه‌های دریافتی و پرداختی موقوفه در سامانه جامع موقوفات کشور مشخص است. با این که موقوفات عام از جنس بیت‌المال نیست ولی گردش مالی آن‌ها تحت اشراف دستگاه‌های نظارتی مختلف رصد می‌شود.

جناب آقای کاشف چون نتوانسته تخلفی را کشف کند، اصل تولیت را که امری قانونی و شرعی است می‌خواهد زیر سوال ببرد!

بله، نه تنها با یک اقدام عدالت‌خواهانه مواجه نیستیم، که با یک پروپاگاندای سیاسی-روانی در مقابل ساده‌ترین مسائل شرعی و قانونی روبه‌رو هستیم؛ که مردم را به وقف و اهداف واقف و تلاش‌های تولیت‌های موقوفه بدبین کنند و به اسم حمایت از وقف به موقوفه مهم و جریان‌سازی در طول تاریخ خراسان به نام گوهرشاد خیانت کنند.

تهمت‌پراکنی به موقوفه گوهرشاد در ایام سالگرد قیام گوهرشاد هم قابل تأمل است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها