به گزارش خبرنگار دفاعپرس از رشت، سرهنگ پاسدار «حسن حبیبی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گیلان؛ عصر حاضر، عصر مطبوعات، رسانههای گروهی و ارتباطات است، دنیای کنونی ما عصر تاختوتاز وسایل ارتباط جمعی از جمله رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت است.
در عصر کنونی با توجه به رشد و توسعه چشمگیر فناوریهای ارتباطی و رسانهای روند تغییرات هویتی و فرهنگی شتاب فزایندهای به خود گرفته است.
امروزه رسانهها و شبکههای اجتماعی نقش بسیار مهم و تعیینکنندهای در تکوین هویت فرهنگی و اجتماعی انسان عصر حاضر، تغییر و جهتدهی نیازها و برجسته ساختن مفاهیم هویتی و هویتساز و در نتیجه ایجاد سبک زندگی برای انسان امروز ایفا میکنند.
نقش والدین و مسئولیت آنان در پرورش جسمی و روانی فرزندان و انتخاب شیوه تربیتی مطلوب از اهمیت خاصی برخوردار است؛ خانه، نخستین و بادوامترین عامل رشد شخصیت افراد خانواده است و نفوذ والدین بر فرزندان تنها به جنبههای ارثی محدود نمیشود و بلکه در رشد تمام ابعاد وجودی آنها نقش تعیینکننده دارد.
فرزندان بهوسیله خانواده با دنیای خارج آشنا میشوند و طرز معاشرت و روابط اجتماعی با دیگران را میآموزند و راه و رسم زندگی، اخلاق و فلسفه اجتماعی، معنویت و آدابورسوم آن را فرا میگیرند.
کودکان عصر حاضر مانند کودکان نسلهای گذشته نیستند که تنها بازی کردن با همسالانشان و تماشای کارتونهای تلویزیونی سرگرم شوند، تقریباً این کودکان و نوجوانان از همه این فناوریها یا برخی از آنها برخوردارند.
مدتی است موضوعی با عنوان آسیبهای نوپدید بهویژه آسیبهای ناشی از اینترنت، تلفن همراه، شبکههای اجتماعی، ماهواره و بازیهای رایانهای از سوی مسئولان و کارشناسان این حوزه مطرح شده و بر لزوم برنامهریزی و سیاستگذاری در حوزه پیشگیری از آن این آسیبها تأکید میشود.
از آثار مثبت اینترنت سهولت گفتوگو و تبادل اطلاعات با دیگران، سرعت تبادل اطلاعات، ناشناخته ماندن مبادله کنندگان، قلت هزینههای تبادل اطلاعات، دستیابی به اطلاعات در خصوص هر موضوعی، ارسال و دریافت نامههای الکترونیکی که از اتلاف وقت جلوگیری میکند، انجام مبادلات بانکی، بهروز کردن اطلاعات، استفاده از مطالب علمی و دسترسی به فناوریهای روز بوده که متأسفانه بهموازات آن گرایش نوجوانان و جوانان به چت رومها، عشقهای مجازی، کلاهبرداری و سوءاستفاده از دختران و پسران با ارائه شخصیتهای دروغین، سرقت اطلاعات و اخاذی و... را موجب شده است.
تهدیدات سایبری در میان جوانان، بهسرعت در حال تبدیل شدن به یک پدیده جهانی است، مربیان و والدین و سیاستگذاران برای محدود کردن این رفتار منفی و گاهی ویرانگر باید تلاش مضاعف داشته باشند.
والدین میتوانند نقش مهمی در جلوگیری از تهدیدات سایبری و ایجاد جهان آنلاینی مهربانتر یا آنچه بهاصطلاح مهربانی سایبری خوانده میشود، ایفا کنند.
والدین با اشکال جدیدتر شبکههای اجتماعی آنلاین، مانند فیسبوک، وبلاگها و چت رومها خیلی آشنایی ندارند علاوه بر اینها در مورد مسئله تهدیدات سایبری چندان نگران نیستند و از میزان تهدیدات سایبری در میان فرزندانشان مطلع نیستند، اگرچه اقلیت والدین کنترلهای سخت گونهتر، در خصوص فناوری و مجازاتهای سختتر را بهعنوان راهحل این مشکل مطرح میکنند، البته راهکار مؤثرتر در بلندمدت، برای بزرگسالان در خانه و مدرسه بهمنظور پیشگیری از آسیبهای پیش روی فرزندان، ایجاد مدلی برای رفتار درست، فراهم آوردن فرصتهایی بهمنظور گفتوگو با جوانان و بهبود و توسعه برنامه حل این معضل، به همکاری میان دانش آموزان و والدین و مربیان تربیتی آنان نیاز دارد.
ارتباط از طریق فضای مجازی علیرغم تمام محاسن و مزایای آن، در سالهای اخیر جایگاه قابلتوجهی را در بین نسل جوان جامعه ما پیدا کرده و دغدغهها و نگرانیهایی را به خانواده تحمیل کرده است؛ بنابراین افراد باید برای ورود به دنیای مجازی، اطلاعات کافی و لازم را در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات احتمالی آن نشوند.
ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانوادهها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اولویت قرار دارد. در حال حاضر فضای مجازی و امنیت آن چالشهای جدی مواجه شده و سلامت اخلاقی و حتی جسمانی کودکان و نوجوانان را در جامعه به مخاطره انداخته است.
بسیاری از مسائل اجتماعی و محیطی امروز در هر جامعهای، متأثر از رسانهها و ابزارهای ارتباطی است که به طرز فراگیری در دسترس مخاطبان قرار گرفته و شاید همه ابعاد زندگی آنها را تحت شعاع خویش قرار داده است.
لذا برای کاهش آسیبهای نوپدید در اینترنت و شبکههای اجتماعی برگزاری، جلسات آموزشی از سوی ارگانهای فرهنگی بهمنظور آگاهسازی والدین نسبت به این عرصهها، آموزش مهارتهای فرزند پروری به خانوادهها در ایجاد حس دوستی و در عین حال مدیریت و اقتدار در تربیت فرزندان، فرهنگسازی و آموزش فرهنگ استفاده از ابزارهای ارتباطی نسل جدید ثمربخش واقع خواهد شد.
انتهای پیام/