نتانیاهو؛ لکه ننگی که بایدن هم حاضر به پذیرش او نیست!

کاخ سفید، جریان راست افراطی در اراضی اشغالی را به هیچ عنوان متحد واقعی خود در اسرائیل نمی‌بیند و درست به همین دلیل است که شاهدیم در مدت اخیر مطالب مختلفی در مورد توطئه‌های گسترده پشت پرده دولت بایدن با هدف ضربه زدن به افراطیون حاضر در دولت نتانیاهو مطرح شده است.
کد خبر: ۶۰۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰ - 16July 2023

نتانیاهو؛ لکه ننگی که بایدن هم حاضر به پذیرش او نیست!به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پس از پیروزی مجدد بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکودِ رژیم اشغالگر قدس و ائتلاف راست‌گرایان افراطی همراه با وی در انتخابات پارلمانی اسرائیل و متعاقبا تشکیل دولت توسط آنها، جهان شاهد روی کار‌آمدنِ تندروترین دولت در کل تاریخ جعلی رژیم صهیونیستی بوده است.

در این چهارچوب، چهره‌های افراطی حاضر در دولت نتانیاهو نظیر «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به انحای مختلف دست به ایجاد تنش و هرج و مرج در اراضی اشغالی و به طور خاص علیه ملت فلسطین زده و می‌زنند و بعضا با موضع گیری‌های مخرب خود، حتی سبب ایجاد تنش‌های منطقه‌ای می‌شوند.

شاید نمونه بارز این مسأله اقدام عجیب اسموتریچ بود که در جریان سفر خود به فرانسه، نقشه‌ای را از رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشت که در آن حتی خاک اردن نیز ضمیمه قلمرو اشغالی این رژیم شده بود. مسأله‌ای که موجب شد تا پارلمان اردن رأی به اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از امان بدهد. با این همه، نقطه اوج تشدید تنش‌ها در روابط خارجی رژیم صهیونیستی پس از روی کار آمدن نتانیاهو و طیف افراطیون متحد وی را باید در موضع سرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و حزب دموکرات در رابطه با دولت جدید رژیم اشغالگر قدس مشاهده کرد کما اینکه شاهدیم پس از چند ماه از روی کار آمدن این دولت، هنوز رئیس جمهور آمریکا دعوتنامه‌ای را برای نتانیاهو جهت سفر به آمریکا نفرستاده و یا زمانی که «بزالل اسموتریچ» در مقام وزیر دارایی صهیونیست‌ها به آمریکا سفر کرد، هیچ مقام رسمی دولت آمریکا حاضر به دیدار با وی نشد.

در این رابطه، به نظر می‌رسد که به طور خاص می‌توان ۳ دلیل عمده و محوری را در توضیح دلایل سردی روابط دولت کنونی آمریکا با دولت نتانیاهو در اراضی اشغالی مورد اشاره قرار داد. هر چند که آمریکا در ظاهر بار‌ها و بار‌ها روابط خود با رژیم صهیونیستی را روابطی ناگسستنی و کاملا راهبردی توصیف کرده است.

اولا، بایدن به طور خاص، زمانی که معاون رئیس جمهور وقت آمریکا باراک اوباما بود، کینه نتانیاهو را عمیقا به دل گرفت. دلیل اصلی این مسأله نیز روشن است، زیرا در آن زمان، نتانیاهو اتحادی گسترده و عمیق را با حزب جمهوری‌خواه تعریف کرد و هر آنچه می‌توانست علیه دولت اوباما و با محوریت تضعیف این دولت انجام داد.

در این زمینه شاهد بودیم که حتی نتانیاهو در شرایطی که دولت اوباما کاملا با این مسأله مخالف بود، اقدام به سخنرانی در کنگره آمریکا و طرح مواضع تهاجمی علیه اوباما به دلیل تحرک آن در حصول توافق هسته‌ای با ایران کرد. در این چهارچوب، بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا به خوبی فهمیده که در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس و نخست وزیر آن یعنی نتانیاهو، صرفا باید با ظاهرسازی و مواضع اعلامی و تاکید بر اینکه تل آویو-واشینگتن روابط خاص و راهبردی دارند، جلو برود و در پسِ پرده هر لحظه امکان دارد که سیاستمداران صهیونیست علیه وی دست به توطئه بزنند.

اگرچه که خودِ دولت بایدن و تیم وی در قدرت نیز به واسطه تعریف برخی ارتباطات سیاسی در درون اراضی اشغالی سعی دارند تا جای ممکن موضع نتانیاهو و دولت وی را تضعیف کنند.

دوم اینکه نتانیاهو و طیف افراطیون حاضر در دولت کنونی وی، به قدری در مدت اخیر به اقدامات غیرموجه و نامشروع چه علیه فلسطینی‌ها و چه کلیت منطقه دست زده اند که کار با آن‌ها حتی برای دولت آمریکا نیز به امری پرهزینه تبدیل شده است و این دولت نمی‌تواند نسبت به این مسأله بی‌تفاوت باشد.

به بیان ساده‌تر، جنایات و رویه‌های نامشروع رژیم اشغالگر قدس به قدری تشدید شده‌اند که حتی امکان لاپوشانی آن‌ها برای دولت آمریکا که خود را نزدیکترین متحد رژیم اشغالگر قدس می‌داند نیز دیگر میسر نیست و اگر دولت بایدن بخواهد پیوند‌های نزدیکی را با دولت نتانیاهو برقرار کند، با فشار‌های فزاینده داخلی و بین‌المللی رو به رو خواهد شد. در این زمینه به طور خاص می‌توان به اقدامات غیرقانونی دولت نتانیاهو در توسعه شهرک سازی‌های نامشروع در کرانه باختری و یا دامن زدن به خشونت‌های قومی و مذهبی علیه فلسطینی‌ها و طرح مواضع تهاجمی از سوی مقام‌های ارشد دولت نتانیاهو علیه ملت فلسطین و یا بازیگران منطقه‌ای اشاره کرد؛ و در نهایت سوم اینکه دولت کنونی آمریکا اختلافات گسترده‌ای را با طیف افراطی کنونی متحد با نتانیاهو و البته همکاری خودِ نتانیاهو با این طیف دارد و سعی دارد تا جریان‌های دیگری در اراضی اشغالی در قدرت باشند. به بیان ساده‌تر، کاخ سفید، جریان راست افراطی در اراضی اشغالی را به هیچ عنوان متحد واقعی خود در اسرائیل نمی‌بیند و درست به همین دلیل است که شاهدیم در مدت اخیر مطالب مختلفی در مورد توطئه‌های گسترده پشت پرده دولت بایدن با هدف ضربه زدن به افراطیون حاضر در دولت نتانیاهو مطرح شده است.

دولت بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی وی معتقدند که افراط گرایان دولت نتانیاهو سعی دارند تا جای ممکن همفکران خود را در صحنه قدرت سیاسی رژیم اشغالگر قدس تقویت کنند و جریان‌هایی که مطلوب آمریکا جهت همکاری هستند را تا جای ممکن به حاشیه برانند.

در این رابطه حتی ایتامار بن گویر به صراحت به مقام‌های آمریکایی هشدار داده که «بهتر است از توطئه‌گری علیه راست افراطی اسرائیل دست بکشند و بدانند که اسرائیل یک ستاره دیگر روی پرچم آمریکا نیست». مسائلی که همه و همه در کنار هم یک حقیقت را نشان می‌دهند: نباید فریب ظاهرسازی‌های جاری در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی را خورد، زیرا در پسِ موضع‌گیری‌های به ظاهر دوستانه دو طرف، جنگی گسترده و عمیق در جریان است

منبع: سایت الف

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار