افتتاح سد «چمشیر» گچساران با حضور رئیس‌جمهور

سد و نیروگاه «چمشیر» در شهرستان گچساران با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد.
کد خبر: ۶۰۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸ - 17July 2023

به گزارش دفاع‌پرس از یاسوج، سد و نیروگاه «چمشیر» در شهرستان گچساران امروز با حضور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان استانی و ملی افتتاح شد.

سازه بزرگ سد چمشیر با هدف ذخیره ۲/۳ میلیارد مترمکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌ها و تولید ۴٨٠ گیگاوات‌ساعت انرژی برق‌آبی در سال بر روی رودخانه زهره احداث شده است.

این سد از نوع بتنی غلتکی (RCC) است که مطالعه احداث آن در سال ۱۳۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.

عملیات اجرایی این طرح بزرگ با اخذ مجوز‌های لازم از جمله مجوز زیست‌محیطی از سال ۱۳۹۱ شروع و پس از سال‌ها تلاش شبانه‌روزی کارگران و مهندسین ایرانی، امروز افتتاح شد.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ٨۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ایجاد زیرساخت مناسب برای تولید صنعت آبزیان و صنایع وابسته، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه، کنترل سیلاب‌ها و استفاده بهینه از آب و جلوگیری از بروز خسارات سیلاب، اشتغال‌زایی، کنترل شوری آب رودخانه زهره و احیاء اراضی پایین‌دست از مهم‌ترین اهداف این طرح اقتصادی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها