در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: باید با کشورهای آفریقایی ارتباطات نزدیکتری داشته باشیم

خرازی گفت: کشورهای آفریقایی از گسترش روابط با ایران اسلامی در حوزه‌های مختلفی همچون کشاورزی و فناوری‌های نوین استقبال می‌کنند.
کد خبر: ۶۰۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۸ - 19July 2023

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: باید با کشورهای آفریقایی ارتباطات نزدیکتری داشته باشیم/ قرابت‌های زیادی بین ایران و کشورهای آفریقایی وجود دارد«کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، درباره دستاورد‌های سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی اظهار داشت: این سفر بسیار ضروری بود و ما باید با کشور‌های آفریقایی ارتباطات نزدیکتری داشته باشیم.

خرازی با تاکید بر اینکه قرابت‌های زیادی بین ایران و کشور‌های آفریقایی وجود دارد، افزود: کشور‌های آفریقایی از گسترش روابط با ایران اسلامی در حوزه‌های مختلفی همچون کشاورزی و فناوری‌های نوین استقبال می‌کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشورمان باید پیگیر حصول توافقات صورت گرفته با کشور‌های آفریقایی شود، خاطرنشان کرد: به تناسب امکانات و در جهت تامین نیاز‌های کشور‌های آفریقایی باید کمک کنیم و حضور ما در این قاره مفید و موثر خواهد بود.

پس از سفر رئیس جمهور در ر‌أس هیأتی به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا روز سه‌شنبه ۲۰ تیر و در راستای تقویت همکاری‌ها با کشورهای قاره آفریقا و در پاسخ به دعوت رسمی روسای جمهور کنیا (شرق آفریقا)، اوگاندا (شرق آفریقا) و زیمبابوه (جنوب آفریقا) رئیسی به این سه کشور رفت.

دسترسی به کانال سوئز، تنگه جبل الطارق، باب المندب و دماغه امیدنیک، این قاره را به مرکزی برای رقابت همه کشورها تبدیل کرده و به ویژه در سال‌های اخیر برخی بازیگران منطقه‌ای نیز بر دامنه حضور خود در این قاره افزوده‌اند. ترکیه از یک سو و قطر، امارات عربی متحده و عربستان از سوی دیگر که عمدتا اهداف اقتصادی را در کار با این قاره مدنظر قرار داده‌اند. البته در این میان نباید از حضور رژیم صهیونیستی در این قاره غافل بود. از قاره آفریقا به عنوان قاره فرصت‌ها نام برده می‌شود و بازار خوبی برای کالاهای ایرانی نیز هست. البته مشکل عمده در این راستا، عدم آشنایی تجار ایرانی با ظرفیت‌های این قاره است.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با روسای جمهور سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه با برخی از تجار و فعالان اقتصادی و دانشگاهی نیز دیدار کرد. در این سفر همچنین به منظور ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو در مجموع ۲۱ سند همکاری میان مقامات عالیرتبه ایران و همتایانشان در سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه به امضا رسید.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار