به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «اسماعیل فلاح پور» کارگردان سینما در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: اینکه شاهدیم دولت به ناکارآمدی مدیران پایان میدهد اتفاق خوشایندی است و نشان از این دارد که میتوانیم به روزهای بهتر برای سینما امیدوار باشیم.
کارگردان فیلمهای سینمایی «حرفه ای» و «تیک» افزود: سینمای ایران امروزه در شرایط بسیار بحرانی به سر میبرد؛ فروش غیرمنتظره یکی دو اثر کمدی قطعاً نمیتواند نمودار موفقیت سینما باشد و ما نباید خودمان را با میزان فروش این گونه فیلمها و آمارسازیها و... گول بزنیم.
وی ادامه داد: سینما تحت تأثیر سیاستهای اجرایی مدیران وقت است و ما باید ببینیم چرا دچار این همه معضل و مشکل در سینما شده ایم! متأسفانه سلیقه جای تفکر را در سینمای ما گرفته چرا که اگر تفکری وجود داشت بنده و شما به عنوان منتقد و سینماگر باید اثرات آن را در سینما میدیدیم، اما چنین چیزی را شاهد نبوده و نیستیم!
فلاح پور سپس با انتقاد از برخی تولیدات بنیاد سینمایی فارابی طی سالهای اخیر متذکر شد: بخشی از تولیدات این نهاد علیرغم تبلیغات فراوانی که برای آن شد به هیچ عنوان قابل دفاع نبود. بنیاد سینمایی فارابی مهمترین معضل و مسأله اش از جایی شروع شد که یک جمع بسیار محدود و بسته با شعارهای دهان پرکن در آن برای کل سینما تصمیم گیری کردند و بودجهها را تنها به افرادی خاص اختصاص دادند که ماحصل آن هیچ دستاوردی برای سینمای کشور در پی نداشت.
این سینماگر در همین راستا تأکید کرد: حالا با روی کار آمدن مدیریت جدید در بنیاد سینمایی فارابی باید ببینیم سیاستها و برنامههای مدیر جدید برای این نهاد مهم سینمایی چیست؟ باید ببینیم ایشان قبل از انتصاب شان در این پست مهم و کلیدی چه پروپوزال و برنامهای ارائه کرده اند که رئیس سازمان سینمایی ایشان را شایسته انتصاب در این پست مهم دانسته است؟
وی خاطرنشان کرد: نباید روش و منش در سینما به این گونه باشد که فقط یک سری افراد عوض شوند و سیاستها همان سیاستهای قبل و روشها و همان روشهای قبلی باشد. امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست چرا که سینمای کشور در ورطه سقوط قرار گرفته و تا همه چیز از دست نرفته باید برنامه ریزی برای احیای سینما وجود داشته باشد.
فلاح پور با ذکر این نکته که یک سو نگری و خودی و غیرخودی کردن دیگر سالها است کارکردی ندارد تصریح کرد: این کارها جز انشقاق و تفرقه کارکرد دیگری در سینمای کشور نداشته و نتیجه اش این شده که سینمای ایران روز به روز بیش از پیش ضعیف شود.
این کارگردان سینما افزود: اگر مدیریتی بخواهد سینما را احیا کند باید طالب طرحهای جدید باشد تا بتواند سینمای ایران را تحرک دهد و تنوع ژانر به وجود آورد. امروزه بخش خصوصی سینما که تنها به کمدیهای سخیف و فوق سخیف فکر میکند به نحوی که روی فیلمفارسیهای قبل از انقلاب را سفید کرده، در بخش دولتی هم که اغلب شاهد تولیداتی در حوزه دفاع مقدس هستیم که ظاهراً دفاع مقدس است و حرف جدیدی برای گفتن ندارد و الگوهای قبلی را تکرار میکند؛ اینها مسائلی است که نیازمند بازنگری اساسی است.
وی سپس با اشاره به اینکه جای بدنه سینمای ایران در سیاست گذاریهای بنیاد سینمایی فارابی نباید خالی باشد تصریح کرد: امیدواریم دوست جدیدی که مدیریت بنیاد سینمایی فارابی را در دست گرفته اند جامع نگرتر باشند و از اهالی سینما دعوت به همفکری کنند. بی تردید در این زمان حساس سینمای ایران نیاز است مدیران با اهالی سینما به فکر جامع برسند نه اینکه بخواهند مانند مدیران قبلی تنها از افرادی استفاده کنند که مدام در شوراهای مختلف حضور دارند و تجربه ثابت کرده نظرات شان نمیتواند سینمای ایران را از بحران نجات دهد.
فلاح پور در پایان این گفتوگو افزود: تصمیم گیری باید از بدنه یک هرم بیاید و نباید صرفاً شکل عقیدتی داشته باشد. من امیدوارم مسئولان جدید بنیاد سینمایی فارابی به این نکات بسیار مهم و کلیدی توجه داشته باشند و نگذارند این نهاد بیش از این به زوال برسد.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴