رئیس‌جمهور: پالایشگاه و پتروپالایشگاه در کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود

حجت‌الاسلام «رئیسی» گفت: از مهم‌ترین مصوبات دور دوم سفر به کهگیلویه و بویراحمد، احداث فازهای جدید پالایشگاه، پتروپالایشگاه و پتروشیمی است.
کد خبر: ۶۰۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲ - 18July 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یاسوج، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور امروز در نشست خبری جمع‌بندی برنامه‌های سفر دو روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: دیدارهای مردمی از مهم‌ترین برنامه‌های این سفر بود و در این دو روز با مردم و مدیران استان و عشایر غیور و جمعی از نخبگان دیدارهایی داشتیم.

حجت‌الاسلام رئیسی پیگیری اجرای مصوبات دور اول سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: یکی از بخش‌ها، حوزه آبرسانی بود که سد چمشیر با پیگیری کارشناسان و مسئولان و کار شبانه‌روزی در استان به نتیجه رسید و بهره‌برداری شد که ۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی از طریق این سد سیراب می‌شوند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد منابع آبی کم ندارد، اما باید مدیریت صورت گیرد و مدیریت آب ایجاب می‌کند که سدهای دیگر هم پیگیری شود تا مردم در زمینه آب شرب و کشاورزی مشکل نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مجتمع پتروشیمی گچساران از دیگر پروژه‌هایی بود که مورد بهره‌برداری قرار گرفت، عنوان کرد: این مجتمع هم صنعتی و هم تولیدی است و هم اشتغال ایجاد می‌کند و از دیگر مزایای آن جمع‌آوری گازهای مشعل است.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: جاده پاتاوه-دهدشت از دیگر پروژه‌های افتتاحی این سفر بود که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد بود و با تلاش شبانه‌روزی وزارت راه و شرکت‌های ساخت بعد از حدود ۳۰ سال به نتیجه رسید و ۴۰۰ روستا از موهبت این جاده بهره‌مند و از بن‌بست خارج می‌شوند و اقتصاد آنها فعال می‌شود.

رئیس‌جمهور گفت: یکی از دغدغه‌های کارگران پروژه جاده پاتاوه-دهدشت و پروژه‌های دیگر از جمله پتروشیمی گچساران، این بود که بعد از اتمام این پروژه‌ها بیکار می‌شوند که از مسئولان مربوطه می‌خواهیم اگر پروژه‌ای تمام شد از کارگران آنها در طرح‌های دیگری که کار شروع می‌شود، استفاده کنند؛ ضمن اینکه در به‌کارگیری نیرو، این افراد در اولویت جذب قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در جلسه شورای اداری نکاتی را مدیران، فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس مطرح کردند، متذکر شد: این استان ظرفیت زیادی دارد، اعتبارات و نیروی انسانی کارآمد لازم است؛ اما ۷۰ درصد نقش را مدیران دارند که باید ظرفیت‌ها را فعال کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی از کاهش آمار بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و اظهار داشت: باید زمینه‌های اشتغال فراهم شود تا بیکاری در استان وجود نداشته باشد؛ به ویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت‌های فراوان این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور به مسأله مسکن اشاره و تصریح کرد: آن میزان واحدی که در ابتدای دولت برای ساخت مسکن وعده دادم، هم نیاز کشور است و هم متن قانون مصوب است و هم اینکه اعلام کردیم که باید حتماً انجام شود.

وی بیان کرد: تلاش ما این است که موضوع مسکن را دنبال کنیم؛ در شهرستان‌ها امکان تأمین زمین برای ساخت مسکن بهتر است؛ با این حال در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم مسأله زمین حل شده و به‌زودی کار ساخت ۱۰ هزار مسکن آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی با قدردانی از حضور مردم و ابراز محبت آن‌ها در این سفر، گفت: این حضور مسئولیت‌آور است و باید بیش از پیش برای رفع دغدغه‌های این مردم قدرشناس کار و تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: از مهم‌ترین مصوبات دور دوم سفر به کهگیلویه و بویراحمد، احداث فازهای جدید پالایشگاه و پتروپالایشگاه و پتروشیمی است، ضمن اینکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی مبلغ دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده که برای شهرستان‌های مختلف این استان باید هزینه شود.

وی تکمیل سریع سد تنگ سرخ و احداث سد سقاوه از دیگر مصوبات سفر دو روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان و خاطرنشان کرد: آبرسانی به برخی شهرها، تکمیل بزرگراه شیراز-سپیدان-یاسوج، تکمیل بخشی از راه‌های اصلی، تکمیل ایل‌راه‌های عشایری و تامین زیرساخت‌های برق از دیگر مصوبات این سفر بود.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: بیمارستان بهمئی کار قابل توجهی بود که با افتتاح آن چشم‌انتظاری ۱۲ ساله مردم این شهرستان به پایان رسید و از استاندار می‌خواهیم پیگیری کنند که پزشک متخصص در این شهرستان حضور پیدا کند و مشوق‌هایی هم برای ماندگاری پزشکان ایجاد شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درخصوص مشکل زیرساخت‌های هوایی و ریلی برای سرمایه‌گذاری در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: راه سرمایه‌گذاری در یک منطقه وجود زیرساخت‌ها است و شرکت‌های هواپیمایی باید پیگیری کنند و از طریق وزارت راه هم پیگیری می‌کنیم که حتماً حداقل روزی یک پرواز در مرکز استان برای ارتباط با تهران داشته باشیم؛ ضمن اینکه برقراری پرواز برای مشهد و کربلا و نجف هم مانعی ندارد و می‌تواند ایجاد شود.

وی درخصوص مشکل مسکن خبرنگاران هم تاکید کرد: اصحاب رسانه در صورتی که مانند دیگر نیروهای ادارات و سازمان‌ها تعاونی داشته باشند، می‌توانند در راستای رفع مشکل مسکن عمل کنند و در این زمینه از استاندار هم می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری کند.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: زیرساخت‌های ریلی هم در حال بررسی است و با توجه به همجواری استان کهگیلویه و بویراحمد با استان‌های فارس و خوزستان که زیرساخت‌ ریلی دارند، این استان هم می‌تواند به شبکه ریلی متصل شود که این موضوع در برنامه‌های ما قرار دارد و با همت مردم و جوانان و کارشناسان و پیگیری جهادی مسئولان زودتر از زمان پیش‌بینی شده قابل انجام است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص اهمیت احداث سد آبریز، گفت: در دیدارهایی که در مسیر با مردم و روستاییان داشتم، هم این درخواست مطرح شد و هم مردم و هم مسئولان این استان مطالبه‌گر این موضوع هستند و این خواست مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را حتماً پیگیری می‌کنیم.‌

وی تأکید کرد: ما عقب‌ماندگی تاریخی در این استان داریم و در سال‌های گذشته باید کارها انجام می‌شد، اما انجام نشده و چون این سطح از عقب‌ماندگی وجود دارد، باید تلاش‌ها دوچندان شود.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه برای پیگیری مصوبات سفر دوم و اجرای گام‌های بعدی توسعه، باز هم به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهیم کرد، گفت: تلاش ما این است که با کار جهادی بتوان عقب‌ماندگی‌ها را در این استان جبران کرد.

رئیس‌جمهور افزود: تخصیص اعتبارات مورد‌نیاز، برای این استان و استان‌هایی از این دست در اولویت است و باید در استان تلاش لازم صورت گیرد و کار شود که بتوان این اعتبارات را سریع جذب کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی در خصوص مشکلات معیشتی مردم هم‌ گفت: ثبات در بازار و ثبات در معیشت مردم جزو اولویت‌های دولت است و در این راستا تلاش‌هایی صورت گرفته که نوسانات قیمت ارز در زندگی مردم اثر نگذارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار