نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

پدافند فرهنگی، پیش‌نیاز توسعه ارزش‌های دینی است

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: محرم و صفر به‌عنوان یک فرصت تبلیغی کم‌نظیر می‌تواند قلوب مردم را بیش از گذشته به مفاهیم دینی نزدیک کند.
کد خبر: ۶۰۴۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹ - 18July 2023

ماه محرم، فرصت تبلیغی برای جریان مدیریت فرهنگی شهر/ پدافند فرهنگی، پیش‌نیاز توسعه ارزش‌های دینی استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» در دیدار با «محمدرضا قلندر شریف» شهردار مشهد، «حسین باغگلی» رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی و جمعی از معاونان شهردار که به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، اظهار داشت: فضای شهر باید در راستای تعظیم شعائر دینی، نهی از منکر و توسعه ولایتمداری مردم باشد.

وی افزود: در این حوزه، توسعه ارزش‌ها و پدافند فرهنگی، دو راهبرد مهم برای همه مدیران فرهنگی کشور است اما متأسفانه اکثراً در موضوع اول فعال هستند و وقتی پای راهبرد دوم می‌آیند، برخی مدیران عقب‌نشینی می‌کنند در حالی که اگر پدافند فرهنگی نباشد، سازندگی‌های فرهنگی صورت نمی‌گیرد زیرا شما باید پیش از تبیین ارزش‌های خود به شبهاتی که مطرح می‌شود، پاسخ بگویید.

تبلیغات شهری، میدان فرهنگ‌سازی

امام‌جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ، یک موقع ما چیزی می‌گوییم که جنبه اجرایی ندارد، صرفاً در مقام مشاوره است؛ هیچ‌کس هم از نماینده ولی‌فقیه و استاندار گرفته تا سایر نهادها، حق ندارد بگوید که شما باید فلان کار را انجام بدهید. منتها در مسئله شهرداری دو موضوع مطرح است؛ یکی اینکه چه کاری صورت بگیرد تا خدمت به مردم باشد و کار دیگر، موضوع فضاسازی شهری است که فراتر از سلیقه و راهبرد هر مدیر، یک میدان برای فرهنگ‌سازی در سطح شهر محسوب می‌شود.

علم‌الهدی ادامه داد: طراحی تابلوهای شهری باید به‌گونه‌ای باشد که نه قشر نخبگانی بلکه عموم مردم را مخاطب قرار دهد زیرا حتی نخبگان فرهنگی از حوزه و دانشگاه هم این فضاسازی‌های شهری را زمانی می‌بینند که در خودرو از یک معبر شهری عبور می‌کنند بنابراین برای همه مخاطبان فضاسازی‌های شهری، فرصت کافی برای دقت به یک تابلو و تفکر پیرامون مفهوم آن وجود ندارد و در این شرایط، طراحی‌ها باید به‌قدری ساده و اثربخش باشد که پیام فرهنگی آن به‌سرعت در ذهن بنشیند و برای درک آن به معناشناسی تصویری و اندیشه عمیق نیاز نباشد.

جریان فرهنگی شهر در خدمت مردم باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان با تأکید بر اینکه نشر محبت امام حسین (ع) و تبیین مظلومیت شهدای کربلا همواره یکی از ارکان ترویج دین بوده است، تصریح کرد: در تبلیغات برای محرم هم ما حرف زیاد برای گفتن داریم و این محتوا در حوزه مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نمود پیدا می‌کند اما آن‌چه مهم است، این است که این دو ماه، به‌عنوان یک فرصت تبلیغی کم‌نظیر می‌تواند قلوب مردم را بیش از گذشته به مفاهیم دینی نزدیک کند.

وی تأکید کرد: علیرغم استقلالی که مجریان فرهنگی در مناطق دارند، این یک ضرورت است که مناطق شهری با سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد هماهنگی بیشتری داشته باشند تا این‌طور نباشد که یک منطقه از نظر تبلیغات شهری مؤثر عمل کند و در منطقه دیگر، حتی یک تابلوی شهری در حوزه فرهنگی وجود نداشته باشد.

ایجاد ۲۳ مرکز فرهنگی ورزشی جدید در حاشیه شهر

در ادامه این دیدار، رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد نیز به تشریح پنج راهبرد مدیریت ششم شهری در حوزه فرهنگ پرداخت و گفت: مردمی‌سازی و مسجدمحوری در فعالیت‌های فرهنگی، توسعه همکاری و مشارکت با سازمان‌های فعال فرهنگی، توجه ویژه به حاشیه شهر، خانواده‌محوری در برنامه‌ها و کاهش تمرکز ستادی به‌موازات افزایش نوآوری‌های میدانی از جمله راهبردهایی است که در دستورکار قرار دادیم. براساس همین راهبردها، در سال ۱۴۰۰ فقط ۸۵ مرکز فرهنگی ورزشی در مشهد وجود داشت درحالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۸ مرکز ورزشی افزایش یافته و همه این مراکز جدید هم در پهنه‌های پیرامونی شهر ایجاد شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها