به مناسبت ماه محرم؛

آئین فاخر اذن عزا در بندرعباس برگزار شد

آئین اذن عزا با حضور مسئول اداره هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور، مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان و مسئولان هیئت‌های مذهبی در حسینیه امامزاده سیدمظفر(ع) استان هرمزگان برگزار شد.
کد خبر: ۶۰۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳ - 19July 2023

به گزارش دفاع‌پرس از هرمزگان، گردهمایی بزرگ ارکان هیئات، مداحین و مبلغین شهرستان بندرعباس شب گذشته به عنوان «اذن عزا» در حسینیه امامزاده سید مظفر(ع) استان هرمزگان برگزار شد.

حجت‌الاسلام «علی علمی» مسئول اداره هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور در این آئین، اظهار داشت: در حال حاضر به جرات می‌توان گفت مردمی‌ترین نهاد و تشکیلاتی هست که کار می‌کند و طبق آمار و گزارشاتی که به صورت رسمی اعلام شده، قریب به ۹۰ درصد مردم در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) در ماه محرم و صفر با خیمه و هیئت عزاداری امام حسین (ع) ارتباط می‌گیرند و به هر نحو ممکن ارادت خود را به اباعبدالله الحسین (ع) نشان می‌دهد.

وی افزود: این حضور حداکثری مردم در مراسم عزاداری شهادت امام حسین (ع) فرصت بسیار ارزشمندی برای هیئتی‌هاست که معارف اهل بیت (ع) را در هیئت مذهبی زنده نگه دارند.

مسئول اداره هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت که جایی بهتر و مناسب‌تر از هئیت مذهبی نیست، چرا که در این مجالس، امر اهل بیت (ع) که احادیث، احکام، قرآن و همچنین مشی و سیاست، مردم‌داری و معاشرت و کارکردهای اجتماعی اهل بیت (ع) را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ علمی گفت: هیئت مذهبی، عرصه و زمینی است که جای کار برای همگان وجود دارد، اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مداحان، بخش عمده فرمایشاتشان بر اساس و محور هیئت شکل می‌گیرد و هیئت را خطاب قرار می‌دهند به این دلیل است که ستایشگر و مداح، مفسر، شاعر، مبلغ و مبلغ و وعاظ در زمین هیئت فعالیت می‌کند، لذا هیئت مذهبی خیلی مهم است.

وی ادامه داد: هیئت مذهبی، مردمی است، امسال شعار «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» بیشترین آراء را از بین هئیت‌های مذهبی کسب کرد، اینکه امام حسین (ع) خانواده خود را برای معرفی و تبیین اسلام ناب محمدی را با خود همراه کرده است این حرکت سیدالشهدا (ع) برای هیئت مذهبی سرمشق است.

مسئول اداره هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور عنوان کرد: وقتی به یک خانواده تبدیل شویم بدون شک صبر و تحمل ما بالا می‌رود، به عنوان مثال، فرد هیئتی باید بداند  در برخورد با افراد کم‌حجاب، بهترین تدبیر را بکار بگیرد، البته نگاه ما، ایجابی است و نگاه سلبی نداریم، باید مراقب باشیم فردی با دل شکسته از خیمه امام حسین (ع) بیرون نرود و از طرفی هم حرمت و قداست هیئت مذهبی حفظ شود، چرا که روضه سیدالشهدا (ع) در این مکان برگزار می‌شود.

علمی گفت: کارکرد هیئت مذهبی تنها بحث عزاداری نیست و این موضوع اثبات شده است، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مدیون هیئت هستند، شهیدی نداریم که پای روضه اباعبدالله الحسین (ع) ننشسته باشد، این چنین نیست که کسی به مقام شهادت نائل شود اما درکی از مکتب امام حسین (ع) نداشته باشد، شهید آرمان علی‌وردی‌ها، شهید عجمیان و دیگر شهدای اغتشاشات، همه از خروجی هیئت‌های مذهبی هستند و این هیئت‌ها همچنان چنین شخصیت‌هایی را به جامعه اسلامی تزریق می‌کند.

وی ابراز داشت: هیئت مذهبی باید خیر و برکاتش به مردم برسد، باید حال محلات با برگزاری مراسم توسط هیئت، خوب شود، خروجی فعالیت آن باید کاهش آمار طلاق و اعتیاد باشد، مساجد و هئیت‌های مذهبی باید در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی کار کنند.

هیئت مذهبی باید دغدغه‌مند باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین حقانی» مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان در این آئین، ابراز داشت: فلسفه این همایش‌ها و دورهمی‌ها، به غیر از رفاقت و صمیمیت و دوستی که در این محافل شکل می‌گیرد، اعلام آمادگی، شروع و توجه به یک اتفاق بزرگ مردمی است که سالیان سال در تشیع و اسلام ورود کرده و هست.

وی افزود: این دورهمی‌ها سبب می‌شود تا متحدتر و جدی‌تر در عرصه میدانی خود ورود کنیم وگرنه این همایش‌ها و دورهمی‌ها باشد یا نباشد؛ جریان حرکت امام حسین (ع)، هیئت و هیئت‌داری، خیمه زدن و روضه خواندن و گریه کردن برای سیدالشهدا (ع) تداوم خواهد داشت، همه این موارد به کارهای ارزشی ما، ارزش افزوده می‌دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تاکید کرد: مراقب باشیم هیئت، خیمه و روضه منحصر به اشک و تمسک نشود البته خوب است که به امام حسین (ع) تمسک بجوییم، برای آن حضرت گریه کنیم و محبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در دلهایمان نگه داریم اما در صورتی که با دارا بودن همه اینها، موفق نشدیم جامعه را تغییر دهیم و کسی را به جمع امام حسینی‌ها اضافه نکردیم حداقل بهره را از امام حسین (ع) برده‌ایم.

حجت‌الاسلام حقانی گفت: هیئت امام حسینی هیئتی است که مادامی که در یک محله برگزار می‌شود مردم آن محله خشنود گردند، یا نسبت به وضعیت معیشت مردم و مسائل و مشکلات اجتماعی مردمان آن محله بی‌تفاوت نباشد، هیئت مذهبی باید نسبت به تک تک مسائل مردم محله، دغدغه داشته باشد در غیر این صورت، هئیت خیلی ادبیات امام حسین(ع) را نفهمیده است.

وی اضافه کرد: برای امام حسین(ع)، گریه کردن و اشک ریختن و روضه خواندن توفیق می‌خواهد اما آنچه هیئت مذهبی را یک هیئت ناب می‌کند آن چیزی نیست که در محفل دل شخصی فردی رقم می‌خورد لذا مراقب باشیم که به اینکه فقط گریه‌کن حسین بن علی(ع) تحویل جامعه دهیم بسنده نکنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان هرمزگان متذکر شد: همه ما این نوع دوستی و انس و الفت با حضرت سیدالشهدا(ع) را دوست می‌داریم ولی حب امام حسین(ع) باید عملیاتی باشد بنابراین یک هیئت مذهبی باید جامعه را تغییر دهد و امیدآفرینی کند و اتفاقات عظیمی در درون این هیئت‌ها رخ دهد، چراکه هیئت مذهبی، ساختار و ویژگی‌هایی دارد که مخاطبین آن متعدد هستند و منحصر به یک قشر خاص نیست بلکه تمامی اقشار جامعه را درگیر می‌کند لذا مراقب باشیم که میزبان خوبی باشیم.

حجت‌الاسلام‌ حقانی تأکید کرد: محرم فرصتی جدید است برای اینکه همت کنیم، انرژی بگیریم و به جامعه، هویت ببخشیم و جامعه را با خود همراه کنیم که تحقق این امر مهم نیازمند مراقبت جدی است.

وی با تاکید بر اینکه هیئت مذهبی باید دغدغه داشته باشد، گفت: امیدوارم هیئت‌تان را جدی بگیرید، البته این بدان معنا نیست که کارهای سال قبل را تکرار کنید بلکه باید روی آن فکر و تعامل کنید و تفکر داشته باشید که چگونه رونق و جدیت هیئت مذهبی را متفاوت‌تر از سال قبل کنید، جمعیت هئیت مهم نیست هیئت یکنفره برای امام حسین(ع) با هیئت‌های پنج یا ده هزار نفره یکی است و همه از آن سیدالشهدا(ع) است، حتی اگر هیئت یک نفره هم بود آن را جدی بگیرید چون حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) به این هیئت توجه دارند، امام زمان(عج) نیز به تعداد اعضای هیئت نگاه نمی‌کند بلکه به اخلاص می‌نگرد اگر مخلص بودیم حضرت زهرا(س) به هیئت مذهبی ما نگاه می‌کند.

در ادامه این آئین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شرفی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن کریمی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و همچنین یک مقام انتظامی به ایراد سخن پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها