رئیس ستاد تبلیغات جنگ در دوران دفاع مقدس:

اسناد دفاع مقدس، حرکت تاریخی برای دفاع از هویت ایران و انتقال آن به نسل‌های آینده است

خرازی با اشاره به اینکه بازدید از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: اصل اینکه این مرکز اسناد الآن به این صورت توسعه پیدا کرده و منشورات زیادی را دارد ارائه می‌دهد واقعاً یک حرکت بزرگ تاریخی است برای دفاع از هویت ایران، دفاع از هویت رزمندگان و انتقال آن تجارب دوران جنگ به نسل‌های آینده.
کد خبر: ۶۰۴۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳ - 20July 2023

مجموعه اسناد دوران جنگ، حرکت بزرگ تاریخی برای دفاع از هویت ایران، رزمندگان و انتقال آن به نسل‌های آینده استبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «کمال خرازی» رئیس ستاد تبلیغات جنگ در دوران دفاع مقدس و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی از مخزن اسنادی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بازدید کرد.

وی با اشاره به اینکه بازدید از این مرکز باارزش مجموعه اسناد دوران جنگ بسیار آموزنده بود، اظهار داشت: بازدید از این مرکز باارزش مجموعه اسناد دوران جنگ بسیارآموزنده بود، از این‌ جهت که عزیزان ما که فرماندهان بزرگ دفاع مقدس بودند در همان روز‌های اول شروع جنگ در فکر حفظ اسناد جنگ افتادند و با نظم تحسین‌برانگیزی توانستند لحظه‌به‌لحظه وقایع دوران جنگ را ثبت کنند. اصل اینکه این مرکز اسناد الآن به این صورت توسعه پیدا کرده و منشورات زیادی را دارد ارائه می­دهد واقعاً یک حرکت بزرگ تاریخی است برای دفاع از هویت ایران، دفاع از هویت رزمندگان و انتقال آن تجارب دوران جنگ به نسل­های آینده.

وی تأکید کرد: این سازمان‌دهی مبین این است که آن‌کسانی که در دوران جنگ ما در دفاع مقدس مشارکت داشتند از برترین استعداد‌های کشور بودند و همان‌گونه که توانستند جنگ را اداره کنند حتی در ثبت تاریخی وقایع جنگ هم همت بالایی را داشتند که نتیجه آن، مجموعه آثاری است که امروزه در این مجموعه بزرگ وجود دارد و در واقع منابعی است که می‌تواند برای ترسیم وقایع جنگ به سبک امروز برای جوانان و نسل جوان کشور در اختیار محققان و پژوهشگران عزیز کشورمان قرار بگیرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه این مجموعه در شیوه‌های مختلف به شکل‌های مختلف ثبت شده است، عنوان کرد: جای خوشبختی است که در شکل­‌های مختلف شما تلاش کردید نه‌تن‌ها در روزنگار بلکه این مجموعه اسنادی در قالب خاطرات فرماندهان بزرگ جنگ، در قالب روایاتی که در جلسات تصمیم‌گیری در دوران جنگ ثبت و ضبط شده است، در قالب واحد‌های تخصصی که در دوران جنگ وجود داشته است.

وی از اهمیت تبلیغات در عصر حاضر گفت و بیان کرد: ما متأسفانه در معرفی جنگمان به‌عنوان دفاع مقدس که خود این لغت «دفاع مقدس» از ابداعات دوران ستاد تبلیغات بود که اصلاً به‌یک‌باره فضای جنگ را عوض کرد شد یک امر مقدس، کار نکردیم یعنی در سطح بین­‌المللی موفق نشدیم که جنگ را به‌عنوان یک دفاع مقدس واقعاً به ذهن دیگران برسانیم. اگر مستند تاریخی جدی و عمیقی تهیه بشود خدمت بسیار بزرگی است آن‌وقت این اسناد و مدارک همه می­توانند مبنایی آن سناریویی باشد که نوشته بشود که بعداً به فیلم تبدیل شود.

خرازی اظهار داشت: این مجموعه می‌تواند واقعاً یک مجموعه بسیار باارزشی باشد و ان‌شاءالله بتوان برای دفاع از دفاع مقدس کشورمان از آن استفاده بهینه کرد و این امر یک وظیفه اساسی برای کشور است که نه‌تن‌ها برای نسل جوان بتوانند به‌درستی آن دوران پرشکوه و عظیم را منعکس و ترسیم کنند بلکه در سطح بین‌المللی بتوانند در دفاع از دفاع مقدس واقعیات جنگ را ترسیم کنند و درواقع بتوانند کشور را به‌درستی معرفی کنند.

وی بر ضرورت انتقال تجربیات و مفاهیم دفاع مقدس به نسل جوان تاکید کرد و متذکر شد: تفاوت نسلی که به وجود آمده است بایستی که خودش مبنا باشد برای نوع تولیدی که ما بایستی داشته باشیم. نسل جدید حوصله خیلی خواندن ندارند، اصلاً زندگی دیجیتال شده بنابراین باید متناسب با این نسل اطلاعات را به نسل جوان بدهیم.

رئیس ستاد تبلیغات جنگ در دوران دفاع مقدس از بازگو کردن خاطرات و وقایع هشت سال جنگ تحمیلی به جوانان گفت و بیان کرد: خاطرات جنگ و اسناد جنگ اهمیت بسیار زیادی دارد، چون نسل‌های بعد نسبت به آنچه گذشت بیگانه هستند و این‌ها وقتی‌که ثبت شود، به‌تناسب شرایط زمانی تدوین شود و در اختیار قرار بگیرد برای شکل‌گیری هویت ملی نسل جوان واقعاً یک ضرورت اساسی است.

وی افزود: نیاز است تا نسل امروز و نسل‌های آینده در جریان قرار بگیرند که چه دوران سختی بر این کشور برای حفظ استقلال خودش گذشته است و فرماندهان بزرگ ما چه نقش عظیمی را در این حفظ این کشور داشتند و آن زحماتی که در آن دوران کشیده شده و ایثار‌هایی که شده است تا امنیتی که امروز در کشور دارند، گرامی بدارند و بتوانند ان‌شاءالله به سهم خودشان در ادامه کار قدم بردارند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها