در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

کارشناس مسائل فلسطین: شاخص‌های فروپاشی اجتماعی «اسرائیل»/ رژیم صهیونیستی هشتاد سالگی خود را نخواهد دید

شکیبایی گفت: وضعیت رژیم صهیونیستی را بسیار تاریک ارزیابی می‌کنم و با استناد به مواردی که مورخین و چهره‌های سیاسی می‌گویند این امکان بسیار بیشتر از هر زمان دیگری وجود دارد که این رژیم به هشتاد سالگی خودش هم نرسد.
کد خبر: ۶۰۵۰۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 22July 2023

احتمال اینکه رژیم صهیونیستی هشتاد سالگی خود را نبیند وجود داردمهدی اصغری؛ «مهدی شکیبایی» کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس پیرامون آخرین وضعیت و تحولات سرزمین‌های اشغالی و درگیری رژیم صهیونیستی با فلسطینیان اظهار داشت: تحولات سرزمین‌های فلسطینی به صورت بی‌سابقه‌ای این روز‌ها بیشتر تحت‌الشعاع تحولات درونی رژیم صهیونیستی است. به این معنا که معمولا اتفاقات در سرزمین‌های فلسطین اشغالی بازتابی از وضعیت داخل این سرزمین و توجه آن‌ها برای استیفای خود از دست رفته خود توسط رژیم صهیونیستی بوده است.

شکیبایی افزود: این دست اقدامات یا به صورت انجام عملیات‌های استشهادی بوده و یا به دلیل مشکلات اقتصادی که دارند موجب شده بود تا شاهد رقم خوردن تحولات مختلف و گوناگونی در سرزمین‌های فلسطین باشیم. در واقع منظورم این است که ریشه اتفاقات معمولا از درون فلسطین بوده است، زیرا رژیم صهیونیستی دست برتر را در عده و عده داشت.

این کارشناس مسائل فلسطین ادامه داد: این دست برتر رژیم صهیونیستی در برابر فلسطینیان حتی در حوزه همپیمانان و حمایت‌هایی بود که این رژیم از آن‌ها چه در صحنه منطقه و بین الملل دریافت می‌کرده است. از آن طرف هم این فلسطینیان بودند که همیشه خودشان را به آب و آتش می‌زدند که یک اتفاقی را رقم بزنند و یک دستاوردی را حاصل کنند.

وی خاطرنشان کرد: اما باید به این مهم اشاره کنیم که به صورت کم‌سابقه‌ای این روز‌ها و یا شاید بتوان گفت در دو سه سال اخیر تحولاتی را شاهد هستیم که ناشی از تحولات داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطینی (اسرائیل) است. بر این اساس هم است که شاهد هستیم بیش از ۲۸ هفته است که به صورت مداوم و در یک مقیاس جغرافیایی گسترده و با جمعیت قابل توجه با راهپیمایی معترضان نسبت به کابینه رژیم صهیونیستی تظاهرات می‌کنند و خواستار سرنگونی این کابینه هستند.

شکیبایی اضافه کرد: این موضوع تظاهرات صهیونیست‌ها علیه کابینه رژیم صهیونیستی اثرات خودش را هم بر صحنه فلسطین می‌گذارد و نمونه آن نیز اتفاقاتی است که ما در کمتر از یک ماه پیش و در جنگی هم که در شهر و اردوگاه جنین در کرانه باختری درگرفت شاهد بودیم.

این کارشناس مسائل فلسطین عنوان کرد: آن چیزی که موجب این اتفاقات در شهر و اردوگاه جنین شد و وحشی‌گری رژیم صهیونیستی را به خوبی به جهانیان نشان داد بازتاب اتفاقات و بحران‌های عمیقی است که در داخل سرزمین‌های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی سر باز کرده به صورتی که سایر مناطق اراضی اشغالی را نیز درگیر این موضوع کرده است.

وی تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی واقعا در یک دو راهی مبهمی به‌سر می‌برد. زیرا از یک طرف قادر نیست که از سیاست‌های خودش در قبال فلسطین ازجمله در کرانه باختر، مردم اشغالی و نوار غزه عقب نشینی کند. زیرا عقب‌نشینی و کوتاه آمدن در برابر خواست معترضان به معنای خودکشی کابینه نتانیاهو است. از طرف دیگر نیز طی کردن روند فعلی نیز برای آن‌ها دشوار است.

شکیبایی افزود: بدون شک این درگیری‌ها به یک جنگ گسترده نه‌تنها در داخل مرز‌های فلسطین که در منطقه کشیده خواهد شد. این جنگ منطقه‌ای هم چیزی نخواهد بود که نه کنشگران منطقه‌ای و نه آمریکا خواهان آن باشند. زیرا وضعیتی که رژیم صهیونیستی امروز در آن به‌سر می‌برند در طول بیش از ۷۵ سال عمر این رژیم نه تنها کم سابقه بوده بلکه باید بگوییم که قطعا بی‌سابقه بوده است.

این کارشناس مسائل فلسطین ادامه داد: رژیم صهیونیستی تا به امروز این وضعیتی را که اکنون با آن روبرو هستند را تجربه نکرده بودند و اطلاع دارید که وضعیت داخلی اراضی اشغالی به صورتی است که روابط این رژیم با آمریکا به عنوان مهمترین و راهبردی‌ترین متحد «اسرائیل» هم در یک موقعیت متزلزلی قرار دارد. البته نمی‌گوییم که آمریکایی‌ها حمایت خود را به صورت کامل از رژیم صهیونیستی برداشتند. زیرا قطعا اینگونه نیست و آن‌ها منافع درهم تنیده‌ای با هم دارند.

وی خاطرنشان کرد:، اما باید به این نکته هم اشاره کنم که قطعا آمریکا این کابینه را مورد حمایت و پشتیبانی خودش قرار نخواهد داد. مصداق آن هم این است که با وجود اینکه نتانیاهو هفت تا هشت ماهی است که به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتخاب شده به آمریکا دعوت نشده و به جای او در یک اقدام کم سابقه به آمریکا دعوت می‌شود که اساسا در عرف دیپلماتیک بین الملل همچنین موضوعی وجود ندارد.

شکیبایی تصریح کرد: تمامی این مسائل و مواردی که به آن اشاره کردیم وضعیت بسیار تاریکی را برای حال و آینده رژیم صهیونیستی ترسیم می‌کند. خصوصا اینکه نتانیاهو هم به دلیل مسائل شخصی خودش نیز حاضر نیست که این صحنه را ترک کند. زیرا شاید ترک کردن صحنه آرامشی را به صورت مقطعی در داخل رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

این کارشناس مسائل فلسطین عنوان کرد: البته به این علت این آرامش را هم مقطعی می‌دانم، زیرا که اگر نتانیاهو هم از قدرت کنار برود خودش به عنوان یک منتقد و آن جریان راست‌گرایی که در حال حاضر بر سر کار هستند هم اجازه نخواند داد که آن میانه‌رو‌هایی که نزدیک به هفت هشت ماه در کف خیابان‌ها اعتراض می‌کنند بتوانند یک دولت مستقری را تشکیل بدهند.

وی در پایان گفت: بر این اساس وضعیت رژیم صهیونیستی را بسیار تاریک ارزیابی می‌کنم و با استناد به مواردی که مورخین و چهره‌های سیاسی می‌گویند این امکان بسیار بیشتر از هر زمان دیگری وجود دارد که این رژیم به هشتاد سالگی خودش هم نرسد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها