یادداشت/ سرهنگ مجید شفاهی

آموزش، محور انضباط اجتماعی

با ورود جوانان به دوره مقدس سربازی و گذران آموزش‌های تخصصی که برپایه نظم و انضباط استوار می‌شوند، معنای انضباط و نظم‌پذیری، عمق بیشتری می‌یابد، چراکه آموزش، محور انضباط و زیرساخت امنیت است و آرامش و سلامت اجتماعی و اقتدار نظام را رقم می‌زند.
کد خبر: ۶۰۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸ - 22July 2023

آموزش، محور انضباط اجتماعی! گروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ سرهنگ «مجید شفاهی» جانشین فرمانده انتظامی شهرستان نیشابور در مرکز آموزش شهید مطهری فراجا؛ انسان در اجتماع زندگی می‌کند و باید با رفتارشناسی، هنجارهای اجتماعی را مورد نظر داشته باشد.

یکی از راه‌های اجتماعی شدن و مقبولیت رفتار در اجتماع، رعایت قوانین و مقررات انضباطی حاکم بر جامعه است؛ این قوانین هستند که با چارچوب‌های انضباطی به کنترل رفتار افراد می‌پردازند و مانع از انجام خواسته‌های نابجا می‌شوند.

در مواردی که رفتار افراد خلاف انتظارات جامعه و توقعات اجتماعی باشد نمودی از بی‌انضباطی رخ می‌نماید. پس برای تبلور و نقش بستن انضباط در جامعه باید به مقررات پذیرفته‌ شده در فرهنگ، عرف و قانون پایبند باشیم.

انضباط، از کلمه ضبط و به معنی خویشتن‌داری و پیروی از قواعد معنا می‌شود و این قاعده در نیروهای نظامی و انتظامی و انجام عملیات اجتماعی و از همه مهم‌تر برقراری نظم و امنیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌شود.

تکلیف عوامل انتظامی در باور، توجه و رعایت نظم و انضباط اجتماعی بسیار سنگین است چراکه ناظمان نظم و انضباط باید خود عامل و پایبند به اصول و الگو و نمونه نظم‌پذیری و نظم‌مداری باشند.

در واقع انضباط به معنایی جامع یعنی فرد اعمال و رفتار خود را تحت نظم و قاعده درآورده و به خویشتنداری برای کنترل و هدایت خود و جامعه دقت‌نظر داشته باشد.

واقعیت این که افراد در هر دوره از زندگی، مسئول کار خود هستند. در دوره بلوغ، این مسئولیت جنبه قانونی پیدا می‌کند.

با ورود جوانان به دوره مقدس سربازی و گذران آموزش‌های تخصصی که برپایه نظم و انضباط استوار می‌شوند، معنای انضباط و نظم‌پذیری، عمق بیشتری می‌یابد.

آموزش، محور انضباط و زیرساخت امنیت است و آرامش و سلامت اجتماعی و اقتدار نظام بر آن استوار می‌گردد.

ناظمان نظم و انضباط اجتماعی باید به گونه‌ای رشد و تعالی یابند که بتوانند اعمال خود را کنترل کنند و رفتارشان را مطابق قاعده و قانون معینی همسو سازند و بر این معیار افراد باید رفتار عاقلانه را سرلوحه زندگی خود کرده و با سنجش و تدبیر اعمال خود را اداره کنند.

انضباط در این معنی هدف اساسی تعلیم و تربیت و آموزش را تشکیل می‌دهد که این اصل در مراکز آموزش نیروی انسانی مهم، تعیین‌کننده و حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار