به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران امروز (شنبه) در سومین نشست تخصصی خود در حوزه فنی و عمرانی شهر تهران که در محل احداث بزرگراه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ برگزار شد، اظهار داشت: نخستین نشست تخصصی ما در حوزه شهرسازی و دومین نشست تخصصی ما در حوزه حمل و نقل و امروز نیز سومین نشست در حوزه فنی عمرانی برگزار میشود؛ معاونت فنی و عمرانی مسئولیتهای مشخصی را از جمله ترمیم، توسعه ابنیه و زیرساختهای شهری را برعهده دارد.
وی به موضوع نگهداشت شهر در بعد آسفالت اشاره کرد و گفت: تلاش میشود که در ارتباط با این حوزه اقدامات موثری صورت گیرد ضمن اینکه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در حوزه کلان نظارت را بر پروژههای محلهای و فرامنطقهای به عهده دارد همچنین در ارتباط با پروژههای منطقهای اقدامات، کمکها و پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
زاکانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طی یک سال و ۱۰ ماه و ۲۰ روز از فعالیت دوره مدیریت جدید تصریح کرد: ما میراثدار ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژههای نیمهتمام در حوزه فنی و عمرانی بودهایم که تا به امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژههای نیمهتمام تکمیل و به بهرهبرداری رسیده است؛ همچنین پروژههای جدیدی را نیز آغاز کردهایم.
شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر ۴ پروژه کلانمقیاس در حوزه فنی عمرانی پیگیری و دنبال میشود. ۴ مجموعه بزرگراهی که عبارتند از یک آزادراه، دو بزرگراه و چهار کیلومتر کنارگذر آزادگان که این پروژهها به صورت جدی پیگیری و دنبال میشود.
وی به آزادراه شهید شوشتری و طول مسیر آن اشاره و تصریح کرد: بیش از ۱۶ کیلومتر مسیر این آزادراه است و قطعه اول آن در دست ساخت قرار دارد و انشاءالله طبق زمانبندی پیشبینی شده به بهرهبرداری خواهد رسید.
زاکانی درباره جزئیات آزادراه شهید شوشتری گفت: ویژگیهای این آزادراه این است که جاده امام رضا (ع) از شهید رستگار به یاسینی متصل میشود و عملا ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران و ۱.۵ درصد ترافیک کل تهران را کاهش خواهد داد.
شهردار تهران افزود: در حال حاضر فاز اول این پروژه به طول ۲.۲ کیلومتر در دست اقدام قرار دارد.
وی به یکی دیگر از پروژههای عمرانی در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: این پروژه به ادامه بزرگراه یادگار امام (بال غربی پروژه) مربوط میشود که عملاً این بزرگراه در گذشته تعطیل شده بود و در این دوره از مدیریت با توافقاتی که با نیروهای مسلح، وزارت دفاع انجام شد، عملیات اجرایی این پروژه کلید خورد و امیدواریم این بزرگراه طبق زمانبندی انجام شده به بهرهبرداری برسد و عملاً با اجرای بال غربی پروژه یادگار امام، این بزرگراه از بنبست خارج خواهد شد.
زاکانی در ادامه نشست خبری به بزرگراه شهید بروجردی اشاره و خاطرنشان کرد: این پروژه از سال ۸۹ شروع شد و در دو فاز، تقسیمبندی شده است که فاز اول آن که عمده این بزرگراه محسوب میشود؛ طبق برنامهریزی صورت گرفته امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی درباره بهرهبرداری از فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی گفت: زمانی که این پروژه به شورای ششم تحویل داده شد ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در ۲۲ ماه گذشته این پروژه پیشرفت قابل ملاحظهای را داشته است.
شهردار تهران در ادامه به تکمیل کندروهای بزرگراه آزادگان اشاره کرد و افزود: این پروژه نیز بر اساس برنامهریزی در دستور کار قرار گرفته است.
زاکانی در ادامه به یکی دیگر از پروژههای مهم سطح شهر تهران در بخش اصلاح تقاطعهای غیرهمسطح در پایتخت اشاره و تصریح کرد: با اصلاح ۹۸ تقاطع در سطح شهر تهران، ۷۳۰ کیلومتر مسیر شهروندان تهرانی کاهش خواهد یافت و این امر میتواند باعث کاهش مصرف روزانه یک میلیون لیتر بنزین در سطح شهر تهران شود. همچنین اجرای ۹۸ تقاطع اشاره شده میتواند منجر به کاهش آلودگی در سطح شهر تهران شود.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت فنی عمرانی جهت اصلاح ۹۸ تقاطع در سطح شهر تهران گفت: اصلاح این تقاطعها از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته به طوری که با اجرای ۹۸ تقاطع اشاره شده مسیر ۷۳۰ کیلومتری به ۵۳ کیلومتر تقلیل پیدا خواهد کرد.
شهردار تهران بیان کرد: سال گذشته ۱۱ تقاطع از ۹۸ تقاطع اجرایی شد که این امر توانست ۸۶ کیلومتر مسیر را کوتاهتر کند و امسال نیز هدفگذاری اجرای ۲۳ تقاطع در دستور کار معاونت فنی عمرانی قرار گرفته است که قطعا ۱۸ تقاطع از ۲۳ تقاطع عملیاتی و اجرایی خواهد شد و ۵ تقاطع دیگر به علت اینکه معارض دارند باید رفع معارض شوند و آنها نیز در یک بازه زمانی اجرایی خواهند شد.
زاکانی با اشاره به اینکه با اصلاح ۱۸ تقاطع در سال جاری ۱۸۶ کیلومتر مسیر کاهش پیدا خواهد کرد افزود: این اقدامات میتواند منجر به رضایتمندی شهروندان در شهر تهران شود و همچنین منجر به کاهش آلودگی در سطح شهر تهران خواهد شد.
وی در ادامه به پروژه تونل شهید متوسلیان و مشخصات اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه از انتهای شهید صیاد آغاز و تا آزادگان ادامه خواهد داشت و مسیر این تونل ۹.۸ کیلومتر خواهد بود و میان شهر را نجات خواهد داد و اجرای این پروژه همانند پروژه امام علی خواهد بود و میتواند در سطح شهر تهران گرهگشا باشد.
شهردار تهران در خصوص هزینههای اجرای پروژه شهید متوسلیان تصریح کرد: نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه این تونل خواهد بود و به لطف الهی گسترشی در سطح شهر تهران خواهد شد.
زاکانی با بیان اینکه مطالعات این پروژه انجام و در شورای ترافیک مطرح شده است، گفت: در برنامه چهارم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ بر اجرای این پروژه تاکید شده است و منابع این پروژه از محل مولدسازی تامین خواهد شد.
شهردار تهران در ادامه به رفع مشکلات جمعآوری آبهای سطحی در شهر تهران اشاره و تصریح کرد: تهران ۴ مخاطره از جمله سیل، زلزله، طوفان و فرونشست زمین را همراه خود دارد. البته این مخاطرات به اندازه هم نیستند و ناظر به مخاطره دوم (سیل) در غرب تهران توسعه و گسترش موضوع جمعآوری آبهای سطحی را در دستور کار خود قرار دادهایم تا بتوانیم به لطف الهی در این مسیر به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به برنامهریزی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران جهت احداث ۱۱ پروژه در حوزه جمعآوری آبهای سطحی به ارزش ریالی ۲۲۰۰ میلیارد تومان گفت: بخش قابلتوجهی از این پروژهها در غرب تهران عملیاتی و اجرا شده است که در حال حاضر ۱۴.۶ کیلومتر از این پروژهها اجرا و هم اکنون ۷.۴ کیلومتر از پروژههای اشاره شده در حوزه جمعآوری آبهای سطحی در دست کار قرار دارد.
زاکانی به مقاومسازی پلهای سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز اقدامات جدی آغاز شده است و در ۶۶ تقاطع؛ ۲۳ تقاطع اجرا و ۱۶ تقاطع نیز در دست اقدام قرار دارد. همچنین شهرداری تهران در این دوره توجه ویژهای در خصوص ایمنسازی گودهای ناایمن در سطح شهر تهران انجام داده است. متاسفانه در گذشته برخی گودها از جمله گود برج میلاد رها شده بود و همین امر موجب نگرانیهایی برای شهروندان شده بود که در مدیریت شهری فعلی اقدامات لازم جهت ایمنسازی گودها از جمله گود برج میلاد انجام شده و در حال حاضر این پروژه ۹۱ درصد پیشرفت و پایداری پیدا کرده است.
شهردار تهران به سایر گودهای ناایمن در سطح شهر تهران اشاره کرد و افزود: گود فرهنگ و ... نیز در مسیر توسعه پارکینگ قرار دارند و قطعا پروژههایی که مربوط به شهرداری تهران در حوزه ایمنسازی گودها است، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه به بحث آسفالتریزی سطح معابر شهر تهران اشاره کرد و گفت: تهران ۱۱۰ میلیون مترمربع معابر دارد که سالانه باید ۱۰ درصد از این معابر آسفالتریزی و ترمیم شوند و سالانه نیازمند به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت داریم تا بتوانیم هر ۱۰ سال یک بار به میزان ۱۱ میلیون مترمربع آسفالتریزی در سطح شهر تهران داشته باشیم.
شهردار تهران ادامه داد: متاسفانه در مدیریت شهری گذشته نرم آسفالتریزی در سطح شهر تهران به شدت کاهش پیدا کرد و این رقم به ۶۶۰ هزار تن در سال رسید و عملا در طی سالهای گذشته ما رکودی را در خصوص آسفالتریزی در سطح شهر تهران داشتهایم و به همین جهت شهرداری تهران در این دوره ورود جدی را در این مسئله داشته و به همین جهت بازسازی و راهاندازی کارخانههای جدید آسفالت را در دستور کار خود قرار داد تا بتوانیم به سمتی برویم تا شرایط خوبی را جهت آسفالتریزی در سطح شهر تهران داشته باشیم.
زاکانی با اشاره به افزوده شدن دو کارخانه جدید آسفالتریزی در پایتخت گفت: در سال ۱۴۰۰ که نیمی از آن دوره به شورای پنجم و بخشی دیگر نیز به مدیریت شهری ششم تعلق داشت ۵۴۰ هزار تن آسفالتریزی صورت گرفت و ما در سال ۱۴۰۱ توانستیم این رقم را به ۷۶۰ هزار تن توزیع آسفالتریزی در شهر تهران داشته باشیم و امسال هدفگذاری توزیع یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت در شهر تهران است که جهت آسفالتریزی این میزان نیازمند به اعتبار ۴۵۰۰ میلیارد تومان هستیم.
شهردار تهران با اظهار امیدواری مبنی بر آسفالتریزی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در پایتخت گفت: در صورتی که بتوانیم سالیانه ۱۰ درصد معابر شهر تهران را ترمیم و آسفالتریزی کنیم اتفاقات خوبی در این حوزه اجرا خواهد شد و بنا بر آمار و گزارشات معاونت فنی عمرانی در حال حاضر بالغ بر ۱۷۰ اکیپ در سطح شهر تهران فعالیت میکنند و تا به امروز ۳۹۰ هزار تن آسفالت در مسیر بزرگراهها و معابر درجه ۲ و ۳ توزیع شده است.
وی سپس به موضوع مناسبسازی معابر سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز تا به امروز ۳۵۰ کیلومتر از معابر مناسبسازی شده است و تا پایان سال این آمار به ۳۹۲ کیلومتر خواهد رسید.
زاکانی به مشارکت شهروندان تهرانی در قالب طرح "من شهردارم" اشاره کرد و گفت: این طرح سال گذشته از سوی شهرداری تهران معرفی شد و طی یک بازه زمانی مشخص ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان در این طرح شرکت کردند و ۴۶۰ هزار پروژه را جهت اجرا در محلات و مناطق خود معرفی کردند که سال گذشته ۱۳۶ پروژه اجرا و تحویل داده شد و امسال بنا داریم ۱۰۸۸ پروژه را تکمیل و در قالب طرح من شهردارم به بهرهبرداری برسانیم که از ۱۰۸۸ پروژه اشاره شده؛ ۶۳۰ پروژه قدرالسهم معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران خواهد بود.
شهردار تهران در ادامه نشست خبری خود به پروژه ترمینال شرق اشاره کرد و افزود: این پروژه در دوره چهارم مدیریت شهری با پیشرفت بالغ ۹۰ درصدی به شورای پنجم واگذار شد، اما متاسفانه این پروژه به دلیل رها شدگی شاهد پسرفتگی در پروژه شد و میزان پیشرفت این پروژه کاهش پیدا کرد، اما در این دوره از مدیریت شهری ما تلاش کردیم پسرفتهای گذشته را جبران کنیم و انشاءالله فاز اول این پروژه در سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر توقف بال غربی یادگار امام تصریح کرد: به هیچ عنوان این پروژه تعطیل نشده و همچنان فعال است البته، چون معارضات ملکی را دارد ما جلساتی را با وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهیم کرد که این جلسه در دوشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد، اما به طور کلی این پروژه متوقف نشده و هیچ مشکلی در فرایند این پروژه وجود ندارد.
زاکانی در ادامه به ۳ ایده جهت اجرای پروژه تونل شهید متوسلیان در پایتخت اشاره کرد و گفت: ۳ گروه در خصوص این پروژه کار و تلاش کردهاند و ایدههایی را نیز مطرح کردهاند که از آن جمله میتوان به یک ایده که مربوط میشود به اجرای دو تونل مجزا در این پروژه اشاره کرد. همچنین در یکی از ایدهها نیز آمده است که پروژه تونل شهید متوسلیان به صورت تونل دوبل و روی هم قرار بگیرد و یک بخش ویژه نیز در این پروژه ویژه تردد نمایندگان مجلس در نظر گرفته شود.
شهردار تهران با بیان اینکه ایده سوم جهت اجرا محتملتر و منطقیتر است گفت: در این ایده پروژه به گونهای اجرا خواهد شد که بخشی از پروژه به صورت دو طبقه و بخشی از پروژه به صورت تونل مجاور عملیاتی و اجرا خواهد شد. به طوری که از میدان سپاه انتهای صیاد تا میدان شوش این تونل به صورت دو طبقهای و از میدان شوش تا آزادگان تونلها به صورت کنار هم اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه همانطور که گفته شد این پروژه امسال عملیاتی و اجرا خواهد شد، گفت: اعتبارات پروژه شهید متوسلیان نیز از محل مولدسازی تامین خواهد شد و انشاءالله این پروژه در یک بازه زمانی ۳ ساله تکمیل میشود.
زاکانی در ادامه در خصوص آزادراه شهید شوشتری در سطح شهر تهران نیز گفت: این پروژه صفر تا صد توسط شهرداری تهران انجام خواهد شد و با تفاهمی که با وزارت راه و شهرسازی انجام شده این پروژه به شهرداری واگذار شده است و تمام هزینهها نیز توسط شهرداری تامین خواهد شد.
شهردار تهران در ارتباط با فاز دوم شهید بروجردی در منطقه ۱۸ افزود: معارضین این پروژه نیز در قالب ماده ۹ در دست پیگیری است و انشاءالله پس از رفع معارضین فاز دوم آن نیز کلید خواهد خورد.
وی در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه سال گذشته بودجه تخصیص داده شده به شهرداری تهران ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود، بیان کرد: هدفگذاری ما ۸۳ هزار میلیارد تومان بود که در نهایت توانستیم ۸۰ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار کنیم.
زاکانی با اشاره به اینکه امسال نیز بودجه شهرداری تهران ۷۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: تلاش ما تامین دو برابر از این بودجه است و هماکنون نیز نسبت به زمان ۴ ماهه جلو هستیم و شرایط خوبی را داریم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه بر اساس مجوزهای تخصیص داده شده شهرداری تهران میتواند در هشت نقطه از پارک جنگلی بارگذاری و خدمات گردشگری را در قالب آن ارائه کند، افزود: بجز فقط پارک جنگلی شیان در هفت نقطه دیگر هیچ بارگذاری نشده است و همانطور که گفته شد ما مجوز بارگذاری هزینه و ارائه خدمات گردشگری را داریم و این موضوع به صورت جدی پیگیری و دنبال میشود.
وی با اشاره به اتمام پروژههای نیمهتمام در سطح شهر تهران گفت: از این پروژهها میتوان به بال غربی پروژه یادگار امام و شهید شوشتری و بروجردی اشاره کرد که در گذشته رها شده بودند و هماکنون پیشرفت قابل توجهی برای آنها ایجاد شده و در زمانبندی معین به بهرهبرداری خواهند رسید.
زاکانی گفت: متاسفانه در دوره گذشته هیچ ارادهای برای ادامه پروژه یادگار امام و بال غربی آن نبود؛ به هر ترتیب این پروژه در دوره گذشته رها شده بود.
شهردار تهران با اشاره به اهمیت موضوع فرونشست خاطرنشان کرد: علت اصلی فرونشست برداشت زیاد آب از ذخایر زیرزمینی است و طبق تفاهمی که ما با مجموعه وزارت نیرو داریم، بنا داریم تا سال ۱۴۱۰ عملا از ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهر بالغ بر ۱۴۵ میلیون مترمکعب از طریق بازچرخانی آب تامین شود و در حال حاضر نیز در این مسیر از زمانبندی پیشبینی شده جلو هستیم.
انتهای پیام/341