به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «امرالله احمدجو» کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص جایگاه دین در سینمای ایران و لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام گفت: تردیدی نیست که ما نیازمند سعی و تلاش بیشتر برای تولیدات فیلمها و سریالهای فاخر با محوریت تاریخ و دین هستیم چرا که در تولید این آثار کارشناسان تاریخی و دینی پا در میان توضیح و تحلیل میگذارند و موضوعات مرتبط از طریق آنها به شکلی درست به مخاطب ارائه میشود.
نویسنده بخشی از گفتوگوهای سریال تلویزیونی «سلمان فارسی» افزود: فیلمهای با موضوع و مضمون تاریخ، از امتیازهای فراوان، گوناگون و علی الحده برخوردارند و علاوه بر توجه به کیفیت هرچه بهتر، از نظر کمیت هم لازم است برای تولید هرچه بیشتر آثار داستانی در این زمینه آستین همت بالا بزنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که کیفیت ساختاری و محتوایی این قبیل آثار تا چه میزان حائز اهمیت است و آیا مخاطب در ضمیر ناخودآگاه خود فیلمها و سریالهای دینی و تاریخی ایرانی را با آثار جهانی قیاس میکند یا خیر اظهار داشت: قطعاً مخاطب این آثار را با نمونههای جهانی قیاس میکند و از همین رو ما باید تمام توان خود را به کار ببریم تا کارهای فاخری را در این حوزه تولید کنیم.
احمدجو یادآور شد: خوشبختانه برخی نمونههای فاخر و ارزشمند مانند «مختارنامه» اثر داود میرباقری پیش از این تولید شده و هر بار که بازپخش شده ثابت کرده که برای عموم مردم دارای جذابیت است؛ پس ما باید از همین فرصت استفاده و تلاش کنیم تا آثاری جذاب برای مخاطبان تولید شوند.
این سینماگر برجسته در همین راستا با بیان اینکه برخی نواقص و کمبودها مانع تولید یک اثر شش دانگ میشوند متذکر شد: اگر برای تولید این آثار درست فکر و برنامه ریزی نشده باشد و عوامل تسلط لازم را نداشته باشند، موضوع ممکن است چنگی به دل نزند و کاری سست تولید شود.
کارگردان فیلم سینمایی «شاخههای بید» تأکید کرد: اگر میخواهیم این آثار اثرگذار باشند و مخاطب را برانگیزند باید خیلی خوب ساخته شوند؛ تولید این نوع فیلمها و سریالها نسبت به کارهای روز بسیار مشکلتر است و ما هم با کمبودهایی به جهت ساختاری روبرو هستیم و بدیهی است که در این مسیر همیشه نواقصی وجود دارد که با کسب تجربه بیشتر میتوان این نواقص را در آینده رفع کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که تأثیر آگاهی بخشی این نوع آثار بر روی مخاطبان به ویژه مخاطبان جوان را چگونه ارزیابی میکنید تصریح کرد: اگر منظور شما فیلم داستانی و سریال داستانی است قطعاً اینها آگاهی بخش نیستند چرا که ساز و کار داستان آگاهی دهنده نیست. آگاهی و آموزش متعلق به کلاس و مقاله و مستقیم درس دادن است. وقتی به داستان میپردازیم روحیه مخاطب و عواطف را نشانه میگیریم و آن آمادگی روحی به ذهن کمک میکند که در جاهای دیگر اطلاعات درست کسب کند.
احمدجو افزود: آثار دینی و تاریخی به مخاطب کد میدهند؛ اما نمیتوان از مخاطب امتحان گرفت و دید به جهت اطلاعات او چه نمرهای دریافت میکند. بی تردید فیلمساز موظف است روی کار تسلط داشته باشد و نسبت به موضوع آگاه باشد و داستان بگوید، اما داستان عواطف را نشانه میگیرد و صرفاً آگاهی بخش نیست؛ و خیلی خلاصه عرض میکنم هنر روح پرور است و ذهن پرور نیست و قطعاً، چون از فیلتر ذهن میگذرد طبیعتاً آموزشهایی هم ایجاد میکند، اما سطحی و کم!
این فیلمساز در پایان این گفتگو متذکر شد: اگر بخواهیم از فیلم و سریالهای داستانی صرفاً جهت آگاهی دادن استفاده کنیم کارمان میشود یک اثر کمک آموزشی و بسیار از هدف داستانی مان دور است و این مهم باید مورد توجه سازندگان این آثار قرار بگیرد.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴