مداح اهل بیت (ع) مطرح کرد؛

مسئولیت جوانان در حراست از میراث محرم در برابر بدعت‌ها

میثم مطیعی گفت: ما تنها مداح نیستیم؛ بلکه پاسدار مرز‌های ستایشگری و نوکری اهل بیت (ع) هم باید باشیم. برای همه پیرغلام‌ها، قدیمی‌ها و همه آن شیعیانی که برای سینه زدن برای امام حسین (ع) جان دادند.
کد خبر: ۶۰۵۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵ - 26July 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «میثم مطیعی» مداح اهل بیت (ع) در یکی از جلسات عزاداری خود در محرم امسال، نسبت به در خطر افتادن میراث عزاداری سنتی هشدار داد.

مداح، پاسدار مرز‌های ستایشگری و نوکری اهل بیت (ع)

«قبل از اینکه نوحه سنتی را بخوانم، دو، سه جمله حرف دارم. چرا ما شب‌ها نوحه سنتی می‌خوانیم؟ چرا مهم‌ترین بخش سینه‌زنی ما نوحه سنتی است؟ در فلان شهر، در فلان جا، اگر یک کاشی از یک بنای قدیمی بیفتد، یک گنبد قدیمی تخریب شود، یک وزارتخانه مسئول آن است. برای مثال اگر گنبد مسجد «شیخ لطف‌الله» دورنگ از آب دربیاید، برای آن کمپین و کارزار تشکیل می‌شود. می‌گویند این‌ها میراث فرهنگی است.

آیا این میراث شنیداری، این میراث ناملموس، میراث نیست؟ که یک عده به نام «ابداع»، اما درواقع «بدعت» دارند این سنت‌های عزاداری را با کار‌هایی که فکر می‌کنند نوآوری، اما درواقع بدعت است، نابود می‌کنند.

چه کسی در این‌ها می‌دمد؟ دستگاه‌های فرهنگی. جالب اینجاست که دستگاه‌های فرهنگی متولی خراب کردن این قصه شدند. واقعاً باید تأسف خورد.

سنت عزاداری بیش از هزار ساله در این کشور، سنت عزاداری هزار و چند صد ساله شیعیان به‌راحتی از بین می‌رود و فراموش می‌شود. هیچ‌کس با نوآوری و خلاقیت مخالف نیست!‌ ای مسئولین فرهنگی! دست از سر هیأت‌ها بردارید. بگذارید هیأت‌ها هیأت بمانند. هیأت‌ها را کنسرت نکنید. مداح‌ها را خواننده نکنید. بگذارید یاد این گذشتگان زنده بماند؛ لذا این نوحه‌های سنتی مهم‌ترین بخش این عزاداری است و شعر‌های آن هم هر شب نو به نو می‌شود. بهترین شاعران این کشور، بهترین شعرهایشان را در این نوحه‌های سنتی می‌گویند.

به فرزندانتان یاد بدهید در چنین شرایطی میراث گذشتگان را حفظ کنند. ما بتوانیم آن چیزی که از گذشتگان سینه به سینه به ما رسیده است را به آیندگان هم منتقل کنیم.

ما تنها مداح نیستیم؛ بلکه پاسدار مرز‌های ستایشگری و نوکری اهل بیت (ع) هم باید باشیم. برای همه پیرغلام‌ها، قدیمی‌ها و همه آن شیعیانی که برای سینه زدن برای امام حسین (ع) جان دادند؛ ما که به خوشی و عزت و آبروی آن رسیدیم.

برای همه آن‌هایی که برای «حسین (ع) حسین (ع)» گفتن هزینه می‌پردازند و جان می‌دهند، خانواده‌شان را از دست می‌دهند، برای آن شیعیان مظلوم نیجریه که این شب‌ها وقتی به عزاداری می‌کنند، نمی‌دانند که زنده به خانه برمی‌گردند یا خیر!

برای همه آن زحمت‌کشانی که سال‌ها غصه خوردند برای آنکه این پرچم بالا بماند و می‌ماند. صاحب این پرچم آن را حفظ می‌کند. این پرچم امروز در اختیار ما است که اگر به وظیفه‌مان عمل نکنیم، خداوند این توفیق را از ما می‌گیرد و در اختیار عده‌ای دیگر می‌گذارد.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها