آیا دشمن به دنبال توطئه در دانشگاه‌هاست؟

این هشدار که دشمن قصد اجرای عملیات ویژه در دانشگاه‌ها را دارد، اخیراً زیاد شنیده شده و حتی حجت‌الاسلام طائب، از مقامات سابق امنیتی کشورمان نیز به تازگی بر همین موضوع تأکید کرده است.
کد خبر: ۶۰۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ - 25July 2023

آیا دشمن به دنبال توطئه در دانشگاه‌هاست؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به تازگی در سخنانی با اشاره به شکست اغتشاشات سال گذشته در ایران گفته است: «دشمن منصرف نشده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر نتوانند در سالگرد اغتشاشات گذشته کاری کنند به طور کامل شکست می‌خورند. آن‌ها اعلام کرده‌اند دانشگاه اولین جایی است که باید اغتشاشات جدید در آن راه‌اندازی شود.»

این هشدار که دشمن قصد اجرای عملیات ویژه در دانشگاه‌ها را دارد، اخیراً زیاد شنیده شده و حتی حجت‌الاسلام طائب، از مقامات سابق امنیتی کشورمان نیز به تازگی بر همین موضوع تأکید کرده و گفته است: امروز قدرت‌ها مدل حکمرانی جدیدی به جهان معرفی می‌کنند. آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران وارد چالش شود. به نظر آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان‌شان یکی از محیط‌هایی که می‌تواند چالش‌ساز باشد دانشگاه‌ها است. آن‌ها قصد دارند چالش‌ها را به دانشگاه و مدارس بکشانند، اگر ما منتظر باشیم که پدافندی رفتار کنیم منفعتی نخواهیم داشت.

وی همچنین می‌افزاید: باید از فرصت‌ها استفاده کنیم. پیروز میدان کسی است که در تمام عرصه‌ها بتواند بهتر عمل کند.

با اشاره به این صحبت‌ها و هشدار‌های عقلانی لازم به بیان است که در مواجهه با یک توطئه امنیتی در حیطه اجتماع؛ در وهله اول بایستی به سراغ «چشم شیطان» رفت و آن را هدف گرفت. به این معنی که شناخت ماهیت توطئه و پژوهش پیرامون راه‌های برخورد با آن و خنثی کردن آن ضرورت اصلی است. پس از این مرحله نیز می‌باید وارد «طراحی میدانی» شد.

بنا به دلایلی، محیط‌های دانشجویی در ایران دارای ضعف‌های عمده‌ای هستند. تشکل‌های دانشجویی آن چنان که مورد انتظار است فعال نیستند. برخی شعار‌ها و مطالب نامعقول سیاسی از سوی برخی دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها شنیده می‌شود و مثلا با پدیده‌هایی مثل «دانشجویان فحاش» و «دانشجویان متقلب» نیز مواجهیم.

طبیعی است که این موارد، بستر‌های مناسبی را برای تخم ریزی پرندگان مهاجم فراهم می‌سازد.

در صورت کلی و برای مواجهه با توطئه‌های این چنینی باید چند مورد را مد نظر داشت.

اول اینکه دانشجو در صورت ارتکاب به جرم هرگز مستثنی از سایر افراد جامعه نیست و نباید با تلقی ذهنی «دانشجوی مصون و پاک» است به جرایم رخ داده در محیط دانشجویی نگاه کرد.

مسأله دوم، مسأله کرسی‌های آزاداندیشی است. مطالبه‌ای مطروحه از سوی مقام معظم رهبری که دانشگاه‌های ما هنوز در قبال آن سستی و کاهلی دارند. بایستی در این باره اهتمام داشت و کرسی‌هایی را برای شنیدن نظرات دانشجویان و ایضا بیان عقلانیت‌های حکومتی و اسلامی دایر کرد؛ و در گام سوم نیز باید دانست توطئه‌های این چنینی حتما به یک حلقه واسط بین خیابان و دانشگاه نیاز دارند. شناسایی و رصد این حلقه‌های واسط البته از وظایف دستگاه‌های امنیتی است.

یادآور می‌شود، برخی محافل تحلیلی معتقدند زمینه اصلی اغتشاشات اخیر و آینده مسائل اقتصادی است و دولت در صورت ارائه دستاورد‌های اقتصادی به مردم و جلوگیری از گرانی بی‌قاعده می‌تواند مانع بروز «فتنه اقتصادی» در صورت‌ها و به بهانه‌های مختلف شود. در این باره البته به نوشداروی «جهاد تبیین» نیاز است، همانطور که به نگاه امنیتی در مسئله عام البلوی بودن نیاز داریم.

منبع: مشرق

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار