دفاع پرس گزارش می‌دهد‌

تجسم اقتصاد مقاومتی در پیاده روی اربعین/ از فرهنگ اربعین سبک زندگی استخراج کنیم

هر کس که یکبار مسافر اربعین شده باشد به خوبی سختی‌های این سفر را می‌داند. هر سفری اهداف، نیات و مقدماتی دارد و نه تنها برای سفر اربعین، بلکه برای هر سفر دیگری، سبک‌باری مهم‌ترین اصل است.
کد خبر: ۶۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷ - 02December 2015

تجسم اقتصاد مقاومتی در پیاده روی اربعین/ از فرهنگ اربعین سبک زندگی استخراج کنیم

به گزارش خبرنگارفرهنگ وهنر دفاع پرس پیاده روی اربعین فرهنگ و سبک زندگی مومنین را با خود به همراه دارد و سبک زندگی مقاومتی را در سراسر جهان منتشر می کند، مقاومتی که در طول مسیر راهپیمایی سنجیده می شود و به نوعی درزندگی امروز ما الگویی می شود بی بدلیل. یادمان می ماند که چندین روز یاهفته پیاده روی برای عشق معنوی امان یعنی سالارشهیدان سختی که ندارد هیچ بازهم مشتاق ترمان می کند برای دوباره آمدن های مکرر، انسان که عاشق واقعی باشد مخصوصا برای زیارت دردانه پیامبر(ص) اصلا سختی پیمودن راه را نمی فهمد.

هر کس که یکبار مسافر اربعین شده باشد؛ بهتر از کسی که راهی این سفر نشده، سختی هایی که در این سفر متحمل شده را میداند به هر حال هر سفری اهداف،  نیات و مقدماتی دارد نه تنها برای سفراربعین، بلکه برای هر سفر دیگری، سبکباری مهمترین اصل است، در آئین پیادهروی اربعین مسافرین باید فکر و ذهن را از تعلقات دنیوی سبک کنند و قلب و وجود را از مکدرات بزدایند و برای پیوستن  به کاروان عشق بیندیشند که چگونه می شود زینبی و حسینی شد تا به مقصد نهایی رسید. مگر نه اینست که نهضت حسین(علیه السلام) با نهضت پیام رسان زینب(سلام الله علیها) ماندگار شد؟ مگر نه اینکه "کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود".

*تاکیدات ائمه اطهار بر زیارت کربلا در اربعین

ائمه اطهار بر زیارت حضرت سیدالشهدا و زیارت اربعین تاکید ویژه ای داشتند در روایات زیارت اباعبدالله(ع) ایمان معرفی شده و تاکید بسیاری شده کسی که زیارت ایشان نرود اصلا شیعه محسوب نمی شود.

روایت اول از امام صادق (ع) است که شخصی به محضر امام صادق رسید. حضرت از او سؤال کرد شما سالی یک مرتبه به زیارت جد غریب ما میروی؟ گفت نه. حضرت پرسیدند دو سال چه؟ گفت نه. گفتند در طی سه سال هم به زیارت جد ما نمی روی؟ گفت بعضی وقتها در سه سال هم نمیروم حضرت خیلی ناراحت شدند و اعتاب آمیز با او رفتار کردند. آن شخص گفت: بعضی اوقات وضعیت کاریام اجازه نمی دهد و نمی توانم به زیارت سید الشهدا دراربعین مشرف بشوم، حضرت فرمودند تو در عذری اما اگر بهانهای نداری و اگر کسی بتواند کار تو را انجام دهد این فرصت استثنایی را از دست مده.

*اگربه زیارت حسین(ع) نرویم در بهشت صاحبخانه نیستیم

از امام صادق (ع) روایت شده است که اگر کسی به زیارت اباعبدالله (ع) نرود اگر در زمره بهشت هم باشد در بهشت مستاجر است، یعنی صاحب خانه نیست مهمان اهل بهشت است و حضورشان در بهشت عاریتی است و جای ثابتی در بهشت ندارد.

زمینههای شکل گیری زیارت اربعین از امام حسن عسگری(ع) و بازگو کردن روایتی در این مورد  آغاز شده است. امام حسن عسگری(ع) در روایتی فرمودند صفات مومن پنج چیز است که یکیش زیارت اربعین است یعنی اگر همهی جامعهی شیعه به زیارت سیدالشهدا در روز اربعین بیایند و همه جامعه شیعه کنار قبر اباعبدلله بیایند و ایشان را زیارت کنند این امر اثراتی را در جامعه میتواند داشته باشد که هیچ چیز با این اثرات برابری نمیکند.

* استخراج سبک زندگی از فرهنگ اربعین

سبک زندگی که در آیه 200 سوره آل عمران به آن اشاره شده است و امام صادق (ع) درباره این آیه میفرمایند این آیه برای دوران آخر الزمان است که در آن انجام چهار کار دستور داده شده است: ای کسانی که ایمان آوردهاید صبر فردی داشته باشید و همدیگر را به صبر دعوت کنید، منفعل نباشید و در همهی عرصهها تقوا پیشه کنید. این چهار مورد باعث نجات است. حالا در معجزهی آخرالزمانی اربعین تمام این چهار مورد لحاظ شده است، دشمنان در این برهه از زمان با به راه انداختن جنگ روانی و کمرنگ جلوه دادن حضور میلیونی مسلمانان در اربعین امسال در رسانههای خبری خود، سعی می کنند بزرگترین اجتماع بشری را نفی کرده و اجازه نمیدهند که اخبار بزرگترین اجتماع بشری به گوش افراد مختلف در عالم برسد بلکه آنهایی که حق جو و حق طلب هستند به سید الشهدا گرایش پیدا کنند.

*سبک مهربانی به هم نوع در پیاده روی اربعین

استخراج سبک زندگی اسلامی از فرهنگ زیارت اربعین با توجه به بحران هایی که دشمنان اسلام برای امروز مسلمانان ایجاد کرده اند الزامی است، یکی از مشکلات جامعه امروز اینست که تا اسم سبک زندگی می آید خیلی ها فکر می کنند نوع غذا خوردن، نوع پوشاک، نوع رفتار، حرف زدن و یک سری امور ظاهری را شامل می شود، در حالی که در مورد سبک زندگی مومن هیچ کدام از این موارد در اولویت نیست اولویت سبک زندگی یک انسان مسلمان و مومن مسأله هویت یابی است. مساله هویت یابی دقیقا در اربعین مطرح است تا یک زائری در خیل زائران اباعبدالله (ع) قرار می گیرد از مسیر نجف تا کربلا اگر غروری هم داشته باشد شکسته می شود چرا که خود را همچون قطرهای در دریا میبیند. در ادامه این مسیر وقتی حرکت میکند وقتی نوع عطوفت و مهربانی جامعه مسلمین را نسبت به هم می بیند ناخود آگاه اگر غروری هم داشته باشد در هم شکسته می شود.

*دشمن در کمین عاشورا و اربعین

دشمنان اسلام با تولید فیلم های متعدد و تبیلغ خشونت و خود خواهی برای رسیدن به منافع شخصی، سعی دارند در باور شخصی مردم تاثیر منفی گذاشته و کمک به هم نوع را نوعی وقت تلف کردن و درخطر بودن منافع شخصی جلوه دهند چراکه در بین کشورهای عربی اسلامی این واقعیت کاملا مشهود است که در حمله عربستان به یمن و اسرائیل به فلسطین کشورهای همسایه عرب بجای کمک کردن سکوت کرده و نسبت به بمباران مردم بی دفاع توجهی نمی کنند در حالی که در روایات معصومین آمده است هرکس به داد مظلومی نرسد و او را یاری نکند مسلمان نیست، مانند ظهر عاشورا که امام حسین(ع) در خیل عظیم لشگر عمربن سعد، کسانی را به یاری می طلبد «هل من ناصر ینصرنی» آیا کسی هست که مرا یاری کند آیا کسی هست از خیمه فرزند رسول خدا(ص) دفاع کند.

 *هویت یابی از اولین اثر حضور در اربعین

در زیارت اربعین ، اولین مسأله همین مسأله هویتیابی است. دومین نتایج حضور در اربعین مساله حرکت است حرکت یعنی عدم سکون یعنی شیعه منفعل نیست و اثر گذار است ساکت و آرام گوشه ای نمی نشیند که هر بلایی خواستند به سرش بیاروند. هیهات من الذله. سکوت جوامع بشری و سازمان ملل درباره وقایع جنگ نابرابر در کشور های آفریقایی  و خاورمیانه تامل  برانگیز است و با الگو گرفتن از پیاده روی اربعین می توان گفت که شیعه در عصر امروز انسانی نیست که در اقصی نقاط جهان هر اتفاقی بیفتد صدایش در نیاید.روایتی از امام صادق (ع) نقل شده کسی از ایشان پرسید ویژگی شیعیان شما چیست؟ امام فرمودند یکی از ویژگی های شیعیان ما در نوع ارتباط شان با دیگران است یعنی طوری با دیگران ارتباط برقرار میکنند که دیگران بعد از ارتباط با اینها میگویند این شیعهی جعفربن محمد بود و این مرا خوشحال می کند در این حرکت که این جمع عظیم راه می افتند این مسأله عدم انفعال، عدم عزلت و گوشه نشینی نشان داده میشود.

 *اقتصاد مقاومتی در اربعین تجلی می یابد

در تاثیر گرفتن از مراسم پیاده و روی اربعین همین بس که سوژهها و ابعاد کشف نشدهای که در اربعین وجود دارد، که رهبر انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای بر اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند، شما میبینید یکی از بارزترین وجوه اقتصاد مقاومتی در اربعین هرسال اتفاق میافتد. 20 میلیون نفر زائر که خودشان را مدیریت میکنند بدون اینکه نیاز به کسی داشته باشند. این خودش یک سوژه است.

*اربعین انقلابی برای براندازی ظلم

مرحوم آیت الله بهجت می گفتند امام زمان که تشریف بیاورند با پنج جمله خودشان را معرفی می کنند که عین پنج جمله به امام حسین مربوط است و این یعنی انسانها باید امام حسین(ع) را بشناسند که امام زمان(عج) به وسیله امام حسین(ع) خودش را معرفی کند. آقای بهجت می فرمودند معرفی امام حسین(ع) به مردم جهان در اربعین اتفاق می افتد. اگر روزی همه عالم حضرت سید الشهدا را شناختند حضرت ولی عصر تشریف میآورند آن روز است که می توانند راحت فریاد بزنند من فرزند همان حسینی هستم که در برابر ظلم و جور زمانهش ایستاد و شهید شد.

*و اما کلام آخر....

چیزی که الان در تمام رسانه ها و شبکه های اجتماعی پس از واقعه تروریستی پاریس اتفاق افتاده است نامه حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) به جوانان اروپا و امریکای شمالی  است که باید اعتراف کنیم ما در رابطه با نامه ایشان منفعل عمل کردیم یعنی همان سبک زندگی که میگوییم در اربعین باید حرکت کرد را ما اینجا پیاده نکردیم. این نامه نوشته شد ترجمه و منتشر هم شد ولی کاری انجام نشد این کار کجا میتواند انجام شود؟

در اربعین هر ساله شیعیان کشورهای مختلف دارند میآیند از امریکا و اروپا هزار نفر-دو هزار نفر ثبت نام میکنند و به سختی میآیند همین یک سوژه است به هر حال یک حرکتی در دنیا دارد اتفاق می افتد به نام اربعین وهمین امر شیعه و اسلام را به جهانیان معرفی می کند که این حسین(ع) کیست که عالم همه دیوانه اوست. هرچند که رسانه های غربی خبرهای واقعی آن همان حضور میلیونی همه مسلمانان جهان را در روز اربعین  سانسور میکنند اما اثری که باید بگذارد را می گذارد چه در زندگی مردم ایران و چه در زندگی مردم مسلمان و غیرمسلمان جهان فقط باید از ظرفیت های مراسم اربعین برای الگو گرفتن در زندگی درس گرفت و استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار