یادداشت/ داوود عامری

درس‌هایی از عاشورا

عاشورا جزو یکی از نادرترین حادثه‌های تاریخ است که سرتاسر آن عبرت برای تمام جهانیان است.
کد خبر: ۶۰۶۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰ - 28July 2023

درس‌هایی از عاشوراگروه فرهنگ  و هنر دفاع‌‌پرس - «داوود عامری»، اتفاقاً در این واقعه، هر دو طرف واقعه مایه عبرت هستند. هم گروه یزیدیان و اشقیا مایه عبرت هستند تا انسان‌ها بدانند که اگر در جامعه وفای به عهد و اخلاق مداری سقوط کند، انسان‌ها تا چه مایه می‌توانند تنزل کنند و از انسانیت، تنها هیکل هیولایی خود را یدک بکشند و در سوی دیگر، وارستگانی عاشق پیشه که از تمام دنیا، عشق به امام خود را برگزیدهاند و اخلاص و از جان گذشتگی آن‌ها را بر تارک درخشان تاریخ نشانده است که شاید هیچگاه نتوان همانندانی برای آن‌ها یافت.

توصیف مدرسه سراسر عشق عاشورا، کار آسانی نیست و هر کس به وسعت دریافت خود، توشه‌ای از این مکتب انسان ساز بر انبان اندیشه خود برمیدارد، لذا ما نیز در این یادداشت به اندازه رفع تشنگی لب به نوشیدن جرع‌های از دریای معارف معرفت عاشورا میگشاییم. از این رو به مقتضای روز و نیاز جامعه به درک مفاهیمی از قیام امام حسین) ع (برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی که به تأسی از قیام بزرگ عاشورا به رهبری حضرت امام) ره (و با حرکت قاطبه مردم ایران شکل گرفت میپردازیم.

یکی از درس‌های بزرگ سیدالشهدا در قیام خود علیه انحراف در جهان اسلام مقاومت تمام عیار در تمامی مراحل حرکت خود است. اباعبدالله (ع) شروع قیام خود را از مقاومت در برابر درخواست غیر شرعی و غیرقانونی نظام جور برای بیعت با خلیفه غاصب شروع میکند.

یزید پس از استقرار بر حکومت اسلامی، امام حسین و پیروان او را بزرگترین مانع برای تسلط همه جانبه بر سرزمین‌های اسلامی و جان و مال مسلمین میداند و از طرف دیگر نیازمند محق جلوه دادن خود بر جایگاه غصب شده خلافت مسلمین است، لذا در اولین اقدام تلاش میکند تا از امام مسلمین بیعت بگیرد.

حضرت امام حسین (ع) با وجود تمامی تهدیداتی که از جانب حاکم جور در مدینه بر خود و خاندانش احساس میکند کماکان به مقاومت خود ادامه میدهد، اما این مقاومت هوشمندانه و با هدف جلوگیری از استیلای دستگاه جور بنی امیه صورت میگیرد.

در تمام لحظه‌های مبارزه و مقاومت امام حسین (ع) و یارانش در برابر فشار‌های دستگاه جور یزید اخلاص و وارستگی آن حضرت مورد شک و تردید هیچ مخالفی هم قرار نمیگیرد و ما یک جمله از مخالفین قیام عاشورا را در تاریخ پیدا نمیکنیم که ادعا نمایند امام برای منافع شخصی و یا دستیابی به قدرت دست به قیام علیه دستگاه جور و ستم بنی امیه میکند.
امام حسین (ع) در زمان حضور خود در حج نیز با توجه به هجمه‌های سنگین که بر روی خود و یارانش وجود دارد، نه تنها از مقاومت در برابر دشمن کوتاه نمیآید، بلکه با مدیریت شرایط تلاش میکند اجازه ندهد حرمت حرم امن الهی مورد خدشه قرار گیرد؛ و در صحرای کربلا، تمام لحظه‌های امام حسین (ع) مملو از درایت و مقاومت است. آن حضرت هم به شبهه‌های مغرضان پاسخ میدهد و در برابر عملیات روانی دشمنان، نه تنها خود بلکه یارانشان را نیز چنان اقناع میکند که تا آخرین لحظه دست از مقاومت بر نمیدارند و با شجاعت و افتخار تمام جان خود را در راه آرمان بزرگ قیام عاشورا بذل میکنند.

ایثار و اخلاص، شاه بیت غزل مقاومت در واقعه عاشورا است که رمز مانایی این حرکت تاریخ ساز در همین نکته‌ها و حرکت‌های انسان ساز نهفته است.

دومین درس مهم قیام عاشورا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) توجه به رسالت تبیین است. آن حضرت از همه فرصت‌های موجود، حتی هنگام مواجهه با خانواده از تبیین رسالت خود غافل نمیشود و به صراحت اعلام میکند که: «من نه از روی سرمستی و گستاخی و نه برای فساد و ستمگری حرکت کردم، بلکه تنها برای طلب اصلاح در امت جدم حرکت کردم. میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم و پدرم علی بن ابیطالب عمل کنم.» و در جایی دیگر میفرماید: «بار خدایا من به معروف اشتیاق و از منکر تنفر دارم.» و همین اشتیاق او را به جهادگری خستگیناپذیر در راه تبیین معارف الهی تبدیل میکند که تا ابد درس‌های عاشورا برای انسان‌ها تاثیرگذار و موجد حرکت است.
تبیین و ترویج معارف انسان ساز رسالت بزرگی بود که حضرت امام حسین) ع در تمام مراحل قیام خود لحظ‌های از توجه به آن فروگذار نکرد.

عاشورا درس‌های بزرگی برای همه بشریت و تا ابد دارد که به قدر جرع‌های از دریای بیکران آن اشاره گردید.

از خداوند میخواهیم که ما را توان شناخت معارف عظیم و عمیق قیام عاشورا عنایت فرماید و در انتقال معارف معرفتی آن یاریگر باشد. ان‌شاءالله

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار