دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تاثیر احیای روابط «تهران -ریاض» بر شکست آمریکا در توافق ابراهیم

یکی از رسانه‌های آمریکایی در گزارش خود با اشاره به سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان از شکست تلاش‌های این کشور به منظور عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی خبر داده است.
کد خبر: ۶۰۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 29July 2023

چرایی شکست آمریکا در عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: عادی‌سازی روابط مابین کشور‌های عربی - اسلامی و رژیم صهیونیستی یکی از اهداف و برنامه‌های مهم دولت‌های مختلف آمریکا از گذشته تا امروز بوده و تا کنون نیز شاهد بودیم که دولت‌ها و رئیس جمهور‌های ادوار مختلف آمریکا با تلاش‌های پیدا و پنهان به‌دنبال دستیابی به این هدف و برقراری روابط عادی بین کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی بودند؛ این در حالی است که تمامی تلاش‌های آمریکا جز در یکی دو مورد با شکست و ناکامی روبرو بوده است.

حال در این میان، یکی از پروژه‌های مهم و اساسی که تمامی دولت‌های آمریکا به خصوص دو دولت اخیر این کشور یعنی «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» به شدت به دنبال آن بودند، نهایی کردن عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی است. بر این اساس هم شاهد بودیم و هستیم که مقامات آمریکا و کاخ سفید به همین منظور سفر‌های فراوانی را به ریاض و تل‌آویو انجام دادند.

در همین راستا هم یکی از مقامات کاخ سفید که نخواست نامی از او افشاء شود، با نگارش مطلبی در یکی از روزنامه‌های منطقه نوشت: «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بن سلمان گفت‌وگو‌هایی را پیرامون عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی انجام دادند. بر اساس اخبار و اطلاعات منتشر شده طیف گسترده‌ای از موضوعات مختلف را در بر گرفته بود که این گفت‌وگو‌ها شامل «ترویج چشم‌انداز مشترک صلح‌آمیز برای خاورمیانه‌ای، امن، مرفه و با ثبات» بوده است.

اما یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی دیگری که محور بحث و تبادل نظر «جیک سالیوان» و بن سلمان بود «یافتن پایانی دائمی به درگیری چند ساله بین سعودی‌ها و حوثی‌های متحد ایران در یمن» بود؛ مسئله‌ای که به‌عنوان یکی از چالش‌های غیرقابل حل برای عربستان سعودی و آمریکا تبدیل شده است، زیرا با گذشت بیش از هفت سال از آغاز جنگ یمن تا امروز ریاض و واشنگتن ناتوان از حل و فصل جنگ یمن بودند.

البته رسانه‌های آمریکایی با انتشار گزارش‌ها و تحلیل‌هایی پیرامون دیدار‌های مقامات آمریکایی و عربستانی به این مهم اشاره کردند که واشنگتن سخت در تلاش است که در جریان این دیدار‌ها با تحت فشار گذاشتن و متقاعد کردن مقامات عربستانی از یک سو آن‌ها را مجبور به بررسی پایان دادن به جنگ یمن کند و از طرف دیگر پایان بخشیدن به این جنگ طولانی و ویرانگر را به سود عربستان و منطقه ارزیابی کند.

این در حالی است که عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه شوک بسیار بزرگ و غیرقابل هضمی را به دنیای غرب و آمریکا وارد کرد، عملا مسیر عادی‌سازی روابط «ریاض» با «تل‌آویو» را بسیار دشوار و ناهموار کرده و تمامی امید‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای برقراری روابط عادی با عربستان را نقش برآب کرده است. امری که تا همین امروز خشم و عصبانیت محافل صهیونیستی و آمریکایی را به دنبال خود داشته است.

موضوع مهمی که در جریان مذاکرات عربستان و آمریکا پیرامون عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حائز اهمیت هست نقش عربستان به‌عنوان قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور عربی است که تا حدودی توانایی تغییر شکل منطقه را دارد. ضمن اینکه در صورتی که عربستان به توافق عادی‌سازی روابط با این رژیم اشغالگر بپیوندد قطعا می‌تواند موقعیت منطقه‌ای رژیم صهیونیستی را بیشتر از گذشته تقویت کند.

در هر صورت مقامات آمریکایی با سفر‌های پیدا و پنهان خود در ماه‌های اخیر به عربستان شدیدا به‌دنبال متقاعد کردن مقامات ریاض به منظور عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند؛ این در حالی است که مقامات سعودی این نکته را هم به مقامات آمریکایی یادآور کردند که بدون پیدا کردن راه حلی خوب و مناسب به منظور صلح با مردم فلسطین این عادی‌سازی روابط نتایج مثبتی قابل توجهی را به همراه نخواهد داشت.

در پایان باید گفت تمامی این مسائل در شرایطی است که رژیم صهیونیستی در ماه‌ها و به خصوص در روز‌های اخیر به دلیل تصویب لایحه اصلاحات قضائی موردنظر نتانیاهو شرایط بسیار نامناسب و بحرانی را سپری می‌کند و با موج‌های اعتراضی و عدم همکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی ذخیره ارتش روبرو است و شب گذشته نیز شاهد هشدار ارتش این رژیم به نتانیاهو پیرامون تبعات امنیتی تغییرات قضائی بودیم که مجموع این شرایط در حال حاضر پروژه عادی سازی با کشور‌های عربی ازجمله عربستان سعودی را به دست فراموشی سپرده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار