تاکید پادشاه مراکش بر تاسیس کشور مستقل فلسطینی

«محمد ششم»، پادشاه مراکش، بر موضع «استوار» کشورش در قبال آرمان فلسطین تأکید کرد.
کد خبر: ۶۰۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ - 30July 2023

تاکید پادشاه مراکش بر تاسیس کشور مستقل فلسطینیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از الجزیره، «محمد ششم»، پادشاه مراکش در سخنرانی شامگاه شنبه خطاب به مراکشی‌ها به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد به سلطنت رسیدنش اظهار داشت: «ما بر موضع قاطع مراکش در مورد برقراری عدالت در راستای آرمان فلسطین و حقوق مشروع مردم فلسطین تاکید می‌کنیم. ما امیدواریم که ملت برادر فلسطین، کشور مستقل خود را با پایتختی بیت المقدس شرقی به گونه‌ای ایجاد کنند که امنیت و ثبات برای همه مردم منطقه تضمین شود.»

وی گفت که روابط بین مراکش و الجزایر روابط پایداری است و ما مشتاقانه منتظر بهبود روابط هستیم. پادشاه مراکش همچنین اظهار داشت: «ما مجدداً به برادران الجزایری خود، رهبری این کشور و مردم الجزایر تاکید می‌کنیم که مراکش هرگز منشأ هیچ خطر یا بدبختی برای همسایه خود نخواهد بود. ما همچنین اهمیت زیادی برای پیوند‌های عشق و دوستی، تبادل و ارتباط بین همسایگان مان قائل هستیم. ما از خداوند متعال می‌خواهیم که اوضاع به حالت عادی بازگردد و مرز‌های بین دو کشور و دو ملت و دو همسایه برادر باز شود.»

وی همچنین با اشاره به حاکمیت مراکش بر منطقه صحرای غربی گفت: «جدی بودن و مشروعیت به رسمیت شناختن پی در پی حاکمیت مراکش بر استان‌های جنوبی آن انجام گرفته است که آخرین آن به رسمیت شناختن توسط کابینه اسرائیل، افتتاح کنسولگری در لایون و دخلا و افزایش حمایت از خودمختاری بود.»

در ارتباط با تحولات داخلی، پادشاه مراکش گفت که کشورش توانسته است به دستاورد‌های زیادی دست یابد و با مشکلات و چالش‌ها روبرو شود. وی در ادامه خواستار گشودن افق‌های گسترده‌تر اصلاحات و پروژه‌های بزرگی شد که مراکشی‌ها شایسته آن هستند.

پادشاه مراکش همچنین اظهار داشت که ارائه پرونده مشترک نامزدی بین مراکش، اسپانیا و پرتغال برای میزبانی فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۳۰ دستاوردی است که مراکش آرزوی آن را دارد و تلاش می‌کند در همه سطوح تاریخی به سرانجام برسد. او در این ارتباط گفت: «این نامزدی جام جهانی فرصت بی‌سابقه‌ای است که دو قاره و دو تمدن آفریقا و اروپا را گرد هم می‌آورد و دو سواحل مدیترانه را به هم پیوند می‌دهد و حامل آرزو‌ها و اهداف مردمان منطقه برای همکاری، ارتباط و تفاهم بیشتر است.»

در ادامه محمد ششم «تولید اولین خودروی داخلی مراکشی، با صلاحیت‌های ملی و بودجه مراکشی و همچنین ارائه اولین مدل خودروی هیدروژنی که توسط یک جوان مراکشی ساخته شده است» را ستود و گفت: این پروژه و پروژه‌های مشابه آن «پروژه‌هایی هستند که نبوغ مراکشی و اعتماد به انرژی‌ها و توانایی‌های جوانان ما را تأیید می‌کنند، آن‌ها را به تلاش و نوآوری بیشتر تشویق می‌کنند، برند «ساخت مراکش» را ترویج می‌کنند و موقعیت کشورمان را به عنوان یک کشور تقویت می‌کنند و مراکش را به مقصدی برای سرمایه گذاری مولد تبدیل می‌کند.

محمد ششم همچنین خواستار جدیت در زندگی سیاسی، اداری و قضائی شد. وی با بیان اینکه پیامد‌های بحران شناخته شده برای جهان و سال‌های متوالی خشکسالی «در سطح ملی به افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش رشد اقتصادی کمک کرد»، از دولت مراکش خواست تا به منظور کاهش اثرات منفی این بحران بر گروه‌ها و بخش‌های آسیب‌دیده اجتماعی و اطمینان از تأمین محصولات مورد نیاز بازارها، اقدامات لازم را انجام دهند.

از سوی دیگر، پادشاه مراکش در پایان سخنان خود گفت: در پرتو متزلزل شدن نظام ارزش‌ها و ارجاعات، و تداخل بسیاری از بحران‌ها، ما شدیداً نیاز داریم که جدیت را به معنای اصلی مراکشی آن حفظ کنیم. دعوت به «پایبندی به ارزش‌های دینی و ملی» و «وحدت ملی» و تمامیت ارضی کشور و «حفظ پیوند‌های اجتماعی و خانوادگی به خاطر جامعه‌ای منسجم و همبستگی داخلی مورد نیاز جامعه امروز مراکش است.»

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها