دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هدف عربستان از برگزاری مذاکرات صلح اوکراین

در تازه‌ترین تحولات مربوط به جنگ روسیه و اوکراین شاهد میزبانی عربستان از مذاکرات صلح هستیم، مذاکراتی که یکی از آخرین شانس‌های غرب و اروپا برای پایان دادن به این درگیری محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۰۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳ - 01August 2023

اهداف عربستان از میانجیگری در مذاکرات صلح روسیه و اوکراینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از ناکامی اوکراین با تمامی حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دنیای غرب و آمریکا در انجام ضدحمله برای بازپس‌گیری مناطق از دست داده، حالا مجددا زمزمه‌هایی مبنی بر برگزاری نشست صلح روسیه و اوکراین به میزبانی عربستان به گوش می‌رسد. این نشست که قرار است در روز‌های ۵ و ۶ ماه اگوست برابر با ۱۴ و ۱۵ مردادماه برگزار شود بر اساس آخرین نظارت کارشناسان چندان امیدی به موفقیت آمیز بودن آن نیست.

بر اساس آخرین اخبار و اطلاعاتی که پیرامون این نشست در رسانه‌های مختلف منطقه و جهان منتشر شده این نشست با حضور مسئولان بلندپایه ۳۰ کشور جهان به منظور بررسی و تبادل نظر پیرامون راه‌های ممکن به منظور پایان بخشیدن به جنگ میان روسیه و اوکراین برگزار خواهد شد. اما موضوع جالب اینجاست که برخی از منابع این احتمال را مطرح کردند که ممکن است روسیه در این نشست حضور پیدا نکند.

این شائبه عدم حضور روسیه در نشست عربستان در شرایطی مطرح شده که روسیه به عنوان یکی از طرف‌های درگیری اگر در این نشست حضور پیدا نکند به این معنا خواهد بود که با نشستی عبس و بی‌فایده روبرو خواهیم بود که هیچ نتیجه و خروجی نخواهد داشت و صرفا شاهد برگزاری یک نشست بی‌فایده خواهیم بود که هیچ کمکی به پایان جنگ روسیه و اوکراین نخواهد کرد.

اما این در شرایطی است که کشور‌های غربی با استفاده از رسانه‌های زنجیزه‌ای خود سعی می‌کنند تا اینگونه به مردم جهان القاء کنند که ضمن اینکه غرب و اروپا به دنبال پایان جنگ روسیه و اوکراین است، عربستان هم به عنوان یک بازیگر بزرگ و قابل توجه منطقه‌ای از این ظرفیت و توان برخوردار است تا به منظور پایان بخشیدن به این جنگ نشست‌هایی از این دست را برنامه ریزی و اجرا کند.

موضوع دیگری که موجب شده تا کشور‌های غربی و آمریکا تبلیغات فراوانی پیرامون برگزاری نشست مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در عربستان انجام بدهند پرداختن به این مهم است که مابین ریاض و واشنگتن روابط خوبی وجود دارد. ضمن اینکه این رسانه‌ها به دنبال پرداختن به این موضوع هستند که اینگونه به مردم جهان القاء کنند که دارای توان و پتانسیل لازم برای ایفای نقش میانجی به منظور حل و فصل جنگ روسیه و اوکراین است.

این در حالی است که بر کسی پوشیده نیست رابطه عربستان و آمریکا درست از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا و درگیری عربستان در جنگ یمن به تیره‌گی و سردی گرائیده است و ترتیب دادن چنین برنامه‌ها و نشست‌هایی هم نخواهد توانست این سردی روابط را گرم کند.

در هر صورت باید به این موضوع توجه کنیم که مقامات ۳۰ کشور جهان قرار است به دعوت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به جده سفر کنند و مهمان نشست مذاکرات صلح اوکراین باشند، ولی هنوز لیست رسمی مهمانان اعلام نشده است. اما پیش‌بینی می‌شود که مقاماتی از مکزیک، شیلی، زامبیا، مصر، آفریقای جنوبی، انگلیس، لهستان و اتحادیه اروپا نیز مهمان بن سلمان شوند و احتمالاً جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هم در این جمع حاضر خواهد شد.

در پایان باید به این مهم اشاره کرد عربستان سعودی در شرایطی اقدام به برگزاری نشستی به منظور پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین می‌کند که تا امروز چندین کشور بزرگ در سطح جهانی شانس خود را برای ایفای نقش میانجی و پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین امتحان کردند، ولی نتیجه خاصی را به دست نیاوردند. همانگونه که مشاهده می‌کنیم این جنگ همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها