در نشست هم‌اندیشی ناشران فعال دفاع مقدس خراسان رضوی مطرح شد؛

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: ارتقای کمی و کیفی در حوزه چاپ و نشر کتاب‌های دفاع مقدس، نیازمند گسترش تعاملات اجرایی است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: با هم‌افزایی دستگاه‌های متولی حوزه چاپ و نشر کتاب و گسترش تعاملات اجرایی، شاهد ارتقای سطح تولیدات در این حوزه چاپ و نشر کتاب دفاع مقدس و مقاومت باشیم.
کد خبر: ۶۰۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷ - 02August 2023

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی: ارتقای کمی و کیفی در حوزه چاپ و نشر کتاب‌های دفاع مقدس، نیازمند گسترش تعاملات اجرایی است به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست هم‌اندیشی ناشران فعال دفاع مقدس خراسان رضوی با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، «یوسف امینی» معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از ناشران فعال دفاع مقدس روز گذشته در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان برگزار شد.

سردار یوسغعلی‌زاده در این نشست اظهار داشت: این روزها مصادف با ایام زنده نگه داشتن نام و یاد شهیدان عاشوراست که توسط حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) انجام شد.

وی افزود: مأموریت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی زنده نگه داشتن عاشوراها و کربلاهای ایران است و این کار زینبی است.

این مسئول ادامه داد: حضرت زینب (س) در راستای تبیین دستاوردهای نهضت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام دیگران را بسیج کرد. امام سجاد علیه‌السلام شخصا خطبه خواندند و به دیگران آموخت در برابر ظلم و ظالم بایستند و از مظلومیت شهدا ذکر یاد کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: با تلاش‌های عقیله بنی‌هاشم و امام زین‌العابدین (ع)، خط خونین شهادت با خط جهاد تبیین که دفاع از مظلوم و افشای ظالم را به‌همراه داشت، تداوم پیدا کرد.

یوسفعلی‌زاده تصریح کرد: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی پیگیر است تا این خط و حرکت استمرار پیدا کند و در ساحت جامعه جریان داشته باشد.

وی ابراز داشت: یکی از اهداف مشترک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با ناشران این است که بستری را فراهم کنند تا جامعه بزرگ نویسندگان و اصحاب قلم و هنر بتوانند با تولید آثار فاخر و موثر، فرهنگ جهاد، مقاومت و شهادت را در ساحت جامعه فراگیر کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: فرمانده معظم کل قوا در دیدار با نویسندگان، بر فعالیت در حوزه دفاع مقدس و مقاومت صحه گذاشتند و به این حقیقت تأکید داشتند که امور این حوزه اگرچه رونق دارد اما می‌تواند ۱۰۰ برابر رشد پیدا کند چراکه در این حماسه مضامین، سوژه‌ها و شخصیت‌هایی وجود داردکه تاکنون درباره آن‌ها صحبت نشده است. در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، دفاع از حریم، حرم امنیت و سلامت به تعداد کسانی که انجام وظیفه می‌کنند حماسه ایثار وجود دارد که نویسندگان باید با بهره‌گیری از این گنجینه، تولید اثر کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: بحمدالله استان خراسان رضوی در حوزه نویسندگی و عرصه چاپ و نشر فعال است. امیدواریم این نشست با برکت سرآغازی برای گسترش تعاملات اجرایی در حوزه چاپ و نشر کتاب دفاع مقدس و مقاومت باشد.

یوسفعلی‌زاده ادامه داد: با کمک ناشران استان باید از بین آثار آماده شده تعدادی قابل ذکر و تاثیرگذار به چاپ برسد و وارد بازار کتاب شود، لازمه تحقق این مهم آن است که ناشران و مسئولین حوزه چاپ و نشر مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

وی گفت: راهبرد عملیاتی مشترک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و ناشران این است که حوزه چاپ و نشر کتاب‌های دفاع مقدس، به لحاظ کمی و کیفی به رشد و پویایی دست پیدا کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: اگرچه کمیت‌ها مطلوب است اما قانع کننده نیست. باید ناشران همدیگر را در رسیدن به هدف مبارک و مقدس یاری کنند چراکه جان مایه کتاب‌های دفاع مقدس شنیدن سخن شهیدان است که نیاز مبرم امروز جامعه است و باعث می‌شود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به حداقل برسد.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعاونی ناشران استان باید انسجام‌بخش فعالیت ناشران باشد تا آن‌ها در طول سال بخشی از آثار تولیدی خود را به موضوع دفاع مقدس و مقاومت اختصاص دهند.

یوسفعلی‌زاده متذکر شد: در هنگامه‌ای که دشمن از همه داشته‌های خود در جهت نفی و مقابله با ارزش‌های دفاع مقدس استفاده می‌کند آحاد جامعه در راستای نشر ارزش‌های جهاد، مقاومت و شهادت باید هرکاری در این حوزه از دستشان برمی‌آید انجام دهند و نباید از داشته‌های خود دریغ کنند.

ضرورت توجه بیش از پیش به حوزه چاپ و نشر کتاب

در این نشست یوسف امینی معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در سخنانی ابراز داشت: با توجه به عملکرد درخشانی که استان خراسان رضوی در دوران دفاع مقدس داشته و تقدیم ۱۸ هزار شهید و نقش‌آفرینی هزاران رزمنده این ضرورت وجود دارد که بیش از پیش به حوزه کتاب دفاع مقدس پرداخته شود.

وی بیان داشت: حوزه کتاب دفاع مقدس دارای دو ضلع است. ضلع اول اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که به واسطه نوع مأموریت، در حوزه‌های جمع‌آوری اسناد، احصاء تاریخ شفاهی و مصاحبه با پیشکسوتان دفاع مقدس اطلاعات خامی را در اختیار دارد. ضلع دوم نویسندگان و ناشران توانمند هستند. پیوند بین این دو ضلع، چاپ و نشر کتاب در حوزه دفاع مقدس را در استان تقویت می‌کند.

در این نشست «راضیه رضاپور» مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ضمن ارائه گزارشی از آثار تولیدی در حوزه دفاع مقدس و برشماری ظرفیت‌های ناشران در جهت تقویت حوزه چاپ و نشر کتاب دفاع مقدس، توضیحاتی در خصوص دستورالعمل‌های ابلاغی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این حوزه بیان کرد.

در ادامه این نشست ناشران دفاع مقدس ضمن بیان دغدغه‌های خود در حوزه چاپ و نشر کتاب، به بیان پیشنهادات خود در راستای تقویت و ارتقای سطح تولیدات ادبی پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار