گروه دفاعی امنیتی دفاعپرسـ رحیم محمدی؛ تقویم کشورمان را وقتی ورق میزنیم در لابهلای صفحات تقویم با کلماتی مواجه میشویم که بیانگر رخ دادن حادثه یا رویدادی است که با نگاه به آن متوجه آنچه در آن روز رخ داده میشویم؛ به عنوان مثال وقتی آخرین ورق تقویم در اسفند را نگاه میکنیم، متوجه میشویم که سال نو فرا میرسد و به دنبال آن تعطیلات چند روزه همراه با شادی و شعف آغاز خواهد شد یا وقتی تقویم نشان میدهد ماه ذی الحجه از ماههای قمری روزها آخر را سپری میکند، برای شیعیان این مفهوم را میرساند که باید پیراهن مشکیهای خود را حاضر کنند تا با پایان این ماه و فرا رسیدن ماه محرم، رخت عزای حسینی (ع) بر تن کنند.
در واقع ما متناسب با هر رویدادی که در تقویم ثبت شده است، عکس العملهای مناسب با آن را انجام میدهیم که یکی از این مناسبت ها، در ۱۷ مرداد قرار دارد؛ روزی که در تقویم به عنوان «روز خبرنگار» ثبت شده است؛ لذا به همین مناسبت خبرنگاران که رکن چهارم جامعه محسوب میشوند، مورد تجلیل و تعریف دستگاههای مختلف قرار میگیرند.
اما در رابطه با خبرنگاران بهویژه خبرنگاران حوزه دفاعی و امنیتی آنچه به نظر باید مورد توجه قرار گیرد، نوع رفتاری است که با این قشر از جامعه خبرنگاری صورت میگیرد؛ بدین معنی که چون حوزه فعالیتی آنها مربوط به مراکز نظامی و کارکنان نیروهای مسلح میشود، سختگیریهای بسیاری برای فعالیت خبرنگاران وجود دارد و حتی چه بسا خبرنگاران را به چشم جاسوس نگاه میکنند.
خبرنگاران این حوزه بعضاً بهواسطه همین سختگیریها مجبور هستند پس از مصاحبه با فرماندهان و مسئولان نظامی یا تهیه گزارش از دستاوردهای دفاعی حتماً قبل از انتشار با مرکز مربوطه هماهنگی داشته باشند و متن مصاحبه یا گزارش را جهت تأیید برای مجموعه مورد نظر ارسال کنند که خب گاهی در این هماهنگیها بخشهایی مورد جرح و تعدیل قرار میگیرد که خروجی کار خبرنگار بسیار کم اثر میشود.
این یک بخش از سختی کار در این حوزه است، اما شاید یکی از موارد قابل توجه برای خبرنگاران حوزه دفاعی این است که بعضاً با نفراتی مواجه میشوند که شناخت کافی نسبت به این حوزه ندارند و فقط به دلیل اینکه مدیر رسانه از آنها خواسته، برای پوشش برنامه حضور یافتند؛ یعنی نشان میدهد که برای مدیران رسانه فرقی نمیکند که خبرنگار قرار است که چه مراسمی را منعکس کند.
علاوه بر این، نکته دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، موضوع استفاده از نظرات خبرنگاران برای انعکاس رویدادها و اخبار نیروهای مسلح است؛ متأسفانه موضوعی که در ارتباط با بازتاب رسانهای فعالیتهای نیروهای مسلح وجود دارد بی نیاز دانستن مسئولان در نیروهای مسلح از نظرات مشورتی خبرنگاران فعال در این حوزه است و اگر هم سالی یک بار به بهانه روز خبرنگار، خبرنگاران را دور هم جمع میکنند و خبرنگاران نظراتی را عنوان میکنند، این نظرات هم فقط شنیده و بعد از اتمام مراسم، فراموش میشود.
در حالی که به نظر میرسد فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح باید یک نفر یا تیمی از خبرنگاران حوزه دفاعی را در کنار خود به عنوان مشاور یا تیم مشورتی داشته باشند؛ در واقع اینگونه میتوان گفت که نبود مشاور یا مشاورانی از خبرنگاران دفاعی در کنار فرماندهان برای نحوه انعکاس رسانهای اخبار مورد نظر، همان حلقه مفقوده آنها در تعامل با رسانهها است.
البته در این رابطه ممکن است عنوان شود که برای تعامل و مشورت با خبرنگاران، واحدی به عنوان روابط عمومی وجود دارد؛ در پاسخ به چنین نظری باید گفت که روابط عمومیها بیشتر به دنبال اجرای دستورات سازمانی هستند؛ چرا که اگر اجرا نکنند با توبیخ مواجه میشوند؛ پس قدرت به اصطلاح چانهزنی را ندارند و حال بگذریم از اینکه نفراتی به عنوان روابط عمومی انتخاب میشوند که فاقد دانش علمی این حوزه هستند و آنچه آموخته اند به صورت تجربی بوده است.
انتهای پیام/ 231