به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «مرتضی علی عباس میرزایی» کارگردان سینما در خصوص لزوم تنوع ژانر در سینمای کشور و عبور از دو ژانر «اجتماعی» و «کمدی» گفت: دست اندرکاران پخش معتقدند تنها فیلمهای کمدی و اجتماعی مخاطب دارد و از این رو پذیرای سایر فیلمها نیستند.
کارگردان فیلمهای سینمایی «بیرو» و «خون خدا» افزود: بدیهی است که ما باید برای سلایق مختلف فیلم بسازیم! البته در ابتدا باید سوادش را داشته باشیم که در ژانرهای مختلف فیلم تولید کنیم. نکته اینجا است که آیا سوادش را داریم تا برای سلایق مختلف فیلم بسازیم؟ پاسخ روشن است؛ ما آدمهای با سواد و توانمند داریم که میتوانند فیلمهای خوب بسازند.
وی ادامه داد: سوأل بعدی این است که آیا اصولاً ما مایل به سرمایه گذاری در این بخش هستیم؟ البته در مورد سرمایه گذاری بخش خصوصی بیشتر مد نظر من است. آیا بخش خصوصی تمایل دارد روی این گونه فیلمها سرمایه گذاری کند؟
عباس میرزایی سپس با طرح این پرسش که مثلاً در حوزه سینمای اکشن آیا بخش خصوصی روی رامین سهراب سرمایه گذاری خواهد کرد یا خیر اظهار داشت: سینمای اکشن یک زمانی بفروش و مورد توجه عموم مردم بود. همینطور فیلمهای پلیسی-معمایی و کودک و نوجوان زمانی بسیار پررونق بودند، اما با این همه من معتقدم که بخش خصوصی روی این نوع فیلمها سرمایه گذاری نخواهد کرد؛ چرا سرمایه گذاری نمیکند به دلیل اینکه در حوزه پخش این فیلمها از منظر دوستان پخش پذیرای مخاطب نیستند!
این سینماگر در بخش دیگری از این گفتوگو تصریح کرد: البته ما در سینمای مان ژانر به آن مفهوم که یک صنعت را اداره کند و تئوری در ورای آن باشد و منتقدین به آن خط بدهند نداریم! امروز در سینمای ایران ژانر وجود ندارد.
کارگردان فیلم سینمایی «انزوا» متذکر شد: نکته مهم این است که مخاطب پویای سینما در حال ریزش است و یکی از دلایل عمده آن فقر اقتصادی است! بدیهی است تا معضلات اقتصادی رفع نشود نمیتوان امیدی به بهبود شرایط سینما داشت.
وی خاطرنشان کرد: ما برای فرهنگ سینما رفتن و لذت جمعی چقدر تلاش میکنیم؟ بی شک نیاز است مسئولان سوبسید بیشتری به سینما بدهند. تردید نکنید اگر بلیت سینما گرانتر از الآن بشود حتی فیلمهای بفروش هم دیگر مخاطب نخواهند داشت. وقتی مخاطب پول نداشته باشد و فکر کند نان بخرم مهمتر است یا فیلم دیدن سینما، مشخص است که به سینما نمیرود.
عباس میرزایی در پایان این گفتوگو افزود: مردم همچنان به سینما علاقه دارند، چون تجربه نشان داده وقتی بلیت سینما رایگان بوده مردم به سینما هجوم برده اند و حتی شیشههای سالنهای سینما شکسته است! نکته مهم این است که ما در قدم اول نباید فیلم دیدن در سینما را لاکچری کنیم! تنها راه کشاندن مردم به سینما این است که سینما را در جیب شان پیدا کنند. الآن مردم پول ندارند مرغ بخرند آن وقت ما میتوانیم راجع به ژانر با او حرف بزنیم؟
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴