بخش پایانی/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

مسئول سازمان بسیج رسانه سپاه تهران بزرگ: بسیج زبان گویای انقلاب اسلامی است/ برخی مسئولان با فیلترینگ مخالف هستند

بصیری گفت: بسیج و تشکل‌های بسیج زبان گویای انقلاب اسلامی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی هستند؛ چون تجمعی از دلسوزان انقلاب اسلامی در این نهاد مقدس حضور دارند.
کد خبر: ۶۰۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۸ - 09August 2023

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ ۱۷ مرداد به نام «روز خبرنگار» نام‌گذاری شده است و به همین جهت، امسال نیز همچون سال‌های گذشته دستگاه‌های مختلف سعی می‌کنند با برگزاری نشست‌هایی از تلاش‌های خبرنگاران تقدیر کنند؛ این در حالی است که این تقدیر‌ها و وعده‌هایی که به خبرنگاران داده می‌شود، حالت مُسکن دارند؛ چرا که مشکلات خبرنگاران همچنان باقی است؛ به هر روی، روز خبرنگار بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی را با مسئول سازمان بسیج رسانه سپاه تهران بزرگ انجام دهیم؛ زیرا این سازمان در تهران بزرگ با دارا بودن ۲۱ دفتر بسیج رسانه تلاش‌هایی را در حوزه رسانه داشته است؛ به همین دلیل، «مسعود بصیری» مسئول سازمان بسیج رسانه سپاه تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس توضیحاتی را در این رابطه ارائه کرده که بخش اول آن را می‌توان از اینجا ملاحظه کرد. در ادامه بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو را می‌خوانید.

دفاع‌پرس: برای رفع مشکلات و تقویت کانون‌های بسیج رسانه چه باید کرد؟

اگر بتوانیم از ظرفیت‌های دولتی و رسانه‌ها به‌منظور تقویت کانون‌های بسیج رسانه بیشتر استفاده کنیم، این کانون‌ها می‌توانند رشد بیشتری داشته باشند؛ چنانچه هر جمعی از شاکله درستی برخوردار شود، می‌تواند گام‌های بسیار بزرگی را بردارد.

بسیج زبان گویای انقلاب اسلامی است/برخی مسئولان با فیلترینگ مخالف هستند

این نکته را هم باید متذکر شد که تقریباً ساختار ما وابسته به دولت نیست، مگر در حد ضرورت؛ زیرا بیشتر کار‌ها توسط خبرنگاران عضو این سازمان انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال کانون حرفه‌ای رسانه داریم که با عضویت پیشکسوتان حوزه رسانه تشکیل شده و در گردهمایی‌های خود، تجربیات کار در رسانه‌ها را به یکدیگر منتقل می‌کنند.

دفاع‌پرس: بسیج رسانه تا چه حد توانسته بلندگوی نظام برای بیان موفقیت‌ها باشد؟

جمهوری اسلامی ایران در موضوع کارآمدی دچار بحران ناکارآمدی نیست و فقط در عرصه رسانه برای دفاع از خود دچار لکنت زبان است؛ بسیج و تشکل‌های بسیج هم زبان گویای انقلاب اسلامی در عرصه‌های داخلی و بین المللی هستند؛ چون تجمعی از دلسوزان انقلاب اسلامی در این نهاد مقدس حضور دارند. بسیج محلی برای حضور دلسوزان انقلاب اسلامی جهت حمایت از آن در عرصه‌های مختلف است و فرق نمی‌کند که در کف میدان همانند دوران دفاع مقدس و مقابله با اغتشاشگران و یا در عرصه رسانه باشد.

در واقع چنانچه شما بخواهید افرادی را که در این عرصه موفق هستند، دسته‌بندی کنید، خیل عظیمی از آن‌ها افرادی هستند که تفکرشان در بسیج شکل گرفته و یا به آن علاقه دارند؛ البته شاید برخی‌ها کارت عضویت در بسیج را نداشته باشند، ولی قطعاً نبض‌شان برای بسیج و انقلاب می‌تپد؛ بر این اساس، این افراد هم بسیجی محسوب می‌شوند.

بسیج زبان گویای انقلاب اسلامی است/برخی مسئولان با فیلترینگ مخالف هستند

حال سوال اصلی این است که آیا توانسته‌ایم آنچه را که شایسته جمهوری اسلامی است با استفاده از ظرفیت‌های‌مان در عرصه بین‌المللی و داخلی انجام دهیم و به نمایش بگذاریم؟ در پاسخ باید گفت خیر، موفق نبودیم که این هم فقط متوجه ناتوانی داخلی نیست؛ زیرا موضوع جدی، توانمندی‌های دشمنان در عرصه رسانه و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی است که آن‌ها در حوزه رسانه انجام دادند که این را نباید نادیده بگیریم.

ما در کشوری هستیم که اجازه می‌دهیم «مواد مخدر عرصه رسانه» به راحتی و بدون فیلتر و برخورد جدی میان کودکان و نوجوانان ما توزیع شود؛ بسیاری از کسانی که در داخل کشور حضور دارند و فعالیت می‌کنند و حتی مسئولیت هم دارند، با فیلترینگ و بستن کانال‌های سمی نه‌تنها مخالفت نمی‌کنند، بلکه آن را تمسخر هم می‌کنند؛ در حالی که در هیچ کجای دنیا شما نمی‌توانید هر آنچه که دلتان می‌خواهد را بیان کنید و درباره آن حرف بزنید؛ نه در کشور‌های دموکراتیک و مدعی دموکراسی اجازه می‌دهند که شما هرچه دلتان می‌خواهد را عنوان کنید و نه در کشور‌های دیکتاتوری که وضعیت کنترلی شدیدتری دارند.

لذا فراخ بودن این فضا و اینکه هر کس هرچه دلش می‌خواهد بگوید را در هیچ کشوری نمی‌بینید؛ در واقع با دشمنی طرف هستیم که در جبهه‌ای فعالیت می‌کند که دروغ برای او آزاد است؛ ولی ما باید اخلاقیات را رعایت کنیم؛ باید کنترل بیشتری بر این فضا اعمال شود؛ ولی متأسفانه برخی دستگاه‌های مختلف برای اینکه وجهه روشنفکری برای خود ایجاد کنند و بتوانند وجهه آزادی‌خواهی یا دموکراسی برای خودشان به نمایش بگذارند، این فضا را رها کردند و این باعث شده تا کانال‌های ماهواره‌ها و اینترنت در کشورمان باز باشد و دسترسی به کانال‌ها و سایت‌های منحرف به راحتی صورت گیرد؛ لذا نتیجه این می‌شود که برای بیان حقیقت و دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل می‌شویم.

بسیج زبان گویای انقلاب اسلامی است/برخی مسئولان با فیلترینگ مخالف هستند

امروز دشمن نهایت تلاش خود را می‌کند تا با استفاده از طرفداران خود در کشورمان، هم صدای حقیقت شنیده نشود و هم همان حرفی را که خودش می‌خواهد بزند، در رسانه‌های داخلی عنوان کند و این باعث مشکل جدی برای بیان خدامحوری، حقیقت جهان و انقلاب اسلامی شده است.

دفاع‌پرس: بسیج رسانه برای کمک به اعضای خود چه کاری انجام می‌دهد؟

سازمان بسیج از ظرفیت خودش استفاده می‌کند تا به اعضای بسیج خدماتی را در حد امکان ارائه دهد؛ این خدمات ممکن است در قالب برگزاری اردوها، کلاس‌های آموزشی، نشست‌ها، جلسات هم‌افزایی، کمک‌های معیشتی و یا حتی استفاده از کمک‌های دولتی و رایزنی برای تصویب قوانین مربوط به خبرنگاران باشد.

البته این هم وظیفه‌ای است که دستگاه‌های متولی در مجموعه دولت باید برعهده بگیرند؛ اما بزرگترین کار بسیج می‌تواند مطالبه‌گری جدی از دستگاه‌های اجرایی برای رعایت حقوق خبرنگاران باشد؛ مثل سختی کاری که به‌صورت قانونی برای خبرنگارن لحاظ شده، اما در هنگام بازنشستگی، دستگاه‌های متولی با آن‌ها همکاری نمی‌کنند و یا صندوق‌های حمایت از خبرنگاران که بسیار ضعیف بوده و حتی رسانه‌ها در چاپ و نشر هم دچار مشکل هستند.

بسیج زبان گویای انقلاب اسلامی است/برخی مسئولان با فیلترینگ مخالف هستند

این قبیل مسایل و مشکلات باید با رایزنی و استفاده از ظرفیت کسانی که در گذشته خبرنگار و یا مسئول رسانه بودند و اکنون مدیر دولتی هستند و درد خبرنگاران و رسانه‌ها را درک می‌کنند، رفع شود؛ بخشی عظیمی از این ظرفیت با استفاده از نیرو‌های بسیجی در عرصه‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ این در حالی است که متأسفانه رسانه‌ها اکنون با مشکل جدی مواجه هستند و اگر نتوانیم وضعیت آن‌ها را سامان دهیم با ریزش بسیار شدیدتری در حوزه رسانه مواجه خواهیم شد و زبان گویای خودمان را بیش از گذشته از دست خواهیم داد.

دفاع‌پرس: آیا بسیج رسانه در رابطه با تربیت خبرنگاران، دفاع از خبرنگاران مدافع انقلاب اسلامی، تألیف کتاب و فعالیت‌های این‌چنینی هم ورود کرده است؟

بسیج واحد حقوقی دارد که با درخواست بسیجیان به پرونده‌های آن‌ها ورود و مشکلات آن‌ها را ختم به خیرکرده است؛ در رابطه با تربیت خبرنگار هم چند سالی است که جشنواره رسانه‌ای ابوذر به‌منظور تشویق خبرنگاران پرتلاش و خوب برگزار می‌شود، دوره‌های تربیت مربی رسانه را هم داریم که در این‌خصوص طرح شهید «دیالمه» اجرا می‌شود و به واسطه آن در دو دوره تربیت مقدماتی و عالی بیش از هزار نفر شرکت کردند. برای راه‌اندازی هیأت خبرنگاران هم کمک کردیم، کسانی که آثار خوبی منتشر می‌کنند را مورد تشویق و حمایت قرار می‌دهیم و آن‌هایی هم که تمایل دارند از سفر‌ها و اردو‌های سیاحتی و زیارتی استفاده کنند تا جایی که بتوانیم خدماتی را ارائه می‌دهیم و همچنین اردو‌های پیشرفت را هم داریم، اما با وجود همه این تلاش‌ها هنوز نمی‌توان ادعا کرد که  دستاورد خوبی داشته‌ایم؛ زیرا تا رسیدن به بسیج رسانه آرمانی، فاصله زیادی داریم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها