یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

برگ برنده نیروهای مسلح ایران

توانمندی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در تبدیل تهدید به فرصت، برگ برنده‌ای است که ایران می‌تواند از آن در مقابل دشمنان استفاده کند.
کد خبر: ۶۰۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵ - 06August 2023

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران زمینه‌ساز افزایش دشمنی غرب با ملت ایران شد و بر همین اساس، آمریکا و متحدانش از بدو شکل‌گیری نظام نوپای اسلامی تحریم‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف علیه کشورمان اعمال کردند تا به این وسیله ایران را به کرنش در برابر زیاده‌طلبی‌های خود وادار کنند.

با توجه به تحمیل جنگی هشت ساله از سوی رژیم بعثی عراق و بلوک شرق و غرب علیه کشورمان، این تحریم‌ها در حوزه دفاعی نیز اِعمال شد تا جمهوری اسلامی در عرصه نظامی با تنگنا و مشکلات عدیده‌ای در تأمین تجهیزات مورد نیاز برای جنگ مواجه شود.

در چنین وضعیتی که ایران در خرید ساده‌ترین تجهیزات دفاعی همچون سیم خاردار هم دچار مشکل بود، راهبرد خودکفایی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در دستور کار نیرو‌های مسلح کشورمان قرار گرفت و بر این اساس، شکل‌گیری سازمان جهاد خودکفایی در سطح ارتش و سپاه را شاهد بودیم.

تعمیر و بهینه‌سازی تجهیزات دفاعی معیوب، مستهلک‌شده و غنیمتی، بازآماد ادوات پیچیده‌ای همچون انواع جنگنده و بالگرد، ساخت و بکارگیری نخستین پهپاد‌های بومی و همچنین ورود ایران به جمع سازندگان موشک، محصول مجاهدت متخصصان ایرانی در شرایط تهدید و جنگ سخت بود.

از سوی دیگر، ماه‌های پایانی دفاع مقدس با ورود مستقیم آمریکا به عرصه جنگ و حضور نظامی این قدرت فرامنطقه‌ای در غرب آسیا همراه بود و وقوع جنگ‌های اول و دوم در خلیج فارس نیز موجب افزایش نیرو‌های آمریکایی در منطقه شد؛ به نحوی که آمریکا بیش از ۳۰ پایگاه بزرگ نظامی را در کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و در خاک همسایگان ایران ایجاد کرد تا بدین‌وسیله تهدید نظامی را به سایر گزینه‌های دشمنیِ خود با ملت ایران اضافه کند.

در چنین شرایطی، نیرو‌های مسلح کشورمان با برخورداری از اشراف اطلاعاتی نسبت به تحرکات دشمن و با رصد نوع و سطح تهدیدات، نسبت به افزایش توان دفاعی کشور و طراحی و تولید انواع تجهیزات مورد نیاز در این عرصه اقدام کردند.

عملکرد نظامیان مؤمن، متعهد و متخصص ایرانی در طول سال‌های پس از جنگ تحمیلی به گونه‌ای بود که کشورمان را در حوزه‌های موشکی، پهپادی و فضایی در بالاترین سطوح جهانی قرار داد.

در واقع بنا به گفته‌ی سرلشکر «سلامی» فرمانده کل سپاه، «آرایش سیاسی و نظامی دشمن و نزدیک‌تر شدن آن‌ها به ما در منطقه، شکوفایی استعداد‌های ما را رقم زد و برخلاف آنکه حضور دشمن برای ما خطرساز شود، فرصت‌ساز شد.»

بر این اساس و با توجه به توانمندی نیرو‌های مسلح کشورمان در تبدیل تهدید به فرصت، تصمیم جدید آمریکا برای اعزام نیرو و تجهیزات بیشتر به منطقه، نه‌تنها خللی در عزم نیرو‌های ایرانی در انجام مأموریت‌هایشان ایجاد نخواهد کرد، بلکه عاملی در جهت توان‌افزایی و ارتقاء عملکرد رزمندگان ایرانی خواهد شد؛ رزمندگانی که انهدام پایگاه عین‌الاسد، ساقط کردن پهپاد فوق پیشرفته جاسوسی گلوبال هاوک و به زانو درآوردن تفنگداران دریایی آمریکا را در کارنامه خویش دارند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار