کارگردان سریال «عشق کوفی»:

هزینه سریال «عشق کوفی» ۴۵ میلیارد تومان شد

آخوندپور با اشاره به بودجه ۴۵ میلیارد تومانی تولید این سریال، این مبلغ را معادل با سریال‌های معمولی تلویزیون دانست و از بودجه چندبرابری دیگر سریال‌های تاریخی گفت.
کد خبر: ۶۰۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵ - 06August 2023

هزینه سریال «عشق کوفی» ۴۵ میلیارد تومان شدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حسن آخوندپور کارگردان سریال «عشق کوفی» درباره پخش این سریال که ۲ شب در هفته روی آنتن شبکه ۳ می‌رود اظهار داشت: صداوسیما مدتی است که سریال‌هایی را که فکر می‌کند می‌توانند پربیننده باشند به‌صورت هفتگی پخش می‌کند. این تصمیم حتماً براساس تحقیقی بوده‌است که براساس آن دیده‌اند این سریال‌ها با این ترتیب پخش، بهتر دیده می‌شوند و فرصت امکان بازپخش در هفته را بیشتر دارند.

وی اضافه کرد: خود من ارزیابی خاصی در این زمینه ندارم که مثلاً درباره سریال «عشق کوفی» چه مدل پخشی می‌توانست بهتر باشد بااین‌حال این تصمیمی است که صداوسیما درباره سریال گرفته است.

آخوندپور درباره بازخورد‌هایی که از پخش قسمت‌های ابتدایی سریال دریافت کرده است بیان کرد: بخشی از بازخورد‌ها از طرف همکارانم بود که نکاتی را نسبت به سریال مطرح می‌کردند و بخشی از بازخورد‌ها از طرف مردم و دوستان و آشنایان بود که کار را دوست داشتند و خوشحال بودند که بعد از مدت‌ها سریالی با این فضای مذهبی از تلویزیون پخش می‌شود.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران ناشناخته یا کم‌تر شناخته‌شده برای نقش‌های اصلی هم عنوان کرد: انتخاب بازیگران یک سریال به دلایل مختلفی بستگی دارد. از مسائل مالی گرفته تا فضای اجتماعی و سیاسی و هنرمندانی که ممکن است در دوره‌ای با تلویزیون همکاری نداشته باشند. بااین‌حال از همه این موارد که بگذریم من بازیگران را فنی و تکنیکی انتخاب نمی‌کنم، بلکه بیشتر حسی سراغ بازیگر می‌روم. فیلم‌نامه را بار‌ها می‌خوانم و بعد فکر می‌کنم که چه بازیگری بهتر به نقش می‌خورد. این‌که چه بخشی از بازیگران چهره باشند یا نباشند شاید بیشتر رویکرد تهیه‌کننده باشد. من سعید شریف بازیگر نقش هلال را هم همین‌طور حسی انتخاب کردم.

سرانجام نسخه سینمایی به کجا رسید؟

وی درباره نسخه سینمایی سریال «عشق کوفی» که قرار بود با عنوان «نائله» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته اکران شود و شائبه نپذیرفتن آن به دلیل کیفیت پایین، توضیح داد: ما ابتدا یک نسخه کوتاه که سکانس‌های اصلی قصه را از جمله جنگ‌ها، واقعه کربلا و صحنه‌های مهم را نداشت، به جشنواره فرستادیم تا ثبت‌نام کرده باشیم، اما تا ۲۵ بهمن در حال تصویربرداری بودیم و عملاً کار در موعد مقرر به جشنواره نمی‌رسید. در حال حاضر هم با پخش سریال فکر نمی‌کنم اکران نسخه سینمایی کارکردی داشته باشد. ممکن است اکران محدودی داشته باشد یا به پلتفرم‌ها فروخته شود.

آخوندپور در ادامه درباره این‌که آیا بابت مقایسه سریالش با «مختارنامه» که امسال برای اولین‌بار از تلویزیون پخش نشد، نگرانی دارد یا خیر؟ گفت: سریال ما حتی با آثار تاریخی مشابه هم قابل‌مقایسه نیست چه برسد با «مختارنامه» که اثر ویژه و فاخر از داوود میرباقری است. این قیاس از وجوه مختلفی مع‌الفارق است. از پروسه تولیدی گرفته تا بودجه و زمان فیلم‌برداری و دیگر موارد. همین الان پروژه‌های دیگر مثل «موسی (ع)» یا «سلمان فارسی» که در حال ساخت است، در حدود چند ۱۰۰ برابر بودجه سریال ما را در اختیار دارند.

وی اضافه کرد: نکته‌ای درباره سریال‌های تاریخی وجود دارد آن اینکه بودجه و زمان فیلم‌برداری آن‌ها مشخص نیست و سریال ما از این حیث قابل اعتنا است که در زمان مشخص و با بودجه‌ای مشخص ساخته شد. در حالت عادی، بودجه برای سریال‌های تاریخی باز است و تا زمانی که سریال به پایان برسد، برای آن‌ها هزینه می‌شود.

«مختارنامه» نشان داد مخاطب سریال مذهبی و تاریخی دوست دارد

آخوندپور درباره علاقه مخاطب به سریال‌های تاریخی عنوان کرد: مخاطبی که ۱۲ سال است «مختارنامه» را می‌بیند، یعنی به سریال تاریخی مذهبی علاقه‌مند است. حتی سریال تاریخی مذهبی را از سریال تاریخی غیرمذهبی بیشتر دوست دارد.

این کارگردان درباره لزوم صنعتی شدن تولید سریال‌های تاریخی هم گفت: اتفاقی که سازمان اوج رقم می‌زند و در بازه مشخص سریالی را به تولید می‌رساند در تلویزیون اتفاق نمی‌افتد. مثلاً اوج در یک بازه زمانی مشخص «مستوران» را ساخت و یا این سریال «عشق کوفی» ساخته شد. سریال‌سازی ما باید به سمت صنعتی شدن برود که در یک بازه زمانی مشخص بتوانیم و با بودجه مشخص کاری را بسازیم.

وی در ادامه گفت: طولانی شدن فرآیند تولید سریال‌های تاریخی باعث شده که تهیه‌کنندگان بترسند از هزینه و زمان تولید و فیلم‌برداری این کار‌ها نگرانی داشته باشند و سراغ این آثار نیایند. این خوب نیست که سریالی ۱۰ سال ساختش طول بکشد و بعد ۱۳ سال هم آن را پخش کنیم! مردم باید بتوانند هر سال آثار فاخر و حرفه‌ای ببینند. بودجه بخشی از دکور این سریال‌ها برابر است با کل سریال ما؛ از دکور گرفته تا دستمزد و دیگر موارد تولیدی. این را صرفاً به لحاظ تولیدی می‌گویم.

هزینه سریال «عشق کوفی» ۴۵ میلیارد تومان شد

این کارگردان درباره زمان ساخت «عشق کوفی» بیان کرد: این سریال دو ماه پیش تولید، هفت ماه فیلمبرداری و حدود سه ماه هم تدوین داشت. می‌توان گفت این سریال با کار‌های معمولی تلویزیونی به لحاظ بودجه چندان تفاوتی نداشت. کل این سریال هزینه‌اش ۴۵ میلیارد تومان شد.

آخوندپور در پایان عنوان کرد: در حال حاضر تهیه‌کننده و کارگردان تصوری دارد که کار تاریخی سخت است یا شکست می‌خورد و البته نمونه‌های زیادی داشتیم از آثاری که در بدو تولید به بن بست خوردند یا کلید خورده، اما ادامه پیدا نکردند. اگر سنگینی این تولیدات از ذهن کارگردان و تهیه‌کننده برداشته شود راحت‌تر آثار به تولید می‌رسند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار