یادداشت/ جهانبخش زنگنه‌تبار

دستاوردهای سیاسی و امنیتی ماموریت دریایی ناوگروه ۸۶

سفر دریایی ناوگروه ۸۶، دارای دستاوردها و ارزش‌های متعدد نظامی، سیاسی ،امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، امید آفرینی، هنری و دلگرم کننده برای ملت بزرگ ایران و بلکه امت اسلامی است.
کد خبر: ۶۰۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱ - 08August 2023

دستاوردهای سیاسی وامنیتی  سفر دریایی ناوگروه ۸۶گروه استان‌های دفاع‌پرس - جهانبخش زنگنه‌تبار؛ ناو گروه ۸۶ که برای اولین‌بار در تاریخ ایران با حضور یک مجموعه ۳۵۰ نفری مسیر آبی ۶۵ هزار کیلومتری دور دنیا را طی مدت ۸ ماه (۲۳۲ روزه) طی کرد، از ابعاد مختلف قابل تحسین و بررسی است.

این ماموریت موفقیت‌آمیز و سرافرازانه، دارای دستاوردها و ارزش‌های متعدد نظامی، سیاسی ،امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، امید آفرینی، هنری و دلگرم کننده برای ملت بزرگ ایران و بلکه امت اسلامی است. عبور از سه اقیانوس عظیم  ۷ دریا، هفت تنگه مهم دراین مسیر بسیارطولانی، موجب مباهات است به تعبیر رهبر معظم انقلاب، عبور از سه اقیانوس، آبراهه‌ها، تنگه‌های دشوار و مواجهه با عوارض دریایی علی رغم اقدامات خصمانه دشمن، بدون حادثه و بازگشت سرافرازانه مایه افتخار است.

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرمودند: ارزش سیاسی کار ناوگروه ۸۶ از ارزش نظامی آن کمتر نبوده اگر نگوییم بیشتر هم بوده است" هرچند بررسی و بیان تمام دستآوردهای این سفر افتخارآمیز، در این نوشته مقدور نیست اما به ذکر برخی از این دستاوردهای  سیاسی و امنیتی آن می‌پردازیم. همانطور که معظم‌له فرمودند، این سفر موجب ارتقای وجهه بین‌المللی ایران اسلامی در دنیا شده است و نیز فرمودند تجربه خودکفایی در سوخت، در برق، در امکانات بهداشتی و درمانی در این سفر پر ماجرا خیلی ارزشمند است.

لذا تمام ابعاد خودکفایی در این سفر جزو دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است ،دارای ارزش سیاسی بوده والبته  برای دشمنان اسلام  پیام سیاسی دارد و توانایی‌هایی که در حکومت‌های گذشته بی سابقه بوده اند را در این نظام به اثبات رسانده و به رخ دشمنان  می‌کشد.

معظم‌له فرمودند: ناوگروه در ارتباط گیری با مرکز تجارب جدیدی به دست آوردند یعنی توانایی بالا در ارتباط گیری ذخیره‌های علمی است که باید در دانشگاه تدریس شود، لذا می‌توان گفت این سفر یکی از اقداماتی است که در تحقق ابعاد مختلف سند چشم انداز ۲۰ ساله و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به کشور کمک کرد  و به تنهایی امید آفرینی نمود.

این سفر از نظر راهبردی بسیار مهم است، درارزیابی  قدرت دریایی کشورها،یکی از مهم‌ترین شاخص‌های آن، طی مسافت‌های طولانی و موفقیت آمیز است و امروز جمهوری اسلامی به لیست معدود کشورهای دارای نیروی دریایی مقتدر که توانستند کره زمین را ازطریق مسیر آبی دور بزنند، پیوست.

بی‌شک این سفر در ارتقای سطح امنیت ملی و حفظ منافع ملی  وحفظ امنیت سرمایه های کشور در اقیانوس‌های بیکران، موثر بود و در واقع یک بازدارندگی هیبریدی محسوب می‌شود. این اقدام بزرگ در کنار توان موشکی  نظام اسلامی، ایران عزیز را به اوج اقتدار نزدیک نموده و توان بازدارندگی در مقابل دشمن را صد چندان کرده ، در تحقق شکل‌گیری ایران قوی موثر بوده است و امروز نظام اسلامی یکی از قطب‌های قدرت نیروی دریایی دنیانیزمحسوب شده و برای ملت خود و امت اسلامی، امید آفرین است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی برخی از درس‌های این سفر افتخارآمیز را هم بیان کردند از جمله:

۱- درس خداشناسی،ایشان دریا را یکی از نشانه‌های بارز وجود خداوند و آن را نمایشگاهی از آیات پروردگار دانستند و اگر هنرمندان آنچنان که مورد نظر معظم له است، شگفتی‌های این سفر را به تصویر بکشند، و دستآوردهای آن درواحدهای درسی نیز گنجانده شود،علاوه برابعادعلمی آن، درس خداشناسی و تعمیق بینش دینی را به مردم هدیه خواهد کرد.

۲- درس انقلاب،ایشان فرمودند : این دریانوردی، ارزش واهمیت انقلاب اسلامی را برای همه روشن کرد،این توانایی ،همت، جسارت انجام کارهای بزرگ، این اقتداری که در دوران پهلوی و قاجار بی‌سابقه بود، انقلاب اسلامی آن را به نیروهای ما اهداء کرد. انقلاب اسلامی دریا را از تعطیلی درآورد و دریانوردی را از فراموشی خارج کرد.

لذا دستاوردهای مختلف این سفر حتی دستاوردهای نظامی آن موجب دلگرمی ملت و مسئولین سیاسی کشور شده و بعد سیاسی دارد، قدرت تصمیم‌گیری و اقتدار سیاسی نظام اسلامی  را در عرصه‌های بین‌المللی ارتقا  می دهد .

۳ - درس حضور امنیت ساز، رهبر معظم انقلاب فرمودند : دریاهای آزاد، متعلق به همه ملت‌هاست، آمریکا و ابرقدرت‌ها اگر بتوانند اقیانوس‌ها را هم به اسم خودشان سند می‌زنند، از خصلت های این‌ها ویژه خواری از مسائل عمومی مربوط به بشریت است. اینکه بگویند ما اجازه نمی‌دهیم فلان کشتی ها از فلان تنگه‌ها عبور کنند این غلط اضافیست و این همان پاسخی است که حضرت امام (ره) خطاب به امریکا فرمودند: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، با این تفاوت که این فرمایش امروز ولی امر مسلمین جهان خطاب به مستکبران، نسبت به سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی باتوجه به پیشرفت‌های معجزه‌آسای نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف، بسیار مقتدرانه‌تر و دشمن شکن‌تر است و البته دشمنان اسلام خود نیز به این تغییر معاد لات و گفتمان‌ها معترفند.

ان‌شاءالله این افتخار آفرینی‌ها توسط نیروهای نظامی و دفاعی نظام اسلامی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و بیانیه گام دوم انقلاب که عزت آفرین است، به طور کامل و در تمام ابعاد تحقق خواهد یافت برای فرماندهی لایق نیروی دریایی کشورمان فرمانده شجاع ناوگروه ۸۶ و تمام پرسنل آن که این افتخار بزرگ را آفریدند آرزوی موفقیت و سعادت روزافزون داریم.

ان شاءالله تحت رهبری های حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا همچنان بدرخشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار