عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی:

مهندسی در شهرسازی و ساختمان‌سازی باید زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی باشد

«هاشمی فشارکی» گفت: هدف گام دوم انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است و معماری بناها نقش مهمی در هویت‌بخشی و زیرساخت تمدن نوین اسلامی دارند.
کد خبر: ۶۰۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵ - 12August 2023

مهندسی در شهرسازی و ساختمان‌سازی باید زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی باشدبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید جواد هاشمی فشارکی» عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در نشست مشترک هیأت اندیشه‌ورز بسیج مهندسین عمران و معماری با اعضای سازمان نظام مهندسی استان چهارمحال و بختیاری که در محل دفتر سازمان نظام مهندسی برگزار شد، با اشاره به رسالت مهندسان در خصوص معماری ساختمان‌های جدید، اظهار داشت: اهمیت موضوع معماری و شهر در این است که بخش مهم تمدن‌ها را تشکیل می‌دهند و شهر و سبک بناها نقش اساسی در هویت هر تمدنی دارند.

هاشمی فشارکی با اشاره به این‌که هدف گام دوم انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است و معماری بناها نقش مهمی در هویت‌بخشی و زیرساخت تمدن نوین اسلامی دارند، در خصوص اهمیت شهر اسلامی و معماری آن، بیان داشت: شهر یک موجود زنده بوده و تأثیر زیادی بر زندگی و رفتار شهروندان دارد و ساختمان نیز فضای زیست انسان را با کاربری‌های مسکونی و کار و فراغت تشکیل می‌دهد و آسایش و جنبه روانی و ایمانی و روحی به هویت‌دار بودن این فضاهاست.

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که رابطه معماری و انسان، تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند، گفت: معماری، ظرف زندگی ما را تشکیل می‌دهد؛ لذا با توجه به مسلمان بودن ملت ایران ضرورت دارد که ملاحظات هویت اسلامی در طراحی و ساخت شهر و ساختمان‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد؛ که اگر به این موضوع توجه کافی صورت گیرد، بسیاری از مشکلات روحی و فرهنگی کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص شبهات مطرح‌شده در خصوص معماری اسلامی، گفت: وجود برخی از شبهات، ناشی از فقدان اطلاع و برداشت‌های یکسویه است، شبهاتی از قبیل نام معماری اسلامی که ریشه این شبهات بیشتر در نگرش و نوع برداشت و نگاه به موضوع و یا فقدان اطلاعات نظری و یا کاربردی است.

هاشمی فشارکی در خصوص تعریف معماری مسلمانان، بیان داشت: معماری مسلمانان از منظر فاعلی، معطوف به خالق آثار بوده که خطاپذیر است؛ زیرا متکثر در دانش و عمل به آداب و احکام بوده و تجلی عینی اسلام در برخی آثار معماری به‌وضوح دیده می‌شود. بر اساس این اعتقاد، آثار معماری حاصل فرآیندی در اندیشه‌های اسلامی و به‌خصوص شیعی در بستر سال‌ها تجربه بوده که به عالی‌ترین شکل ممکن در عرصه ظهور متجلی شده است.

وی در خصوص معماری دوران اسلامی، اظهار داشت : چنانچه از منظر زمانی و تاریخی آثار را مورد مطالعه قرار دهیم، معماری دوران اسلامی نامیده می‌شود که خود دوره‌های زمانی صفوی، قاجار و... دارد و متغیر در طول تاریخ بوده و بازیابی هویت آثار نیاز شناخت ویژگی‌های آفرینندگان است.

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خصوص معماری جهان اسلام، گفت: هرگاه  آثار از منظر جغرافیایی در برگیرنده کشورهای اسلامی باشد، معماری جهان اسلام نامیده می‌شود که متکثر در مذهب و متغیر است. به واجد روح الهی (و نفخت من روحی) دارای خلق جماد (کثرت در وحدت) ولی خطاپذیر بوده و ضعف‌هایی هم داشته است.

هاشمی فشارکی در خصوص معماری ایرانی، اظهار داشت: معماری ایرانی شامل دو دوره پیش از اسلام (ساسانیان و...) و پس از اسلام می‌شود. معماری بخش دوم از مبانی فکری معماری ایرانی، برگرفته از باورهای اسلامی بوده، ولی دامنه گسترده‌ای دارد: معماری ضعیف، بی‌هویت و التقاطی و....  که حتی در برخی مساجد نیز تجلی پیدا کرده است، که قطعا نمی‌توان گفت معماری اسلامی هستند.

وی در خصوص معماری اسلامی گفت: معماری اسلامی آن‌گونه معماری است که نشأت‌گرفته از مبانی دین مبین اسلام بوده و آبشخور جوهره یک چنین معماری از فرهنگ اسلامی باشد. که از لحاظ بعد هویتی مطرح است و معماری مطلوب بوده که بایستی برای تحقق آن تلاش کنیم و مبحث 4 مقررات ساختمان آن را برای ساختمان جدید الزامی کرده است.

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خصوص معماری پدافندی، بیان داشت: ساختمان‌ها در برابر تهدیدات دشمنان خارجی و داخلی بسیار آسیب‌پذیر هستند و با اعمال ملاحظات دفاع غیرعامل در مبحث 21 مقررات ملی ساختمان، باید مباحث معماری و سازه و تاسیسات برقی و مکانیکی را رعایت کنیم تا در شرایط بحران از ایمنی کافی برخوردار باشد.

وی در خصوص وظیفه آموزش مهندسان، گفت: براساس بند اول وظایف و اختیارات هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان، استان‌ها وفق ماده 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1374 مجلس شورای اسلامی  «برنامه‌ریزی در جهت تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی» هستند؛ لکن عملی نشده است و بایستی این بند از وظیفه بر زمین مانده، در اولویت قرار گیرد.

عضو شورای راهبردی جبهه مردمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در خصوص اخلاق حرفه‌ای، اظهار داشت: مهندسان به‌عنوان قشر فرهیخته اثرگذار در زیرساخت‌های شهری و روستایی لازم است تا با ارتقای دانش و بصیرت، اخلاق حرفه‌ای را در تمام مراحل کاری و شئون زندگی به‌کار بندند و الگوی اخلاق‌مدار در جامعه باشند.

هاشمی فشارکی گفت: با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام و رهبران انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلی نظام در شهرسازی و ساختمان‌سازی و بند هفت بیانیه گام دوم انقلاب، مهندس، ضمن پرهیز و مسدودسازی معماری بیگانه و بی‌هویت، باید در شهرسازی و ساختمان‌سازی، زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی باشد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار