تله اقتصادی نتانیاهو برای عربستان در مسیر عادی‌سازی

نتانیاهو بعد از شکست در مسیر گسترش توافق‌های عادی‌سازی با کشور‌های عربی این بار قصد دارد از یک تله اقتصادی برای کشاندن عربستان به قطار سازش استفاده کند.
کد خبر: ۶۰۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰ - 12August 2023

تله اقتصادی نتانیاهو برای عربستان در مسیر عادی‌سازیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، درحالی که بحث عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و گمانه‌زنی‌ها در این زمینه تبدیل به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها طی چند هفته گذشته شده، اما منابع و محافل عبری هنوز از موانع و چالش‌هایی صحبت می‌کنند که به روند توافق سازش ریاض و تل‌آویو آسیب می‌زند. شروطی که عربستان به این منظور مطرح کرده از جمله دستیابی به فناوری هسته‌ای یکی از عواملی است که ذهن اسرائیلی‌ها را به خود مشغول و آن‌ها را نگران کرده است.

در همین چارچوب کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در بازاریابی برای گسترش توافق‌های سازش از خلال «دیپلماسی» شکست خورد، با اطلاع از علاقه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به پروژه‌های اقتصادی بین‌المللی، قصد دارد برای کشاندن عربستان به معاملات عادی‌سازی، یک تله اقتصادی برای این کشور بگذارد.

به همین منظور نتانیاهو در نشست هفته قبل کابینه خود از آغاز اجرای پروژه جدید «راه آهن» خبر داد که می‌تواند فلسطین اشغالی را به کشور‌های حوزه خلیج فارس پیوند دهد. نتانیاهو گفت که اسرائیل به زودی پروژه راه آهن جدید را که ۲۷ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد آغاز خواهد کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد که اسرائیل از طریق این خط آهن جدید می‌تواند کالا‌های خود را از بندر ایلات در دریای سرخ به دریای مدیترانه منتقل کند. این راه آهن همچنین می‌تواند امکان ایجاد خطوط قطار از اسرائیل (فلسطین اشغالی) به عربستان و شبه جزیره عربی را فراهم کند.

بندر ایلات که در ساحل خلیج عقبه و دریای سرخ قرار دارد، تنها راه رسیدن صهیونیست‌ها به دریای سرخ است و در صورت احداث این راه آهن به طول ۳۵۰ کیلومتر، کشتی‌هایی که از خلیج فارس و شرق آسیا به اروپا و غرب سفر می‌کنند در بندر ایلات پهلو می‌گیرند و محموله آن‌ها با قطار از ایلات به بندر اسدود و از آنجا به اروپا منتقل می‌شود.

رژیم اشغالگر پروژه افتتاح خط آهن ایلات به بنادر حیفا و اسدود را در سال ۲۰۱۳ که در آن زمان هم نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم بود مطرح کرد، اما این طرح تصویب نشد. نتانیاهو در آن زمان گفت که ایجاد این خط آهن می‌تواند به تسریع تجارت بین‌النللی اسرائیل کمک کند.

قرار بود ساخت این راه آهن به شرکت‌های چینی سپرده شود تا در کمترین زمان آن را آغاز کنند که البته این اتفاق نیفتاد. اما به نظر می‌رسد این بار کابینه راست افراطی نتانیاهو مصمم است این پروژه را در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا کند؛ زیرا تصمیم‌گیری‌ها اکنون در دست وزرای تندروی کابینه نتانیاهو بوده و هیچ مانعی برای تصویب بودجه پروژه مذکور وجود ندارد.

اما صرف نظر از منافع تجاری و اقتصادی مورد ادعای تل‌آویو در مورد خط راه آهن جدید خود، اهداف دیگری پشت این پروژه نهفته است که برخی از آن‌ها به کشور‌های عربی ختم می‌شود. عادی‌سازی روابط با عربستان بزرگترین هدفی است که نتانیاهو از زمان بازگشت به عرصه قدرت رژیم صهیونیستی در چند ماه گذشته دنبال می‌کند و حتی محافل عبری هشدار می‌دهند که ممکن است نتانیاهو به خاطر عطش خود برای امضای قرارداد سازش با عربستان، منافع اسرائیل را نیز به خطر انداخته و شروط غیرممکن ریاض به ویژه در زمینه هسته‌ای را بپذیرد.

به همین منظور، تل‌آویو در صدد تحریک کشور‌های عربی برای پیوستن به پروژه خط آهن جدید اسرائیل هستند و به آن‌ها اطلاع داده‌اند که از طریق این راه آهن، این کشور‌ها می‌توانند کالا‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از دریای سرخ به دریای مدیترانه منتقل کنند. به عبارت دیگر این خط آهن می‌تواند جایگزین کانال سوئز شود که پیشتر کشور‌های عربی کالا‌های خود را از طریق آن به اروپا منتقل می‌کردند.

در نوامبر ۲۰۱۸ «یسرائیل کاتس» وزیر حمل و نقل سابق رژیم صهیونیستی در خلال سفر به اردن از طرحی به نام «راه‌آهن صلح» صحبت کرد که کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس را به فلسطین اشغالی متصل می‌کند. چند ماه قبل نیز نتانیاهو در دیدار با پادشاه اردن همین موضوع را مطرح کرد که از خلال آن خطوط قطار بین اراضی اشغالی تا عمق عربستان می‌تواند راه‌اندازی شود.

رژیم صهیونیستی مقدمات انتقال کالا از ایلات به دریای مدیترانه را در سال‌های اخیر آغاز کرد و در سال ۲۰۲۱ این رژیم و امارات برای انتقال نفت این کشور به اروپا از طریق خط لوله ایلات - عسقلان به توافق رسیدند و درحال حاضر امارات محموله‌های نفتی خود را از این طریق به اروپا منتقل می‌کند. روزنامه عبری هاآرتص اعلام کرد که تعداد نفتکش‌هایی که از بندر ایلات به دریای مدیترانه منتقل می‌شوند بعد از توافق اسرائیل و امارات پنج برابر شده است.

رسانه‌های عبری همچنین گزارش دادند که اگر دیگر کشور‌های عربی هچون قطر و عربستان از خطوط راه‌آهن جدیدی اسرائیل برای انتقال نفت خود به اروپا استفاده کنند، راه برای گسترش توافق‌های سازش با تل‌آویو باز می‌شود و این امر کابینه نتانیاهو را تشویق به افتتاح راه‌آهن ایلات-اسدود در سریع‌ترین زمان ممکن می‌کند.

علاوه بر آن، درآمد‌های زیادی از این راه نصیب صهیونیست‌ها می‌شود. روزنامه اقتصادی گلوبز در این زمینه گزارش داد که پروژه خط آهن جدید اسرائیل به بهبود گردشگری در ایلات کمک می‌کند و تل‌آویو می‌تواند بخشی از خسارات اقتصادی ناشی از خروج سرمایه‌های خارجی در سال گذشته را جبران کند.

از سوی دیگر، اگرچه هدف طرح جدید کابینه نتانیاهو بهبود روابط با کشور‌های عربی است، اما این پروژه اساساً کانال سوئز را که دهه‌هاست دریای سرخ و دریای مدیترانه را به هم متصل می‌کند دور می‌زند و شریان حیاتی اقتصاد مصر را از بین می‌برد؛ بنابراین اگر پروژه راه آهن رژیم صهیونیستی اجرا شود و کشور‌ها از این مسیر برای حمل کالا‌های خود به اروپا استفاده کنند، مصر خسارت سنگینی متحمل خواهد شد.

همچنین اسرائیل مدت‌هاست برای ترغیب ریاض جهت پیوستن به قطار سازش، در تلاش برای انتقال حاکمیت دو جزیره راهبردی «تیران و صنافیر» از مصر به عربستان است. این اقدامات رژیم صهیونیستی قطعا موجب بروز تنش در روابط تل‌آویو و قاهره خواهد شد.

منبع: الف

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار