به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «مهدی عظیمی میرآبادی» تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: طی سالهای اخیر آثاری در بنیاد سینمایی فارابی تولید شد که برای سینمای ایران خسارت محسوب میشود و رفع خسارت آن نیز بسیار هزینه بر است.
معاون سابق سازمان سینمایی کشور افزود: به طور کل برای بنیاد سینمایی فارابی سه وضعیت را میتوان متصور بود؛ یک اینکه این نهاد روی کارهایی سرمایه گذاری کند که در آینده منفعت آن را ببینیم؛ دوم اینکه این نهاد بیاید و پولهایی را هدر دهد که هیچ خروجی مثبتی برای سینما نداشته باشند و صرفاً بیلان کاری مدیران را پر کنند و سومین وضعیت این است که هزینه شود برای کارهایی که بعداً برای کشور و سینما هزینه ایجاد میکند. مانند تولید فیلمهای خلاف قواعد و ضوابطی که بعضاً شاهد تولید آنها توسط این نهاد بوده ایم.
تهیه کننده فیلمهای سینمایی «سیب و سلما»، «های پاور» یادآور شد: فارابی در ابتدا که تأسیس شد قرار بود بازوی اجرایی معاونت سینمایی برای پیگیری برخی سیاستهای اجرایی در حوزه تولید و عرضه و... باشد. ایدهای که فارابی بر اساس آن تشکیل شد قابل احترام و درست است و لازم بوده و هست، اما نکته این است برخی دوستان در دورههایی به اشتباه فکر کردند بنیاد سینمایی فارابی باید مقابل بخش خصوصی قرار بگیرد و مسأله اینجا است که مقابله شان صرفاً از نظر ایدئولوژیک و محتوایی نبود و سعی داشتند نبض بازار را در دست بگیرند.
این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه فارابی نباید بدل به کمپانی فیلمسازی شود خاطرنشان کرد: فارابی نباید مستقیماً فیلم تولید کند مگر تعداد اندکی برای نمونه سازی؛ این نهاد باید تسهیل گر و شتاب دهنده سینمای کشور باشد یعنی بخش خصوصی را با قواعد و آیین نامههای خاصی ساپورت کند.
عظیمی میرآبادی متذکر شد: تمام داراییهای بنیاد سینمایی فارابی باید در سینما سرمایه گذاری شود، سرمایه گذاری که بتواند محصول دهد. البته این به معنای تولید فیلم نیست. فارابی از هر یک تومانی که بودجه دریافت میکند باید بذری بکارد که آن بذر در آینده بدل به خوشهای پر محصول شود. اینکه مرتب به این نهاد بودجه تزریق شود و آنها بیایند و این بودجه را خرج کنند جز نابود کردن بیت المال دستاورد دیگری ندارد.
وی تأکید کرد: درد اصلی مدیرانی هستند که تنها به فکر ارائه بیلان کاری و انجام برخی شوآفهای رسانهای بودند؛ امید است که مدیر جدید بنیاد سینمایی فارابی این رویه را تغییر داده و بداند که دادن بیلان کاری هیچ اثر مثبتی برای فارابی و سینما ندارد و بالعکس میتواند نتایج بسیار منفی نیز داشته باشد.
مدیر کل اسبق نظارت و ارزشیابی سینمای حرفهای تصریح کرد: متأسفانه ما در فارابی با مدیرانی روبرو بودیم که هر فیلمنامهای را که دوست داشتند تصویب میکردند و آن را فی الفور به تولید میرساندند و بعد همین فیلمها را به جشنوارههای فجر و کودک میآوردند و خودشان یکدیگر را تمجید و تحسین میکردند و سپس این فیلمها در اکران شکست میخوردند، اما باز هم این چرخه باطل تکرار میشد.
این تهیه کننده سینما در پایان این گفتوگو گفت: امیدواریم بنیاد سینمایی فارابی تسهیل گر و شتاب زده سازمان سینمایی برای رسیدن به اهداف طراحی شده و برنامه ریزی شده در خصوص ترویج سینمای ارزشمند و اخلاق مدار باشد.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴