در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس مطرح شد؛

دریادار ایرانی: برگزاری اولین رزمایش بدون سرنشین‌ها/ ساخت ناوهواپیمابر در دستور کار نیروی دریایی ارتش است

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: امسال چندین رزمایش را در دستور کار داریم که برخی از آن‌ها تخصصی است؛ همچنین اولین رزمایش بدون سرنشین‌ها را در محیط‌های مختلف برگزار خواهیم کرد.
کد خبر: ۶۰۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۴ - 15August 2023

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ مهدی شهرودی؛ حضور امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در خبرگزاری دفاع مقدس به‌مناسبت روز خبرنگار، فرصت مغتنمی بود تا با وی در زمینه اهداف مأموریت موفقیت‌آمیز ناوگروه ۸۶، مجموعه اقدامات این نیرو و برنامه‌های آتی نداجا به گفت‌وگو بنشینیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

امیر دریادار ایرانی:  اولین رزمایش بدون سرنشین‌ها را در محیط‌های مختلف برگزار خواهیم کرد/ دستاوردهای جدید نیروی دریایی رونمایی می‌شود/ اولویت اول ما حضور با اقتدار پرچم و نماد ایران اسلامی در پهنای آب‌های جهان است/ همگرایی کشور‌های منطقه موجب عصبانیت دشمن شده است

دفاع‌پرس: اخیراً کارکنان و خانواده‌های ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) دیداری تاریخی داشتند. از حال و هوای آن دیدار برای‌مان بگویید.

این افتخاری بود که نصیب بنده و همرزمان‌مان در ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش شد که به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) مشرف شدیم. فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) در این دیدار فرمودند که اقدام ناوگروه ۸۶ به قدری بزرگ بود که تنها با گزارش و سخنرانی کفایت نمی‌کند و باید دستاورد ناوگروه ۸۶ را در ابعاد مختلف تبیین کنید. معظم‌له اقدام ناوگروه را به‌عنوان یک افتخار و دستاوردی بزرگ برای انقلاب اسلامی برشمردند که در پی انجام آن، نیروی دریایی زنده شد و هویت خود را پیدا کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در این دیدار تاریخی، درس‌هایی را برای‌مان بیان فرمودند و اشاره داشتند که همت بلند و قدرت اراده راسخ این عزیزان در ناوگروه ۸۶ توانست چنین رخدادی را در تاریخ دریانوردی ایران ثبت و ضبط کند.

نگاه فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) به خاطر اهمیتی که برای دریا قائل هستند، قطعاً وظایف همه ما را سنگین‌تر می‌کند. معظم‌له در پایان فرمایشات‌شان به اهمیت دریا و ظرفیت‌های آن اشاره داشتند و با تأکید بر لزوم توسعه حضور و فعالیت در حوزه دریا، مجدداً ضرورت توجه مسئولین به دریا را گوشزد کردند.

دریادار ایرانی: برگزاری اولین رزمایش بدون سرنشین‌ها/ ساخت ناوهواپیمابر در دستور کار نیروی دریایی ارتش است

دفاع‌پرس: برنامه نیروی دریایی ارتش برای تداوم حضور در آب‌های دوردست چیست؟

ما برنامه‌های مفصلی را چیدمان کردیم که بر اساس صدور مجوز‌های ستادی به‌ویژه در راستای اجرایی شدن فرامین فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) آغاز خواهد شد و همچون ناوگروه ۸۶ در پایان اقدامات و برنامه‌ها متوجه دستاورد‌های آن‌ها خواهید شد. قطعاً اولویت اول ما حضور مقتدرانه پرچم و نماد ایران اسلامی در سطح آب‌های جهان است.

دفاع‌پرس: واکنش نیروی دریایی ارتش به حضور نظامی کشور‌های فرامنطقه‌ای در خلیج فارس چیست؟

امروزه دیگر دوره تحمیل هژمونی مستکبران پایان یافته است؛ آن‌ها به دلیل اینکه نمی‌توانند اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی و به‌طور خاص همگرایی کشور‌های منطقه را ببینند، همواره جوسازی می‌کنند و به دنبال احیای توان خویش هستند.

کشور‌های منطقه به دین اسلام پایبند هستند و همگرایی این کشور‌ها موجب عصبانیت دشمنان شده و آن‌ها این همسویی را برنمی‌تابند؛ لذا سعی می‌کنند که در مقابله با این روند، اعلام کنند که افراد و تجهیزات جدید را به منطقه می‌آورند.

آمریکایی‌ها از قدیم تجهیزات در منطقه داشتند و البته خودشان هم می‌دانند که این تجهیزات کارایی ندارد. امروز مردم منطقه هوشیار شده‌اند و به دنبال برقراری امنیت هستند؛ آن‌ها از دولت‌هایشان می‌خواهند که هم‌افزایی و همگرایی با دیگر  کشورهای این منطقه، ایجاد و تقویت شود.

امیر دریادار ایرانی:  اولین رزمایش بدون سرنشین‌ها را در محیط‌های مختلف برگزار خواهیم کرد/ دستاوردهای جدید نیروی دریایی رونمایی می‌شود/ اولویت اول ما حضور با اقتدار پرچم و نماد ایران اسلامی در پهنای آب‌های جهان است/ همگرایی کشور‌های منطقه موجب عصبانیت دشمن شده است

دفاع‌پرس: چه زمانی شاهد الحاق ناوشکن دماوند به نیروی دریایی ارتش خواهیم بود؟

ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (دیلمان) از کلاس دماوند است که آمادگی صد درصد برای الحاق را دارد و ان‌شاءالله هر زمان که تصمیم‌گیری شود، الحاق عملیاتی خواهد شد.

ارزیابی‌های لازم برای ناوشکن دماوند انجام شده و نخبگان، دانشمندان، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتگران همگی در صحنه هستند. این ناوشکن با آخرین دستاورد‌هایی که در اختیار نیرو‌های مسلح و تولید صنایع صنایع دفاعی کشور است، آمادگی صد درصدی برای الحاق را دارد و زمان الحاق آن چندان دور نیست.

دفاع‌پرس: نیروی دریایی ارتش در سال ۱۴۰۲ از دستاورد جدیدی رونمایی می‌کند؟

تعدادی تجهیزات در حال آماده شدن هستند که در مناسبت‌های مختلف از آن‌ها رونمایی خواهیم کرد.

دفاع‌پرس: نیروی دریایی ارتش در زمینه بکارگیری فناوری‌های شالوده‌شکن چه اقداماتی انجام داده است؟

این فناوری‌ها که محدوده وسیعی را شامل می‌شود و در لبه دانش و فناوری قرار دارد، بخشی از آن نظری و بخشی مربوط به برنامه‌ریزی تجهیزاتی است. قطعاً گام اول ما در نیروی دریایی ارتش هوشمند‌سازی و به‌کارگیری هوش مصنوعی بوده و این در دستور کار است. حوزه‌هایی همچون سایبر، جنگال و تهدیدات به‌روز در این قالب دیده می‌شود و ما از ظرفیت علمی کشور حداکثر استفاده را می‌کنیم. جوانان توانمندمان در دانشگاه‎ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند و از وضعیت خوبی برخورداریم.

دفاع‌پرس: آیا نیروی دریایی ارتش در سال ۱۴۰۲ رزمایش جدیدی برگزار می‌کند؟

نیروی دریایی ارتش امسال چندین رزمایش را در دستور کار دارد که برخی از آن‌ها تخصصی است؛ همچنین اولین رزمایش بدون سرنشین‌ها (شهپاد) را در محیط‌های مختلف برگزار خواهیم کرد.

دو رزمایش مشترک هم برگزار خواهیم کرد که یکی با کشور عمان و دیگری با کشورهای روسیه و چین است. پیش‌بینی می‌کنیم که امسال تعداد کشور‌های بیشتری در این رزمایش حضور پیدا کنند و از لحاظ عِده نیز تغییراتی خواهد داشت.

امیر دریادار ایرانی:  اولین رزمایش بدون سرنشین‌ها را در محیط‌های مختلف برگزار خواهیم کرد/ دستاوردهای جدید نیروی دریایی رونمایی می‌شود/ اولویت اول ما حضور با اقتدار پرچم و نماد ایران اسلامی در پهنای آب‌های جهان است/ همگرایی کشور‌های منطقه موجب عصبانیت دشمن شده است

دفاع‌پرس: سفر اخیر شما به روسیه چه دستاورد‌هایی برای نداجا داشت؟

ما در دریا به‌عنوان یک کشور مستقل شناخته می‌شویم که امنیت را برقرار می‌کنیم. دو کشور روسیه و چین که در کنار ما هستند نیز شرایط مشابه ما را دارند و هرکدام به‌طور مستقل امنیت شناور‌های خود را تأمین می‌کنند.

منطقه‌ای که امروز در موضوع اقتصادی مورد تهدید است و تروریسم دریایی به سرکردگی نیرو‌های متخاصم و نیرو‌های ناخوانده در آن فعال است، ما ساحل نزدیک‌تری به آن منطقه داریم و این نقطه قوتی برای ما به لحاظ ژئوپلیتیکی است؛ همچنین اجلاس اخیر در روسیه در جهت ارتقای سطح همکاری‌ها، افزایش رزمایش‌ها و گشت‌های مشترک برگزار شد.

دفاع‌پرس: آیا پروژه ساخت ناو هواپیمابر در نیروی دریایی ارتش دنبال می‌شود؟

پروژه ساخت ناو هواپیمابر در دستور کار نیروی دریایی ارتش است و در این راستا باید تدبیر ستادی ابلاغ شود. این آمادگی امروز در صنعت دریایی وجود دارد که ما می‌توانیم چنین تجهیزاتی را در داخل بسازیم و در حوزه طراحی و ساخت بسیار توانمند هستیم.

دفاع‌پرس: نظرتان درباره دیپلماسی دریایی چیست؟

ما بخش عمده‌ای که داریم، موضوع دیپلماسی دفاعی در حوزه دریاست؛ به دلیل اینکه ما به راحتی می‌توانیم به هر نقطه‌ای از کره زمین که به آب دسترسی دارد، دریانوردی کرده و در آن مکان حضور پیدا کنیم.

یکی از برنامه‌های اصلی نیروی دریایی ارتش، توسعه دیپلماسی دریایی در حوزه‌های مختلف است که شامل آموزش، تبادل دانشجو و استاد، سخنرانی در دانشگاه‌ها، برگزاری رزمایش‌های مرکب در نقاط مختلف جهان، تأمین امنیت اقتصادی کشور، دید و بازدید شناور‌ها در کشور‌ها و اجرای گشت‌های مشترک است.

۹۰ درصد تجارت ما از طریق دریا صورت می‌گیرد و قطعاً اولویت اول ما در حوزه دیپلماسی دریایی در این بخش است؛ چرا که ما با تأمین امنیت کشتیرانی خودمان، در زمینه امنیت منطقه و جهان تأثیرگذار خواهیم بود؛ لذا در این عرصه اقداماتی در دستور کار نیروی دریایی قرار دارد و بر همین اساس، مرکز امنیت دریایی در چابهار ایجاد شده است؛ همچنین اکنون با دو مرکز در منطقه در ارتباط هستیم و تعامل ما با مراکز امنیتی کشور‌ها به‌ویژه محور «آیونز» (نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند) در حال گسترش است.

ظرفیت آیونز در مجموع در همه حوزه‌های دیپلماسی وجود دارد. آیونز یک بخش به‌عنوان کمیته اقدامات بشردوستانه دارد که ما در بخش مدیریتی آن حضور داریم.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها