یادداشت/ رسول شادمانی

اقتدار میدان و دیپلماسی

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر یک‌جانبه‌گرایی ایالات متحده آمریکا را به چالش کشاند و ثابت کرد که با نقش‌آفرینی توأمان در میدان و دیپلماسی می‌توان حق مسلم خود را از زورگویان جهان ستاند.
کد خبر: ۶۰۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸ - 14August 2023

اقتدار میدان و دیپلماسیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- رسول شادمانی؛ چند روز پیش روزنامه «نیویورک‌تایمز» گزارش داد که پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌ بودند، از زندان آزاد و علاوه بر این حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد می‌شوند.

توافق مذکور توسط نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز تایید شد و شبکه خبری «سی‌بی‌اس» به نقل از نمایندگی ایران در سازمان ملل گزارش داد که به‌عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با واسطه یک دولت ثالث انجام گرفت، ایران و آمریکا توافق کرده‌اند، متقابلاً پنج زندانی را آزاد و عفو کنند.

البته این توافق درحالی صورت گرفته است که آمریکایی‌ها تقریبا در طول دو سال گذشته با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران این توافق را در راستای همکاری بشر دوستانه عنوان می‌کرد، به‌دنبال باج‌خواهی از کشورمان بودند و همین باج‌خواهی و زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها مانع به نتیجه رسیدن این مذاکرات در طول دو سال گذشته شده بود.

البته موضوع دیگری که موجب عقب‌نشینی آمریکایی‌ها در پیگیری این توافق شده بود، اغتشاشات پاییز سال گذشته بود که آتصور می‌کردند کار نظام جمهوری اسلامی ایران تمام است؛ لذا باید در شرایط فعلی گزینه مذاکره را کنار بگذارند و با تمرکز بر روی تحولات داخلی به سمت ناامن سازی ایران حرکت کنند. هرچند آمریکایی‌ها در فتنه اخیر از هیچ تلاشی دریغ نکردند؛ ولی بصیرت ملت انقلابی ایران دوباره محاسبات آن‌ها را با خطای فاحشی روبرو کرد.

موضوع بعدی که به نظر می‌رسد خیلی هم برجسته است، نقش‌آفرینی هم‌زمان میدان و دیپلماسی بود؛ چراکه می‌بینیم دولت همه امور را به برجام گره نزده و همزمان که در میز مذاکره حضور پیدا می‌کند، از سوی دیگر سیاست همگرایی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را نیز با رویکرد تعاملی و خنثی‌سازی تحریم‌ها ادامه داده و بخش قابل توجهی از دارایی‌های بلوکه شده خود را آزاد کرد و اجازه نداد که رفتار خصمانه و ضدبشری آمریکایی‌ها مانع از انجام این توافق شود و آن‌ها را مجبور به تغییر روش و پذیرش شرایط جدید کرد.

دقیقا همین تغییر نگرش آمریکایی‌ها موجب شده که موجی از اعتراض‌ها را در داخل این کشور بویژه از سوی جمهوری‌خواهان ایجاد شود و از این توافق به‌عنوان «باج‌دهی قرن آمریکا به ایران» نام ببرند و خواستار پاسخ‌گویی بایدن شده‌اند.

علاوه بر اینکه توافق ایران و آمریکا در داخل آمریکا موجی از اعتراض‌ها علیه دولت بایدن را در برداشته است، در سطح جهان نیز نام جمهوری اسلامی ایران طنین‌انداز کرده که توانسته است یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را به چالش بکشاند و با دیپلماسی عزتمندانه حق مسلم خود را محقق سازد.

هرچند جریان‌هایی در داخل و خارج از کشور تلاش می‌کنند تا با جوسازی‌‌ها و اهمیت‌‌زدایی از دستاوردهای توافق اخیر دو قطبی کاذبی در داخل ایران ایجاد کنند؛ اما بدیهی است که دشمنان ملت ایران هرچه در عمل بیشتر مجبور به پذیرش قدرت جمهوری اسلامی می‌شوند، در مقابل می‌کوشند با اتکاء به انواع ابزارهای جنگ ادراکی و شناختی خود را پیروزِ آوردگاه‌های حساس جا بزنند تا به زعم خود، هم از حجم شکست‌های خود کاسته و مانع یأس مزدوران خود شوند و هم مانع فهم امیدآفرینی نزد ملت ایران و هواخواهانش در سراسر دنیا شوند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار