استاد معارف اسلامی:

بسیج مردم در راهپیمایی اربعین پیام سیاسی به جریان باطل است

میرباقری گفت: اربعین صف‌بندی ولایت خداوند در برابر لشکریان شیطان است، بسیج شدن مردم در این راهپیمایی پیام سیاسی به اعوان و انصار جریان باطل است و کل این ماجرا ذیل همان خط و سیره‌ای است که حضرت سیدالشهدا (ع) دنبال می‌کردند.
کد خبر: ۶۰۹۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵ - 14August 2023

بسیج مردم در راهپیمایی اربعین پیام سیاسی به جریان باطل استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سیدمحسن میرباقری» استاد معارف اسلامی درمورد ابعاد مختلف راه‌پیمایی اربعین و اهمیت آن اظهار داشت: به طور کلی باید گفت مسأله ماجرای حضرت سیدالشهدا (ع) و بالاخص اربعین حسینی نماد و چهره‌ای از قدرت و عظمت الهی است. در زمانه‌ای سخت، که شیطان در اشکال محتلف و به وسیله نیرو‌های گوناگون پی رسیدن به اهداف خود عمل می‌کند و یکی از این وسایل همین وضعیت فضای مسموم مجازی است، انتظار می‌رود همه جوانان و نوجوانان جذب این جبهه پر لنگ و لعاب شوند؛ اما ما شاهدیم که متقابلاً پروردگار هم سفره تقوی و فضل خودش را گسترده‌تر و فراهم‌تر می‌کند. اربعین یکی از این تدابیر الهی است که دقیقاً در زمانی که از لحاظ فرهنگی جوامع ما دچار تهدید است، به شکل خاصی گسترش پیدا می‌کند و شور و شوق زیادی را در بین مردم می‌اندازد که در این مسیر قرار بگیرند و خود را به اهل‌بیت و بالاخص حضرت امام حسین (ع) وصل کنند. در این چندسال اخیر شاهد آن بودیم که به قدری اربعین به شکل معجزه‌آسایی بسط و گسترش پیدا کرده است که حتی بعضی مسلمانان غیر شیعی هم در این راه‌پیمایی عظیم شرکت می‌کنند.

ابعاد مختلف اربعین

وی افزود: این پدیده در نظر بنده ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن‌ها بُعد عبادی است، به این معنا که مردم به قصد عبادت و تقرب به درگاه الهی در این مراسم عظیم شرکت می‌کنند. دومین بعد آن عاطفی است، که به خوبی نشان می‌دهد شیعیان چگونه بعد از ۱۴۰۰ سال همچنان به امامان و بزرگان دینی خویش وابسه هستند و در غم آنان نالان. بعد سوم آن اسلامی است، همانطور که در ابتدای بحث گفتم اربعین نمایش قدرت الهی است که توسط مسلمانان در حال انجام است. بعد بعدی اربعین، بعد انسانی آن است. به شکل عجیبی بین مردم یک همدلی و همراهی شکل می‌گیرد و قلوب زائران و مردم زحمت‌کش عراق به هم نزدیک می‌شود. حتی این تألیف قلوب تا جایی است که دیده شده غیرمسلمانان هم در راه‌پیمایی اربعین شرکت می‌کنند و با شیعیان قدم‌به‌قدم راه می‌روند.

اربعین، نمایش صف‌بندی لشکریان خداست

استاد معارف اسلامی اشاره داشت: این که می‌بینیم مردم عراق در طول سال پول‌های خود را جمع می‌کنند تا در مواکب حسینی به زوّار خدمت‌رسانی کنند، نشان‌دهنده همین بعد انسانی است و شکی نیست که دست رحمتی از سوی امام حسین (ع) و حضرت ولیعصر (عج) بر سر آنان کشیده خواهد شد. اربعین صف‌بندی ولایت خداوند در برابر لشکریان شیطان است، بسیج شدن مردم در این راه‌پیمایی نوعی پیام سیاسی به اعوان و انصار جریان باطل است و کل این ماجرا ذیل همان خط و سیره‌ای است که حضرت سیدالشهدا (ع) دنبال می‌کردند.

انقلاب ما احیاگر تعظیم شعائر حسینی بود

میرباقری در پاسخ به این سؤال که انقلاب اسلامی در تبلور اربعین حسینی و نهضت عاشورایی چه تأثیری داشته است گفت: اثر انقلاب اسلامی در فهم ما از عاشورا امروزه بسیار مشهود و محسوس است. امام خمینی (ره) فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد. این عبارت قابل توجه و مهم است، به تعبیری ایشان نشان دادند اگر می‌خواهم با استکبار و صهیونیسم جهانی جنگ کنیم، راهی جز توسل و توجه به امام حسین (ع) نداریم. انقلاب اسلامی نوعی هیجان معنوی را برای مردم ما به ارمغان آورد و در ابعاد زیادی دینداری افراد را گسترش داد. اربعین سابقه‌اش به پیش از انقلاب برمی‌گردد، اما ما شاهدیم پس از انقلاب چگونه تفکر انقلابی در بین زائران گسترش یافت به طوری که گاهی غیر ایرانیان در نوع زیارت هم خود را شبیه به ایرانیان می‌کنند. انقلاب ما احیاگر تعظیم شعائر حسینی بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها