ایروان: ایران شریک ویژه ارمنستان بوده و می‌ماند

رئیس پارلمان ارمنستان در دیدار با سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران، ضمن تقدیر از نقش تهران در برقراری صلح و تقویت ثبات در منطقه، تاکید کرد ایران شریک ویژه ارمنستان بوده و می‌ماند.
کد خبر: ۶۱۰۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵ - 15August 2023

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «آلن سیمونیان» رئیس پارلمان ارمنستان در دیدار با «مهدی سبحانی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ایروان گفت ایران که با سیاست متوازن خود به برقراری صلح و تقویت ثبات در سراسر منطقه کمک می‌کند، شریک ویژه ارمنستان بوده و می‌ماند.

سیمونیان ابراز اطمینان کرد که سفیر جدید ایران برای تقویت و تعمیق روابط دوجانبه دوستانه تلاش خواهد کرد. دو طرف اهمیت روابط بین پارلمانی را مورد بحث قرار دادند و بر تعامل و استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی برای حل فوری مسائل تاکید کردند. همکاری دوستانه بین پارلمانی دو کشور مورد تاکید ویژه قرار گرفت.

سیمونیان سفر رسمی سال گذشته خود به تهران را یادآوری کرد و افزود منتظر سفر متقابل «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی است.

این قانونگذار ارشد ارمنستانی همچنین با بستگان و دوستان قربانیان حمله تروریستی یکشنبه به حرم شاهچراغ (ع) ابراز همدردی و تاکید کرد وظایف اولیه باید مبارزه مشترک علیه تروریسم باشد. سفیر ایران هم ضمن بیان این که تروریسم ملیت و مرز ندارد، گفت دوستی دو کشور هم بر اساس محکومیت اقدامات تروریستی است.

سیمونیان همچنین در خصوص کریدور لاچین به محاصره آن از سوی جمهوری آذربایجان و بحران انسانی جدی ناشی از این اقدام در منطقه قره‌باغ کوهستانی اشاره و بر لزوم رفع فوری محاصره تاکید کرد. وی گفت تلاش‌های طرف ارمنستانی برای ایجاد صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی است که برای همه مردم منطقه مفید خواهد بود.

اخیراً مهدی سبحانی سفیر جدید ایران در جمهوری ارمنستان همچنین با «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی این کشور دیدار کرد. دفتر گریگوریان اعلام کرد وی در این دیدار به سفیر جدید ایران تصدی این ماموریت را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد او در مدت تصدی این سمت به توسعه و تقویت بیشتر بین روابط دو کشور دوست کمک کند.

گریگوریان همچنین بحران انسانی در منطقه قره‌باغ کوهستانی ناشی از انسداد کریدور لاچین و موضع ارمنستان در این خصوص را ارائه کرد.

جاده لاچین که منطقه قره‌باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند و صلحبانان روس مسئول تامین امنیت آن هستند از دسامبر نزدیک به هفت ماه است که توسط افراد مرتبط با جمهوری آذربایجان مسدود شده است. در آوریل نیروهای جمهوری آذربایجان یک ایست بازرسی در آنجا ایجاد کردند که با اعتراض شدید ارمنستان همراه شد.

دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون دو جنگ را بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی از سر گذرانده‌اند. در در سال ۲۰۲۰ جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی از دست رفته در یک درگیری پس از فروپاشی شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ را پس گرفت.

اخیراً معاون وزیر خارجه ارمنستان از جامعه بین‌الملل خواست به باکو برای بازگشایی کریدور لاچین و عبور کامیون‌های ارمنستان اعمال فشار کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها