اربعین حسینی جهانی شد؛

چگونه پیاده‌روی اربعین به صدر اخبار جهان راه‌ می‌یافت؟

۲۶ میلیون انسان با هدف پاسداشت عدالت‌خواهی پای در مسیری گذاشتند که هزاران انسان دیگر با عشق به پذیرایی آنها مشغول بودند، اما رسانه‌های جهان این خبر را پوشش ندادند.
کد خبر: ۶۱۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ - 05December 2015

چگونه پیاده‌روی اربعین به صدر اخبار جهان راه‌ می‌یافت؟

به گزارش گروه سایر رسانه ها ی دفاع پرس. حضور 26 میلیون انسان در یک مراسم یعنی بر اساس اصول خبری، این رویداد دارای ارزش خبری بسیار بالایی است اما رسانههای دنیا با سکوت در مقابل این رویداد بزرگ، بیطرفی رسانهای خود را زیر سؤال بردند! بزرگی، تعداد و مقدار جزو ارزشهای مسلم خبری است که بر اساس آن اگر تعداد زیادی انسان در یک رویداد حضور داشته باشند یا خبری مربوط به تعداد زیادی از انسانها باشد، پس آن خبر دارای ارزش خبری بوده و باید به آن پرداخته شود.

اما رسانههای دنیا خبر پیادهروی صلحآمیز اربعین را بایکوت خبری کردند. حضور 26 میلیون انسان در یک مسیر 82 کیلومتری و پذیرایی بینظیر و اسکان بیمانند این تعداد افراد آن هم در کشوری که داعش در آن جولان میکند، خبر بسیار مهمی بود که بسیاری از رسانهها به راحتی از کنار آن گذشتند و یا به عجیبترین و مغرضانهترین طریق ممکن مثلاً با ابراز نگرانی از اینکه برای حمل و نقل زائران از کامیون استفاده میشود، به آن پرداختند.

اما تصور کنید خدایی ناکرده اگر در همین مراسمی که با بایکوت رسانههای خبری و یا پوشش بسیار مغرضانه آن همراه بود، داعش موفق میشد بمبی منفجر کند و تعداد کمی از زائران این مراسم را به شهادت برساند، به سرعت همین خبر انفجار بمب به خبر اول رسانههای دنیا و به خصوص رسانههای برخی کشورهای همسایه تبدیل شده و با آب و تاب از موفقیت داعش در کشتار شیعیان سخن گفته میشد و البته از عدم موفقیت کشورهای مسئول در تأمین امنیت زائران پیاده اربعین.

در حالی که اروپا در ترس حمله داعش به سر میبرد موفقیت مسئولان تأمین کننده امنیت زائران اربعین حسینی یک موفقیت بزرگ محسوب میشود آن هم در کشوری که داعش بخشهایی از آن را به اشغال خود درآورده است و قدر مسلم این موفقیت امنیتی نیز همچنان در بایکوت رسانههای خبری غربی خواهد ماند.

اما ...

14 قرن پیش 72 نفر طرفدار حق در مقابل 10 هزار نفر طرفدار باطل ایستادند و پیروز شدند. امروز در همان مسیر 26 میلیون انسان پای پیاده رفتند تا نشان دهند حق همچنان رهرو دارد و قدر مسلم پیروز است و میلیونها انسان دیگر گوشهای خود را گرفتند، چشمهای خود را بستند و فکرهای خود را تعطیل کردند تا حقیقت را نبینند. اما آفتاب آمد دلیل آفتاب.

برخی آمارهای جالب اربعین سال جاری که هر کدام خبری مهم از منظر اصول خبری است:

٢٦میلیون نفر:  آمار کل زائران امسال
٦٠ درصد : آمار زائران ایرانی در کل زائران غیر عراقی
١٥ درصد :  آمار زائران بحرین
٧ درصد : آمار زائران لبنان
٤ درصد  : آمار زائران عربستان
١٤ درصد: آمار زائران پاکستانی، کویتی و...
١٦میلیون : آمار زائران عراقی
٤٠ درصد: آمار آقایان زائر
٦٠ درصد:  آمار بانوان زائر
٢٨٤ هزار نفر : تعداد نیروهای امنیتی
١٠ هزار نفر:  تعداد نیروهای دفاع مردمی
٥ هزار نفر :  تعداد خادمان داوطلب مرد
٢ هزار نفر : تعداد خادمان داوطلب زن
٦٠هزار : تعداد خودروهای خدماتی
١٥٠٠ : تعداد اتوبوس های ایرانی برای ارائه خدمات
١٤:  تعداد قطارهای مسیر بغداد-کربلا
١٠:  تعداد قطارهای مسیر بصره-کربلا
٨ هزار:  تعداد موکب های خدمات رسان
١٢٠٠:  تعداد خبرنگاران مراسم
٢١:  تعداد خودروهای پخش زنده مراسم
١٠ هزارنفر:  تعداد تامین کنندگان نظافت خیابان

 و میلیونها مشتاق که در حسرت پیادهروی اربعین ماندند

منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار