مشاور ایثارگران استاندار خراسان رضوی:

مردم به آزادگان به‌عنوان اسوه‌های صبر و مقاومت علاقه‌مند هستند

«شمقدری» گفت: ۳۵۰ عنوان کتاب با موضوع خاطرات آزادگان تاکنون بیش از ۲۰۰ بار تجدید چاپ شده است که این امر نشان از علاقه مردم برای آشنایی بیشتر با این اسوه‌های صبر و مقاومت جهت الگو قرار دادن آن‌ها دارد.
کد خبر: ۶۱۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲ - 16August 2023

مشاور ایثارگران استاندار خراسان رضوی: مردم به آزادگان به‌عنوان اسوه‌های صبر و مقاومت علاقه‌مند هستند به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «امیرالله شمقدری» مشاور امور ایثارگران استاندار خراسان رضوی در همایش «الماس‌های درخشان» که به‌مناسبت سالروز ورود آزادگان امروز در سالن شهید سلیمانی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: دفاع مقدس دستاوردهای بسیاری به همراه داشت که از آن جمله نترسیدن از قدرت پوشالی دشمن بود. با این نگاه، امروز شاهد تحقق زودهنگام وعده نابودی رژیم اشغالگر قدس در کمتر از ۲۵ سال و توسط مردم آن سرزمین هستیم.

وی افزود: آزادگان باید رنج‌ها و سختی‌های دوران اسارت را بیان کنند تا نقشه راهی برای آینده‌سازان ایران اسلامی در راستای اعتلای نظام مقدس اسلامی باشد.

مشاور ایثارگران استاندار خراسان رضوی گفت: ۳۵۰ عنوان کتاب مربوط به خاطرات آزادگان تاکنون بیش از ۲۰۰ بار تجدید چاپ شده است که این امر نشان از علاقه مردم برای آشنایی بیشتر با این اسوه‌های صبر و مقاومت برای الگو قراردادن آن‌ها دارد.

شمقدری ادامه داد: فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ کار مضاعف، تلاش و تسهیل کردن کار مردم است و مدیران نیز باید با نگاه به این الگو نسبت به حل مشکلات مردم و به‌خصوص آزادگان به عنوان گروه مرجع در انقلاب اسلامی اهتمام داشته باشند؛ چراکه داشتن روحیه تجمل‌گرایی و نگاه از بالا به پایین شایسته مدیران کشور اسلامی نیست.

آزادگان تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند

حجت‌الاسلام «مهدی حسن‌زاده» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار داشت: آزادگان تمام تهدیدها را در دوران اسارت خود به فرصت تبدیل کردند و سرمشق پیمودن راه انقلاب اسلامی و کانون روشنگری علیه استکبار شدند.

وی ادامه داد: لحظه‌های اسارت آزادگان در قالب کلمات نمی‌گنجد و شما مظهر ایثار و مجاهدت خاموش هستید. امروز آزادگان نقش موثری در نهادینه‌کردن گفتمان انقلاب اسلامی دارند و در جهاد واجب و فوری تبیین، پیشتاز روشنگری مسیر نظام مقدس اسلامی هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: امروز باید خاطرات دوران طلایی اسارت آزادگان، ثبت و نگاشته شود و این رسالت همه ماست.

رنج متفاوت آزادگانی که در اردوگاه‌ها به‌عنوان مفقودالاثر نگهداری می‌شدند

«علی‌اکبر عرفانی» مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان استان خراسان رضوی در ادامه این مراسم عنوان کرد: ۲۶ مرداد در تاریخ کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارد و مردم با استقبال بی‌نظیر خود از آزادگان، عملکرد آن‌ها را در دوران اسارت، که همراه با مقاومت بود تأیید کردند.

وی افزود: در کنار آزادگانی که در اردوگاه‌های ثبت شده صلیب سرخ نگهداری می‌شدند، رزمندگان مفقودالاثر بودند که پای دین و انقلاب اسلامی ایستادگی کردند؛ بر همین اساس موسسه فرهنگی پیام آزادگان سعی دارد با اقدامات پژوهشی رنج و صبر آزادگان مفقودالاثر و آزادگانی که به اسارت گروهک‌های ضد انقلاب درآمده بودند و رنج متفاوتی را تجربه کردند ثبت و ضبط کند.

مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی با بیان اینکه در زمان اسارت آزادگان، منافقین با نوشتن نامه‌های جعلی از سوی خانواده اسرا، قصد تضعیف روحیه آنان را داشتند، تصریح کرد: در کنار آزادگان، همسران و فرزندان آنان نیز در رنج‌های این اسوه‌های صبر، سهیم هستند؛ چراکه آن‌ها پایه‌گذار اقدامات ارزشمندی در راستای تداوم انقلاب اسلامی شدند.

این پژوهشگر حوزه آزادگان گفت: یکی از موضوعاتی که باید مورد پژوهش قرار گیرد، نوع نگهداری اسرای ایرانی و عراقی است. در دوران دفاع مقدس از کشور عراق با داشتن ۱۵ میلیون جمعیت، ۷۲ هزار نفر به اسارت درآمدند؛ اما با توجه به جمعیت بیشتر ایران، کشور ما حدود ۴۵ هزار نفر اسیر به ثبت رساند.

عرفانی خاطرنشان کرد: رفتار نیروهای ایرانی با اسرای عراقی همراه با آموزه‌های دینی و رهنمودهای امام راحل بود؛ چراکه آن‌ها را میهمان کشورمان می‌دانستند و همین امر باعث شد تا هفت هزار نفر از آنان به ایران اسلامی پناهنده شدند؛ اما نحوه نگهداری اسرای ایرانی با وجود نظارت صلیب سرخ متفاوت بود و با همه مشقتی که کشیدند، حتی یک نفر هم به کشور عراق پناهنده نشد.

وی ادامه داد: اکنون جهاد تبیین بر تک‌تک آزادگان واجب است تا آنچه را که در دوران اسارت شاهد آن بودند را ثبت کنند.

در این مراسم، «خدیجه میرشکار» اولین بانوی اسیر ایرانی، به بیان خاطراتی از نحوه اسارت خود و شهادت همسرش «حبیب شریفی» فرمانده سپاه سوسنگرد پرداخت.

تجلیل از ۱۵ نفر از آزادگان، همسران و فرزاندان آزاده پایان‌بخش این مراسم بود.

استان خراسان رضوی ۱۷ هزار و ۱۳۹ شهید، ۴۸ هزار و ۶۷۱ جانباز و سه هزار و ۳۰۰ آزاده در راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار