به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، «رضا مراد صحرایی» وزیر آموزش و پرورش در دومین روز از سی و هفتمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور ضمن گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به کشور، به تشریح روند برگزاری اجلاس سی و ششم پرداخت و اظهار داشت: چگونگی برگزاری اجلاس سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در آن اجلاس مهمانانی به ایراد سخنرانی پرداختند، اما فرصت گفتوگو برای همکاران فرهنگی وجود نداشت؛ به همین دلیل امسال اجلاس به صورت ترکیبی، یعنی مجازی و حضوری برگزار میشود.
صحرایی با بیان اینکه اجلاس امسال با شعار «معلم تمدن ساز، مدرسه اثربخش و ایران قوی» شروع بهکار کرده است، گفت: تحول در آموزش و پرورش از معلم، با کمک معلم امکانپذیر است. در گذشته برنامه درسی نقطه عزیمت اجرای سند تحول قرار گرفت، حتی نظام آموزشی را دچار تغییراتی کردیم و روی نوشتن برنامه درسی تأکید کردیم، اما نتیجه مطلوبی به دنبال آن حاصل نشد در واقع از همان آغاز باید به دنبال این میبودیم که نقطه عزیمت مدرسه و نقطه شروع تحول معلم باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: معلم عنصری است که اگر متحول شود همه امور دچار تغییرات تحولی خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۵۲۱ مرکز تربیت معلم طی سالهای دهه ۷۰ و ۸۰ فعال بودهاند، گفت: یک خطای راهبردی امروز کشور را به اینجا رسانده که معلم به عنوان هسته تحولسازی و قدرت ایران در جای خود نیست و آن از بین بردن و تضعیف مراکز تربیت معلم در آن مقطع بود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه نقطه شروع رشد و پیشرفت در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مدرسه است، بیان کرد: معلم عامل این رشد و پیشرفت است. امروز در گام سوم تمدنسازی هستیم و باید پذیرفت که بدون معلم، تمدنسازی ممکن نیست و با وجود معلمان تمدنساز مدارس قوی میشوند.
وی با تأکید بر اینکه سیمای آینده ایران را میتوان از طریق آموزش و پرورش دید، تصریح کرد: اگر اصلاحات لازم انجام نشود، آینده خوبی در انتظار کشور نخواهد بود. اولویت هرکس که دل در گروی وطن و انقلاب داشته باشد، آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با یادآور شدن این موضوع که باید به مدرسه بازگشت، عنوان کرد: بازگشتن به کلاس درس، بازگشتن به گذشته و شیوههای تربیت سنتی موضوعی اشتباه نیست، زیرا آنها اصالت داشتند. نگاه به گذشته میتواند کلید حل مشکلات بزرگ باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه درباره ۱۰ موضوع مطرح شده برای اجلاس سیوهفتم گفتوگو انجام میشود، بیان کرد: شش برنامه ملی در دستور کار آموزش و پرورش است که اهتمام تمامی همکاران را میطلبد. این برنامهها مبتنی بر سند تحول بنیادین است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: نقشه راه اجرایی سازی سند به عنوان برنامه عمل پیشرفت قابل توجهی داشته است و امیدواریم به زودی مسیر تأیید و تصویب نهایی را طی کند.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر ۴ نگاشت حقوقی، رسانه ای، نهادی و مدرسهای است، عنوان کرد: این نگاشتها به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
صحرایی گفت: در خصوص سند تحول، شش برنامه تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی، مهارتهای نرم و سخت، احیای معاونت پرورشی و گسترش امید و نشاط و خودباوری در دستور کار قرار گرفته است؛ برنامه ملی فضای آموزشی، برنامه سنجش و شایستگیهای عمومی و برنامه تقویت سواد خواندن را در دستور کار داریم.
انتهای پیام/ 241