در نشست خبری مطرح شد؛

فوتبالیست‌های جهانی سوژه مقاومت در برابر نژادپرستی/ جزئیات جشنواره «دوستی ایران و برزیل» تشریح شد

دبیر جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل۱۴۰۲» با بیان اینکه بخش کاریکاتور (کاریکاتور چهره) به ۲ شخصیت فوتبالی برزیلی یعنی پله و وینیسیوس جونیور اختصاص دارد، گفت:
کد خبر: ۶۱۰۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹ - 19August 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل۱۴۰۲» با حضور سید مسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر جشنواره؛ محمدجواد عطایی، نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین؛ گلیمار ماچادو باربسا، داور جشنواره و السیو دنیلو روسو آمریم، دبیر اجرایی جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.

نژادپرستی و مقاومت؛ دو موضوع مسابقه کارتون و کاریکاتور دوستی برزیل

در ابتدا، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره با تاکید براینکه این رویداد یک جشنواره هنری تحت عنوان جشنواره بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل است، اظهار داشت: مرکز بین‌المللی ایران کارتون با مشارکت برزیل کارتون با مسئولیت مارسیو لیته و انتشارات فانوس دریایی برگزار می‌شود. این مسابقه با همکاری پروفسور جان لنت محقق برجسته عرصه کمیک جهانی از آمریکا برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: بخش کارتون و پوستر این جشنواره به مقاومت و به صورت ویژه به «مقاومت در برابر نژاد پرستی» و بخش کاریکاتور (کاریکاتور چهره) به ۲ شخصیت فوتبالی برزیلی یعنی پله و وینیسیوس جونیور اختصاص دارد که پله به عنوان بهترین فوتبالیست در تمامی ادوار و وینیسیوس جونیور بازیکن تیم رئال مادرید است که برخورد نژادپرستانه‌ای با او در لالیگا صورت گرفت.

فوتبالیست‌های مطرح سوژه مقاومت در برابر نژادپرستی/ جزئیات جشنواره «دوستی ایران و برزیل» تشریح شد

شجاعی طباطبایی درباره مهمانان برزیلی حاضر در نشست گفت: هنرمندان بسیار مطرح برزیلی را امروز میزبان هستیم و این جشنواره و مسابقه بین‌المللی، تلاشی مشترک از هنرمندان ایرانی و برزیلی به حساب می‌آید. آقای گلیمار ماچادو باربسا یکی از شخصیت‌های برجسته در حوزه کارتون است که کتاب‌های متعددی را نیز چاپ کرده است و هر ساله مجموعه آثارش را در قالب کتاب ارائه می‌کند. آقای السیو دنیلو روسو آمریم که ملقب به ادرا است، یکی از هنرمندان کاریکاتوریست برزیلی است که نمایشگاه‌های متعددی در زمینه کارتون و کاریکاتور برگزار کرده است.

وی عنوان کرد: اطلاع‌رسانی این رویداد از امروز شکل جدی خودش را شروع کرده و فراخوانش نیز از سایت ایران کارتون قابل دسترس است. نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره آذر در شهر آبادان برگزار می‌شود که بنا به تعبیری که می‌گویند آبادان برزیل ایران است، ما هم همین حس و حال را داریم. البته در آبادان شاهد رشد و بروز هنرمندان کاریکاتوریست هستیم و از طرف دیگر مردمی فوتبال دوست دارد و برگزاری این نمایشگاه سبب نزدیکی بین ما و آنها خواهد شد.

هنرمندان پلی هستند برای ارتباط بین ملت‌ها

محمدجواد عطایی نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین نیز در این نشست خبری با تشکر از زحمات سید مسعود شجاعی طباطبایی، بیان کرد: مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین در سال ۹۷ در قم با حضور جمعی از فعالان دغدغه‌مند ایجاد شد که در واکنش به توهین‌های نشریه شارلی ابدو با همکاری استاد مسعود نجابتی و کانون هنر شیعی شکل گرفت. آقای نجابتی نشان و طرحی به سه زبان پرتغالی، اسپانیایی و فرانسوی تهیه کرد و این نشان در مراکز اسلامی قرار گرفت و همچنین این نشان به اسقف اعظم شهر فرانسوی که نشریه شارلی ابدو در آن واقع است، اعطا شد که این جنبه مثبتی بود.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ نمایشگاه دوستی ایران و ونزوئلا را در کاراکاس برگزار کردیم و کتاب «سلول شماره ۱۴» که شامل خاطرات رهبری به زبان اسپانیایی بود، رونمایی شد که البته پیام رهبر معظم انقلاب نیز در رونمایی آن ضمیمه شده بود. تاکید مقام معظم رهبری بر شناخت ملت‌های عدالت‌خواه با هم است و ما نیز بر این اساس، هنرمندان را پلی بین ملت‌ها می‌دانیم که ارتباطات را قوی می‌کنند.

فوتبالیست‌های مطرح سوژه مقاومت در برابر نژادپرستی/ جزئیات جشنواره «دوستی ایران و برزیل» تشریح شد

عطایی در توضیح بیشتر مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین گفت: در مرکز آفرینش‌ها خانه مستند داریم که در یک سال اخیر سه مستند را در زمینه آشناسازی بین آمریکای لاتین و مسلمانان شیعه تولید کردیم. مثل فیلم مستند «یوم العباس» که برای شناساندن فرهنگ عاشورایی به آمریکای لاتین است. یک مستند نیز امسال در اربعین و با حضور مطرح‌ترین خبرنگار آمریکای لاتین تولید خواهیم کرد.

مهم است هنرمندان ایرانی و برزیلی به صورت مشترک کاری جدید رقم بزنند

السیو دنیلو روسو آمریم دبیر اجرایی جشنواره اظهار کرد: در فضای کارتون و کاریکاتور نمایشگاه‌های متعددی برگزار کردم و همین زمینه‌ای برای آشنایی با سیدمسعود شجاعی طباطبایی شد و از اینکه در این جشنواره به صورت مشترک همکاری دارم، خوشحالم. تلاش می‌کنم این جشنواره به بهترین نحو برگزار شود و این موضوع اهمیت دارد که هنرمندان به صورت مشترک کاری جدید را رقم بزنند و این ارتباط قوی‌تر شود. بیشتر بحث کیفیت کار مهم است که اتفاقاً این انتظار از هنرمندان ایرانی وجود دارد که همیشه آوازه آنها در جهان کاریکاتور دیده می‌شود.

فوتبالیست‌های مطرح سوژه مقاومت در برابر نژادپرستی/ جزئیات جشنواره «دوستی ایران و برزیل» تشریح شد

وی گفت: این جشنواره قطعاً با همت هنرمندان ایرانی و برزیلی نتایج خوبی خواهد داشت و با توجه به موضوع فوتبال و نژادپرستی، برنامه‌ریزی می‌کنیم که به بهترین نحو برگزار شود. در بحث جشنواره ۲ شخصیت فوتبال برزیلی انتخاب شده است که توضیحاتش را آقای شجاعی طباطبایی ارائه کرد اما نژادپرستی در فوتبال که این همه مورد علاقمندی مردم جهان است، مدنظر ما است و امیدوارم هنرمندان بتوانند با طرح‌های خود با این موضوع مقابله کنند.

بیداری ملت برزیل به وسیله کارتون و کاریکاتور

گلیمار ماچادو باربسا داور جشنواره با تشکر از سید مسعود شجاعی طباطبایی گفت: طی سه روزی که در ایران بودم در مورد مباحثی کسب اطلاع کرده‌ام که چقدر متفاوت با آن چیزی است که به ما رسیده است. اما امیدوارم در مورد مباحث مختلف فرهنگی و سیاسی این کشور و ارتباط با برزیل و آمریکای لاتین کسب اطلاع کنم. در طول سال‌های متمادی با سندیکاهای مختلف و رسانه‌ها ارتباط داشتم که متناسب با موارد مختلف، همکاری با رسانه‌ها داشته و تولید محتوا برای آنها انجام داده‌ام.

وی بیان کرد: ما نیاز به برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی داریم تا مباحث مختلف چالشی را با زبان هنر برای بیداری مردم به کار بگیریم، بنابراین این جشنواره باید ارتباط بین جامعه ایرانی و برزیلی را محکم‌تر کند.

داور برزیلی جشنواره کارتون و کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل با اشاره به موضوع دفاع مقدس و مقاومت در ایران، گفت: ما در برزیل جنگ نداشتیم که درک کنیم چقدر مردم ایران صدمه دیدند و هنرمندان ایرانی چقدر در بازنمایی و حفظ این فرهنگ زحمت کشیدند اما در چند روزی که در ایران بودم متوجه شدم که هنرمندان چقدر در حفظ فرهنگ مقاومت کار کرده‌اند. ما در برزیل همچون شما ایرانیان این هنر را نداشتیم که هنر سال‌های مختلف را جمع کنیم. این موضوع از این نظر حائز اهمیت است که نژادپرستی در خیابان‌ها و جامعه برزیل علناً رخ می‌دهد و ما نیاز داریم ملت‌مان را بیدار کنیم.

فوتبالیست‌های مطرح سوژه مقاومت در برابر نژادپرستی/ جزئیات جشنواره «دوستی ایران و برزیل» تشریح شد

شجاعی طباطبایی بیان کرد: مبحث کارتون و کاریکاتور در برزیل پیشتاز در مطرح کردن موضوعات چالشی است و همه هنرمندان مشارکت می‌کنند.

مهلت ارسال آثار به این جشنواره و مسابقه، ۱۵ مهر است. مراسم اختتامیه جشنواره در برزیل، شنبه، ۱۳ آبان ماه و نمایشگاه آثار این رویداد هنری در ایران، در شهر آبادان و روز شنبه ۱۳ آذرماه برگزار می‌شود.

فوتبالیست‌های مطرح سوژه مقاومت در برابر نژادپرستی/ جزئیات جشنواره «دوستی ایران و برزیل» تشریح شد

جوایز این رویداد در سه بخش کارتون، کاریکاتور و پوستر به یک میزان اهدا می‌شود که بر اساس آن، نفر اول: یک تخته فرش نفیس ایرانی به همراه تندیس و لوح تقدیر، نفر دوم: ۷ هزار رئال برزیل معادل ۷۰ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر، جایزه مردمی: یک تخته فرش نفیس ایرانی و لوح تقدیر و جایزه ویژه: صنایع دستی نفیس ایرانی و لوح تقدیر خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار