دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

آمریکا به دنبال اجرای نسخه لیبی در یمن است

یک منبع در فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن خبر داد که تعیین یک دیپلمات آمریکایی به عنوان معاون این مقام بین‌المللی بدین سبب است که واشنگتن قصد دارد نخسه لیبی را در یمن اجرا کند.
کد خبر: ۶۱۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰ - 19August 2023

سایت یمنی: آمریکا به دنبال اجرای نسخه لیبی در یمن استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سمیه قاسمیان؛ یک منبع در دفتر «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن امروز شنبه خبر داد که ایالات متحده آمریکا قصد دارد به زعم حل بحران یمن، نسخه لیبی را در این کشور پیاده کند.

پایگاه خبری الخبر الیمنی به نقل از گروندبرگ گزارش داد، آمریکا قصد دارد یک شورای ریاستی و دولت وفاق در یمن تشکیل دهد. واشنگتن برای اجرای این توطئه، استفانی ویلیامز دیپلمات کهنه‌ار خود را به عنوان معاون فرستاده سازمان ملل در یمن تعیین کرده است.

به گزارش این وب‌سایت، ویلیامز در تشکیل دولت وفاق لیبی و شورای ریاستی در این کشور، نقش بسیار مهمی داشت. واشنگتن از ریاست دوره‌ای خود در شورای امنیت برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه یمن استفاده خواهد کرد.

تعیین یک معاون آمریکایی برای فرستاده سازمان ملل با تحرکات فشرده این کشور در سطح منطقه همزمان شده است؛ به نحوی که فرستاده کنونی آمریکا سفر‌هایی به ابوظبی، ریاض و مسقط داشته است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم در تماس با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود، درباره جنگ علیه یمن، رایزنی کرد.

بلینکن به بن فرحان گفت که آمریکا مخالف هر گونه توافق بین ریاض و صنعاست که بر خلاف طرح‌های این کشور باشد. آمریکایی‌ها معمولبه دنبال تشکیل حکومتی هستند که در آن نفوذ داشته باشند و منافع این کشور تأمین شود.

در خصوص مذاکرات برای پایان دادن به جنگ علیه یمن، امروز شنبه همزمان با خبر‌های تاییدنشده درباره بازگشت هیأت عمانی به مسقط و توافق بر سر چند مورد که هنوز منابع صنعاء چنین خبری را تأیید نکرده‌اند، برخی پایگاه‌های خبری یمنی نیز از سفر قریب‌الوقوع یک هیأت سعودی به یمن خبر دادند.

وبگاه خبری «یمنی بوست» امروز گزارش کرد که یک هیأت بلندپایه سعودی قرار است امروز شنبه و تا ساعاتی دیگر و به ریاست «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن وارد صنعاء شود. این وبگاه خبری به نقل از منابع مطلع نوشت، سفیر سعودی گفته که در گفتگو‌ها حاضر نمیشود و صرفا برای امضای تفاهمی که یک نسخه از آن برای ریاض ارسال شده باشد، به صنعاء خواهد رفت.

وبگاه خبری شبکه المسیره یمن گزارش کرد، «هیأت میانجیگر عمان چند روز پس از هشدار شدیداللحن سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر [معنوی]انقلاب یمن به کشور‌های متجاوز وارد صنعاء شد. عبدالملک بشدت هشدار داد که وقت‌کشی و فریب باید تمام و حق مردم یمن یا با مذاکره یا به زور باید داده شود؛ هشداری که صنعاء می‌گوید آب راکد را به حرکت درآورد» و هیأتی از عمان با عنوان احیای روند مذاکره به یمن سفر کرد.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها