امیر «اسکندر بیرانوند» از فرماندهان دوران دفاع مقدس به همرزمان شهیدش پیوست

امیر «اسکندر بیرانوند» از فرماندهان دوران دفاع مقدس که به فاتح فتح المبین معروف بود، دارفانی را وداع گفت و به همرزمان شهیدش پیوست.
کد خبر: ۶۱۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶ - 20August 2023

اسکندر بیرانوند از فرماندهان دوران دفاع مقدس به همرزمان شهیدش پیوست به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، امیر «اسکندر بیرانوند» از فرماندهان ‌دلاور دوران دفاع مقدس ‌امروز در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت و به همرزمان شهیدش پیوست.

اسکندر بیرانوند از فرماندهان شجاع لرستانی دوران دفاع مقدس، از معدود افسرانی بود که در جنگ‌های بین عراق و ایران قبل و بعد از انقلاب حضور داشته و به‌پاس لیاقت و رشادت‌هایش مدال افتخار و فتح را دریافت کرده است.

تپه‌های 343 و 202 مهران در سال 1352 با رشادت و جسارت امیر سرتیپ اسکندر بیرانوند و گروهان تحت‌ امرش ضمن دفع حملات، نیز پس گرفته می‌شود که به‌پاس لیاقت و شجاعتش، مدال طلا و نشان افتخار به وی اعطا شد.

دریافت 3 مدال فتح

امیر بیرانوند بعد از انقلاب در دوران جنگ تحمیلی در مسئولیت‌های مختلف و فرماندهی لشکر 84 ارتش لرستان انجام وظیفه کرد که به‌پاس شهامت‌های منحصربه‌فردش سه مدال فتح و لوح سپاس دریافت کرد.

این فرمانده لرستانی در دوران دفاع مقدس به فاتح فتح‌المبین معروف بود، عملیاتی که معروف‌ترین رسانه‌های جهان آن را تحسین کردند، عملیات خیره‌کننده‌ای که در غرب دزفول از عین خوش تا میش داغ حدود 100 کیلومتر، از پل کرخه تا عمق حدود 80 کیلومتری خاک ایران از وجود ارتش بعث عراق پاک‌سازی شد.

در این عملیات ده‌ها تانک و نفربر، بیش از هزاران سلاح سبک و سنگین توسط تیپ مستقل 84 به غنیمت گرفته شد و حدود 2 هزار و 500 نفر از نیروهای عراقی اسیر یورش دلاورمردان لشکر عملیاتی 84 خرم‌آباد شدند.

فاتح فتح المبین

این در حالی بود که صدام گفته بود اگر ایرانیان بتوانند سایت‌های 4 و 5 واقع در عین خوش را آزاد کنند کلید بصره را تقدیم آن‌ها خواهند کرد، نوشتند و ستودند کلید فتح‌المبین در عین‌خوش بود که به‌دست دلیرمردان تیپ مستقل لشکر 84 خرم‌آباد فتح شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار