به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «علیرضا سربخش» مدیر مسئول نشریه «سینما رسانه» در گفتوگویی اظهار داشت: بی شک مهمترین مسأله در سینما بر عهده فیلمنامه نویسان است چرا که آنها فکر و اندیشه خود را روی کاغذ میآورند و نوشتههای آنها است که بدل به فیلم میشود از این رو ما باید روی فیلمنامه نویسان سرمایه گذاری کرده و آموزشهای لازم را به آنها بدهیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مدیران و سیاست گذاران سینما نیز مهم هستند؛ باید دید آنها سعی دارند از چه تفکر و اندیشهای حمایت کنند؛ آنها میتوانند خط مشی سینمای کشور را تعیین و ترسیم کنند و نباید اجازه دهند که کسانی در جهت باطل به سینما خط دهی کنند.
سربخش سپس با بیان اینکه دانشجویان سینما باید دوره مبارزه با استکبار و صهیونیسم و حمایت از نهضتهای آزادی بخش ببینند تصریح کرد: هر کس میخواهد وارد سینما شود باید در بحث حمایت از نظام و انقلاب اسلامی آموزش ببیند. در دانشگاهها و آموزشگاههای سینمایی باید استراتژیهای روشن و شفاف نظام وجود داشته باشد.
این کارشناس فرهنگی متذکر شد: اما متأسفانه سینمای ما به حال خود رها شده است؛ متأسفانه مدیران سینمایی جلسهای با فیلمنامه نویسان و تهیه کنندگان که دو عنصر اصلی تولید فیلم سینمایی هستند برگزار نمیکنند و خط و ربط سینمای کشور را به آنها گوشزد نمیکنند و همین مقوله باعث شده تا ما با معضلات عدیدهای در سینمای کشور روبرو شویم.
وی خاطرنشان کرد: اما در عوض معکوس این اتفاق را داریم! جشنوارههای خارجی تا دلتان بخواهد به سینماگران ما خط و ربط فکری دادند؛ به آنها توجه کردند، به آنها خوراک دادند و از آنها برای رسیدن به مقاصد شوم خود سوءاستفاده کردند. در همین کشورمان نیز سفارتخانهها تا توانستند فکر و اندیشه خودشان را به فیلمسازان جوان ما تزریق کردند به خصوص سفارتخانههای آلمان، ایتالیا، فرانسه و... در این زمینه همیشه پیشتاز بوده اند، اما ما دست روی دست گذاشته و نظاره گر آنها هستیم.
این منتقد سینما تأکید کرد: سفارت فرانسه همواره در بحث محتوا به نفع خودش فعال است، اما ما در جهت انقلاب هیچ کاری نکردیم. این وظیفه مدیر سینمایی کشور است که این گرهها را برطرف کند. جدا از اینکه ما برای سازندگان آثار باید و نبایدهایی را در بحث مدیریتی ترسیم میکنیم باید گرههای ذهنی آنها را نیز برطرف کنیم، اما کار درست و حسابی در این زمینه نشده است. اگر مدیران از گذشته تا امروز این کار را میکردند ما در حال حاضر با این همه معضل در سینمای کشورمان روبرو نبودیم.
سربخش در همین راستا با تأکید بر اینکه ما به بخش فکر و اندیشه و فیلمنامه باید ارج و قرب بدهیم اظهار داشت: ما باید به این مورد توجه داشته باشیم که فیلمنامه نویسان و تهیه کنندگان عناصر اصلی تزریق فکر و اندیشه در سینما هستند؛ ما نباید به اشتباه به سمت کارگردانان برویم و از آنها توقع داشته باشیم که اندیشههای نابی که مدنظرمان است را در فیلمهای شان لحاظ کنند چرا که آنها صرفاً از طریق نوشته فیلمنامه نویسان و خط و ربط تهیه کنندگان اثرشان را تولید میکنند.
مدیر عامل مؤسسه سینمایی جانبازان و از اعضاء هیات منصفه مطبوعات در ادامه گفتگو با سینماپرس افزود: همین حالا هم دیر نشده است؛ ما باید بدانیم جلوی ضرر را از هر جا که بگیریم برایمان منفعت همراه دارد. مدیران سینمایی و وزیر ارشاد باید از همین حالا به فکر تشکیل اتاق فکری با حضور دلسوزان و دغدغهمندان و متخصصان باشند و مباحث مهم را اولویت بندی کنند و بر اساس این اولویت سینماگران را آموزش دهند.
وی در همین راستا یادآور شد: متأسفانه از گذشتههای دور مسئولان تنها دنبال ارائه آمار بودند و برای همین هم تنها تعدادی تکنسین تربیت کردند؛ همیشه این مسأله در سینمای ما وجود داشت که ما مثلاً فلان تعداد کارگردان داریم یا فلان تعداد فیلم ساختیم در صورتی که اینها اصلاً مهم نبوده و نیست. متأسفانه ما هیچ وقت پرورش را مقدم ندانستیم. دانشگاه و آموزشگاه سینمایی داشتیم، اما دانشگاهها و آموزشگاههای مان نیروهایی بدون فکر و اندیشه را تربیت میکردند.
سربخش متذکر شد: مثلاً در حوزه فرم و تکنیک ما میتوانیم برخی اصول را از غرب بگیریم، اما باید نوآوری داشته باشیم و ابتکاراتی داشته باشیم و بتوانیم به عنوان مسائل اصلی از آن استفاده کنیم، اما در محتوا حرف خودمان را بزنیم. باید سازوکار بومی و ایرانی و دینی خودمان در تکنیک و محتوا باشد. این مطلب مهمی است که از آن غفلت کردیم و باید این مقوله جبران شود.
وی خاطرنشان کرد: یک سینماگر نیاز به مطالعات جامعه شناسی و مردم شناسی و روانشناسی دارد. سینماگر باید در امور مختلف مطالعه کند. روی دین و مذهب باید تحقیق داشته باشد، اما افسوس و دریغ که همه تکنسین بار آمده اند. تکنسینها تنها بودجهای میگیرند و فیلمی که هیچ محتوایی ندارد تولید میکنند که این اتفاق فاجعه است.
سربخش در پایان این گفتوگو با تأکید بر اینکه ما به شدت غفلت کردیم تصریح کرد: باید در دانشگاهها مسائل محتوایی و ارزشی و خوب از نظر مبانی جا انداخته شود و در این حوزه مدیران ارشاد و سازمان سینمایی باید فعالیت ویژهای داشته باشند تا به سینماگر سمت و جهت دهند و خوراک لازم را در اختیارش قرار دهند. مسئولیت اصلی روی سیاستگذاران سینما و اندیشمندان است و امیدوارم که نگذارند بیش از این دیر شود!
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴