دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شکست توطئه آمریکا در تضعیف و تجزیه سوریه

آمریکا از آغاز بحران سوریه همواره با بهانه‌های مختلف به دنبال تجزیه این کشور بوده و در این مسیر تقریبا دست به هرکاری زده که از جمله این اقدامات می‌توان به حمایت از کرد‌ها و پشتیبانی از گروه‌های مخالف بشار اسد بوده است.
کد خبر: ۶۱۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴ - 22August 2023

مهدی اصغری؛ گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: به اذعان کارشناسان و صاحب نظران، سوریه از اهمیت و جایگاه استراتژیک بالا و فوق العاده‌ای در منطقه خاورمیانه برخوردار است و این اهمیت اگر در ائتلاف با کشور‌های دیگری همچون ایران، لبنان و عراق همراه شود می‌تواند همانند سدی بزرگ و قدرتمند در برابر رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن به ویژه آمریکا عمل کند. از این روی بود که فتنه سوریه با حمایت و کارگردانی آمریکا و اقدامات پشت صحنه و مخفی رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشور‌های غربی کلید خورد.

تجزیه سوریه خطی که آمریکا به دنبال آن است

حال اینجاست که مشاهده می‌کنیم آمریکا وارد بازی که خود در زمین سوریه کلید زده و آغاز کرده بود می‌شود و به بهانه مبارزه با تروریسم، ابتدا بخش‌های مهمی از خاک سوریه را اشغال می‌کند و سپس با درپیش گرفتن سیاست‌های مخرب و دشمنانه، طرح و نقشه دیرینه خود که همانا از بین بردن قدرت و توان دولت مرکزی دمشق و سپس تجزیه سوریه است را درپیش می‌گیرد.

یکی از راه‌هایی که آمریکا در مسیر تجزیه سوریه از آن استفاده می‌کند حمایت و پشتیبانی از خودمختاری کرد‌های شمال و شمال شرق سوریه است. در حقیقت مقامات واشنگتن با درپیش گرفتن حمایت از کرد‌هایی که سال‌ها بود به دنبال تشکیل حکومت و کشور مستقل خود بودند و با برگزاری دیدار‌ها و جلساتی منظم و البته مخفی و دور از پوشش رسانه‌ها چنین به سران و مقامات کرد‌های سوری القاء کردند که خواسته‌های آن‌ها برای آمریکا از اهمیت برخوردار بوده و به دنبال این مهم هستند که کرد‌های سوری به خواسته‌ها و آرزو‌های دیرینه خود دست پیدا کنند.

تجزیه سوریه خطی که آمریکا به دنبال آن است

راه و مسیر دیگری که آمریکا از آن برای ضربه زدن به امنیت و ثبات داخلی سوریه آن هم پس از غلیه حکومت بشار اسد بر تروریست‌های تکفیری داعشی ایجاد شده است، حمایت از گروه‌های مخالف حکومت «بشار اسد» است. بر این اساس اخیرا رسانه‌های منطقه‌ای فاش کردند که در جریان برگزاری نشست یک گروه مخالف دولت سوریه که به ریاست آمریکا نیز برگزار شده است مطالب و مباحثی مطرح شده فقط به یک چیز ختم می‌شود و آن تجزیه سوریه است.

در حقیقت باید گفت با بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته پیرامون اقدامات و فعالیت‌های آمریکا اینگونه می‌توان نتیجه گرفت، خروجی نهایی تمامی نشست‌هایی از این دست که تا امروز توسط آمریکا با گروه‌های مخالف دولت «بشار اسد» برگزار شده است چیزی جز تجزیه سوریه نیست. واشنگتن در اهداف و برنامه‌های خود همواره به دنبال این موضوع بوده که سوریه را به چند کشور منطقه‌ای که هر بخش از آن تحت کنترل یکی از گروه‌های و کشور‌های غربی به خصوص رژیم صهیونیستی و آمریکا است تبدیل کند.

تجزیه سوریه خطی که آمریکا به دنبال آن است

حال در این میان یکی از راه‌های مهم و اساسی که آمریکا در مسیر تجزیه سوریه از آن استفاده کرده و همچنان هم استفاده می‌کند از بین بردن امنیت و ثبات در این کشور مهم و تاثیرگذار منطقه است. در این مسیر واشنگتن با خرج میلیارد‌ها دلار و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به تجهیز گروه‌های مخالف بشار اسد می‌پردازد تا در مسیر تغییر نظام سوریه تلاش و کوشش کنند.

از طرف دیگر بر اساس اخبار و اطلاعاتی که برخی از منابع منتشر کردند نشان از این موضوع بسیار مهم و حساس دارد که آمریکا همزمان در کنار حمایت خودمختاری کرد‌های سوریه، پروژه افزایش قدرت و توان رزمی و نظامی گروه‌های مخالف «بشار اسد» ازجمله گروه تروریستی «تحریر الشام» را به شدت دنبال و پیگیری می‌کند تا به وسیله اعطای این فرصت به آن‌ها که برای خود یک خلافت ایجاد کنند، قدرت حکومت مرکزی سوریه را به چالش کشیده و در مسیر تجزیه این کشور گام بردارند.

تجزیه سوریه خطی که آمریکا به دنبال آن است

در پایان باید گفت سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا از سال‌ها قبل به دنبال تجزیه سوریه به چند کشور مستقل بودند تا به این وسیله امنیت و ثبات متحد دست‌نشانده خود یعنی «رژیم صهیونیستی» را تقویت کنند. ولی آن‌ها به یک نکته مهم توجه ندارند و آن قدرت و توان محور مقاومت در منطقه و ایستادگی آن در برابر دنیای غرب، رژیم صهیونیستی و ارباب آن یعنی آمریکا است و تمامی نقشه‌های آن‌ها همانند نقشه ایجاد داعش در سوریه با شکست و ناکامی روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار