معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد:

شانزدهم آذر روز تولد شعار«مرگ بر آمریکا» است

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد گفت: پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که ملت ایران متوجه ماهیت استعماری دولت امریکا شدند، شعار «مرگ بر امریکا» در ۱۶ آذر توسط دانشجویان سرداده شد.
کد خبر: ۶۱۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲ - 06December 2015

شانزدهم آذر روز تولد شعار«مرگ بر آمریکا» است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، وحید جلیلی ظهر یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در تالار همایش های دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، با اشاره به بخشی از پیام خوشامدگویی رئیس دانشگاه تهران به ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور امریکا در آذر ۱۳۳۲، اظهار کرد: نیکسون چند ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد و ناکامی نهضت ملی شدن صنعت نفت به تهران آمد تا تثبیت موقعیت امریکا در ایران را ارزیابی کند.

وی ادامه داد: با انتشار خبر ورود نیکسون به ایران ناآرامی ها آغاز شد و در ۱۶ آذر نیروهای شاه وارد دانشگاه شده و به دانشجویان حمله کردند و بسیاری از دانشجویان از جمله شهید مصطفی چمران را زخمی کردند.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد با اشاره به اظهارات نیکسون در دانشگاه تهران مبنی بر اینکه جامعه ایران در محیط نظم و قانون در حرکت است، افزود: پیش از واقعه ۲۸ مرداد این تصور وجود داشت که امریکا از دیگر قدرت های بیگانه متفاوت است اما پس از این واقعه امریکا چهره واقعی خود را نشان داد و مردم ایران متوجه شدند که امریکا در جهان خواری از دیگر قدرت های استعماری عقب نمی ماند.
 
وی به سخنان شاهدان عینی واقعه ۱۶ آذر اشاره کرد و گفت: دانشجویان دانشگاه تهران برای اولین بار در ایران شعار «مرگ بر امریکا» سردادند و این شعار متولد شد.
جلیلی ادامه داد: پس از ده سال و در شرایطی که همه گمان می کردند ایران به یکی از مستعمرات امریکا تبدیل شده، این بار فریاد مرگ بر امریکا از حوزه علمیه برخاست.
 
وی با بیان اینکه شروع آنچه به نام انقلاب سفید در تاریخ معاصر ما معرفی می شود، شعار مرگ بر امریکا را احیا کرد، افزود: این بار مردم ایران در گستره ای وسیع تر شعار مرگ بر امریکا را سردادند و حکومت خشونت بیشتری از خود نشان داد تا جایی که هزاران نفر در پیشوا، ورامین، قم و تهران به خاک و خون کشیده شدند و امام خمینی(ره) را به زندان بردند.
 
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه امریکا به عنوان کشوری که خود بر مبنای مبارزه علیه کاپیتولاسیون علیه دولت بریتانیا شکل گرفته، ادامه داد: دولت امریکا می خواست همین قانون را که روزی خود قانونی جنایتکارانه می دانست، در ایران هم پیاده کند که با مخالفت امام راحل و مردم مواجه شد که نتیجه این مخالفت دستگیری امام و تبعید ایشان به ترکیه بود.
وی به سخنان برخی افراد که معتقدند انقلاب اسلامی ربطی به مبارزه با امریکا ندارد اشاره کرد و افزود: این جمله معروف امام خمینی(ره) که «همه گرفتاری ها از امریکاست» مربوط به سال ۶۸ و پس از انقلاب نیست، امام این جمله را در سال ۴۳ بیان کرده است.
 
جلیلی با بیان اینکه مبارزه با امریکا بدیهی ترین مسائل انقلاب اسلامی است، گفت: رهبری نهضت اسلامی ما به دلیل مبارزه با امریکا تبعید شد با این حال برخی ادعا می کنند که انقلاب اسلامی ضدیتی با امریکا نداشته است.
وی ادامه داد: همین افراد می خواهند در جامعه ترویج کنند که شعار مرگ بر امریکا در سال ۵۸ و با تغییر جهت انقلاب شکل گرفته است.
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه اولین شعار ما در انقلاب اسلامی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود، گفت: مردم ما از چه کسی می خواستند استقلال داشته باشند؟ آیا ما می خواستیم از افغانستان مستقل شویم یا می خواستیم امریکایی ها در امور کشورمان دخالت نکنند.
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها