دیپلماسی عزتمندانه و فعال ۱۱-/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

بازی برد-برد ایران با عضویت در بریکس/ ایران تحریم‌ها را دور می‌زند

قدرت منطقه‌ای و موقعیت جغرافیایی ایران می‌تواند در تمامی حوزه‌ها برای بریکس مزیت باشد. بنابراین عضویت کشورمان در این گروه یک بازی برد-برد است که منافع دوجانبه را به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۶۱۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۲ - 24August 2023

گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در راس هیئتی روز گذشته برای شرکت در نشست سران «بریکس» به ژوهانسبورگ رفت.

بریکس نام یکی از قدرتمندترین ائتلاف‌هاست که در سال ۲۰۰۹ از کشور‌های برزیل، روسیه، هند و چین و سپس آفریقای جنوبی تشکیل شد و اکنون بیش از ۳۱.۵ درصد اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است. همین موفقیت‌ها باعث شده که اکنون اعضای بریکس تصمیم به گسترش این ائتلاف و پذیرش اعضای جدید بگیرند.

ریاست نشست بریکس سال گذشته برعهده چین بود، این کشور موضوع پذیرفتن عضو جدید را مطرح کرد، اما امسال آفریقای جنوبی امسال ریاست این گروه را بر عهده گرفته و اعلام کرده است بیش از ۴۰ کشور از جمله ایران، عربستان، امارات متحده عربی، آرژانتین، الجزایر، بولیوی و تعدادی کشور دیگر هم برای پیوستن به این گروه ابراز علاقه کرده‌اند.

..........

عربستان سعودی که پیش از این در چارچوب کشور‌های دوست بریکس در نشست کیپ‌تاون شرکت کرده بود، امیدوار است با حمایت‌های روسیه و برزیل در شمار کشور‌های عضو قرار گیرد. آرژانتین هم در سال ۲۰۲۲ درخواست عضویت در بریکس را داد. جمهوری اسلامی ایران هم به همراه آرژانتین در نشست سال گذشته بریکس، درخواست خود برای عضویت در این سازمان را اعلام کرد و طی نامه‌ای به همتای هندی خود خواستار حمایت دهلی‌نو برای حمایت از ایران شد.

آفریقای جنوبی از روز سه‌شنبه (۳۱ مرداد) تا پنج‌شنبه دوم شهریور میزبان پانزدهمین اجلاس سران بلوک بریکس در ژوهانسبورگ است و این گروه در حال بررسی افزودن اعضا و گسترش بریکس در این نشست است. موضوع دلارزدایی هم در دستور کار اعضای این گروه خواهد بود چون کشور‌ها در مورد افزایش تجارت ارز محلی هم قرار است به تبادل نظر بپردازند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از میهمانان ویژه بریکس ۲۰۲۳ است، اعضای بریکس به اتفاق از پیوستن ایران به گروه جهانی حمایت کرده‌اند، پس از مواضع صریح سران چین و روسیه، «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی هم که اخیرا میزبان هیات دیپلماتیک ایرانی به ریاست حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان بوده است از تمایل کشورش برای عضویت ایران در بریکس خبر داده بود.

دولت سیزدهم با نگاه دیپلماسی همسایگی به دنبال سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی، توسعه روابط با سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای است. سرعت بخشیدن به فرآیند عضویت در سازمان همکاری شانگهای، تعمیق روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعال کردن همکاری‌ها با سازمان اکو نمونه فعال بودن توسعه دیپلماسی اقتصادی را نشان می‌دهد.

ماه گذشته کنفرانس ایران و بریکس با عنوان «چشم انداز‌ها برای شراکت و همکاری» در محل مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه با حضور مقامات و سفرای پنج کشور عضو بریکس شامل هند، چین، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی برگزار شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم اخیرا به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر کرد و با «رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در دیدار با رئیس جمهور آفریقای جنوبی با اشاره به روابط خوب و رو به رشد دو کشور و برگزاری موفق پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، از نهایی شدن توافقات سازنده بخش‌های مختلف و آماده شدن چندین سند همکاری ابراز رضایت کرد.

..........

وزیر خارجه همچنین از پذیرش دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت رئیس جمهور کشورمان در اجلاس سران بریکس خبر داد.

همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز دوشنبه ۳۰ مرداد در نشست خبری خود در مورد سفر رئیسی به آفریقای جنوبی گفت: موضوع همکاری با بریکس حائز اهمیت است. بریکس بعنوان نهاد نوظهور اقتصادی، در حال پیدا کردن جایگاه خود در جهان است.

وی افزود: ایران با درک جایگاه این نهاد و اهمیتی که به موضوعات اقتصادی می‌دهد، درخواست عضویت داد که با اعضای بریکس گفتگو‌های مثمر ثمری را دارد. روند هدف‌گذاری انجام شده درچارچوب همان نگاه راهبردی است.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه هم با اشاره به روند عضویت ایران در گروه بریکس گفت: هنوز کشور‌های عضو بریکس معیار‌های خودشان را برای اعضای جدید مشخص نکرده‌اند و در حال نوشتن این معیار‌ها هستند.

وی ادامه داد: با توجه به معیار‌ها و توانایی‌هایی که ما از آن برخوردار هستیم به راحتی می‌توانیم خودمان را با معیار‌های احتمالی اعضای بریکس تطبیق دهیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان عضویت به مزیت‌های دوجانبه ایران و بریکس برای یکدیگر هم اشاره کرد و بیان کرد از اثرات پیوستن کشورمان به بریکس انجام معاملات با کشور‌های روسیه، چین، برزیل و آفریقای جنوبی بدون استفاده از دلار و با پول ملی و همچنین استفاده از تسهیلات بانک توسعه بریکس است.

به گفته صفری، ایران در مقابل در بخش انرژی، نیروگاه، ساختمان سازی، جاده سازی و فعالیت‌های دانش بنیان و صدور خدمات فنی مهندسی از توانایی بالایی برخوردار است و عضویت در این گروه این زمینه را فراهم می‌کند که ایران بتواند این خدمات را ارائه دهد.

با توجه به ظرفیت‌های قدرتمند بریکس که موجب می‌شود دامنه عمل و کنش آن در سطوح فرامنطقه‌ای شکل بگیرد، مزیت پیوستن به بلوک جهانی برای کشورمان در این است که ایران می‌تواند پیگیری سیاست خنثی‌سازی تحریم‌های غرب علیه کشورمان را با قدرت بیشتری ادامه دهد.

از سویی موقعیت جغرافیایی و منابع سرشار ایران هم می‌تواند در تمامی حوزه‌ها برای بریکس مزیت باشد. بنابراین عضویت کشورمان در این گروه یک بازی برد-برد است که منافع دوجانبه برای ایران و بریکس دارد.

همچنین با توجه به اینکه ایران در حال حاضر به عنوان یک قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شود می تواند با عضویت غرب آسیا را نیز با خود همراه کند و با در نظر گرفتن اهمیت ژئوپلیتیک و نقش راهبردی کشورمان در تامین امنیت منطقه و شکل‌دهی به ترتیبات امنیتی غرب آسیا که شاهراه اقتصادی و انرژی جهان محسوب می‌شود در کنار نفوذ گسترده ایران بر کشورهای مسلمان، میتواند یکی از مزایای دیگر پیوستن کشورمان در این گروه باشد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها