در مجموعه پلاک ۳۱۳ مسجد جمکران صورت گرفت؛

برگزاری نشست هم‌اندیشی مبلّغان فرهنگ جهاد و شهادت در اربعین

نشست هم‌اندیشی مبلغان و راویان فرهنگ جهاد و شهادت در اربعین، در آستانه اربعین حسینی در مجموعه فرهنگی پلاک ۳۱۳ مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶ - 24August 2023

برگزاری نشست هم‌اندیشی مبلّغان فرهنگ جهاد و شهادت در اربعین

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، نشست هم اندیشی مبلغان و راویان فرهنگ جهاد و شهادت در ایام پیاده روی اربعین حسینی (ع)، در مجموعه فرهنگی پلاک ۳۱۳ مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام محمود شهرجردی معاون اعزام موسسه روایت سیره شهدا در سخنانی اظهار داشت: باید تلاش کنیم که هر یک از ما مبلغان در مسیر پیاده روی اربعین، سفیری برای شهدا باشیم.

وی افزود: پیاده روی به این عظمت که اتفاق می‌افتد، در حقیقت مرهون خون پاک شهدای مدافع حرم و شهیدان دوران دفاع مقدس است و باید یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داریم.

شهرجردی گفت: در هر موکب و جایگاهی که شهدا را معرفی کردیم، اقبال و توجه مردم به آن موکب زیادتر شد.

در ادامه، حجت الاسلام عبدالناصر جلالیان راوی موسسه روایت سیره شهدا در خصوص تجارب تبلیغ میدانی و پرده خوانی اربعین گفت: کار‌های ما باید تاثیرگذار باشد، لذا نیاز داریم که نوع مخاطب را بشناسیم، از هیجان استفاده کنیم و به ظرفیت‌های مشترک نگاه کنیم نه ظرفیت‌های اختصاصی یک قوم و گروه.

جلالیان گفت: تنها نباید به ذکر خاطرات اکتفا کرد بلکه بیان روایات پیرامون اهمیت اربعین نیز حائز اهمیت است.

راوی موسسه روایت سیره شهدا تاکید کرد: مبلّغی موفق‌تر است که در سه حیطه شنیداری، دیداری و زبان بدن موفق‌تر و خلاقانه‌تر عمل کند.

وی بنر خوانی مسیر‌های منتهی به حرم و نیز توجه به سه اصل روایتگری، سرود و نمایش را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲۳ روش شروع روایتگری از جمله شروع با ذکر و شعر و لب خوانی و توجه به حرکات زبان بدن داریم.

در ادامه، بهمن کهن دبیر شبکه ملی فعالان جهاد و شهادت «وارثون» در خصوص روش‌ها و ایده‌های تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت در اربعین حسینی (ع) گفت: اجرای طرح‌هایی همچون نایب الشهید، معرفی شهدای وادی السلام، حرکت کاروان‌ها از گلزار‌های شهدا، چاووش بهشت یا بدرقه کاروان‌های کربلا، زیارت به نیابت از والدین شهدا و جانبازانی که توان پیاده روی ندارند، از جمله سوژه‌هایی است که می‌تواند در ارتقاء موضوع ایثار و شهادت موثر باشد.

وی گفت: سامانه نصرت مشتمل بر ۱۰۰ کلیپ از افراد شاخص و اثرگذار جامعه در قشر‌های مختلف، در خصوص تشویق مردم به حضور در پیاده روی اربعین فراهم شده و می‌تواند برای مخاطبان موثر باشد.

حجت الاسلام علی کلاته مدیر موسسه امیر بیان نیز در خصوص تجارب تبلیغ در موکب و تبلیغ چهره به چهره عنوان کرد: ما باید مخاطبی را که به سوی مان آمده، همانگونه که هست، بپذیریم و تبلیغ چهره به چهره همراه با ارائه خدمات اجتماعی به مخاطب را مدنظر قرار دهیم.

وی تاکید کرد: در کار‌های مربوط به موکب نباید افراط و تفریط کرد و همچنین برپایی مراسم معنوی همچون دعا و زیارت و... ویژه موکب داران نباید فراموش شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسین جوشقانیان مدیر موسسه روایت سیره شهدا نیز با اشاره به اهمیت اربعین در روایات ابراز کرد: اربعین فرصت مناسبی برای جهاد تبیین و معرفی عاشوراست، زیارت اربعین علامت مومن و لبیک به ندای هل من ناصر حسینی است.

وی گفت: موسم اربعین مناسب‌ترین مناسبت برای تربیت یاران امام زمان (عج)، معرفی و زمینه سازی ظهور و بهترین موقعیت برای معرفی قیام سیداشهدا (ع) است.

جوشقانیان گفت: با اینکه کربلا صحنه غلبه ظاهری اردوگاه ظلم و نفاق بود، اما دیدیم که از کفر و نفاق و استکبار هیچ آثاری باقی نماند و اربعین، باطل السحر تمامی مکرهاست.

وی تاکید کرد: مبنای اربعین، فرهنگ جهاد و شهادت است، اربعین عزت آفرین و انسجام بخش است و همه قومیت‌های گوناگون در آن حضور دارند.

جوشقانیان تصریح کرد: علت اینکه اربعین فقط برای سیدالشهدا (ع) تعریف شده این است که سخت‌ترین جسارت‌ها نسبت به، ولی خدا تنها در مورد امام حسین علیه السلام اتفاق افتاده است.

در پایان، حجت الاسلام مرتضی استقامت مسئول دبیرخانه مردمی تبلیغ اربعین گفت: پایانه شلمچه و عمود ۵۳۵ پیاده روی اربعین، دو نقطه مرکزی جریان سازی فرهنگ ایثار و شهادت است و ما باید در راستای تعمیق باور‌های دینی، افزایش شور و شعور حسینی و ترویج سبک زندگی عاشورایی تلاش کنیم.

این مراسم با مرثیه سرایی حجت الاسلام گلی کریمی همراه بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار