به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «جبار آذین» منتقد و مدرس سینما در خصوص فقدان آموزش اصولی و حرفهای در سینمای ایران اظهار داشت: در جامعهای که آثار هنری اش محتوای شایسته ندارند نمیتوان مدعی پاسداری از فرهنگ و ارزشها بود؛ این وظیفه مدیران فرهنگی است تا تدبیری اندیشه کنند و حداقل در حوزه آموزش محتوای سالم و مناسب اهتمام به خرج داده و سینما را از این وضعیت بحرانی نجات دهند.
وی افزود: تعهد محتوا محوری و توجه به ارزشهای اجتماعی باید اولویت ابتدایی مسئولان فرهنگی و سینمایی باشد. این میتواند کاربرد هنر را در جامعه پررنگ کند. دانش و تخصص منهای رفاقت بازی میتواند به نگاه فاخرتر و افق گستردهتر مسئولان بینجامد تا آنها با گزینش محتوای شایسته به جامعه خدمت کنند.
آذین ادامه داد: دو مسأله سالها است که فرهنگ و هنر کشور نادیده گرفته شده و به جای آنها از عناصری مانند رفاقت و منافع و سیاست و تجارت استفاده شده است. آن دو عنصر اساسی و تعیین کننده که میتواند یک مدیر فرهنگی یا هنرمند را در صف پیشتازان پاسداری از فرهنگ و هنر کشور قرار دهد و به عنوان پیشگام در امور فرهنگی آنها را جلودار کند عناصر دانش و تخصص است.
این منتقد سینما با بیان اینکه سالها است ما افرادی که دارای دانش و تخصص در امور فرهنگ و سینما باشند در فضای اداره فرهنگ و هنر به خصوص سینما و دیگر هنرها نمیبینیم تصریح کرد: دلیل این اتفاق آن است که اهمیتی به دانش که ابزار اصلی نگره اجتماعی و فرهنگی است مورد غفلت واقع شده و کسانی که باید به این امور بپردازند و دست جامعه را بگیرند خود دارای تخصص در این امور نیستند. در واقع کسانی در مصدر امور قرار گرفته اند که شناخت و سنخیتی از حوزه زیر مجموعه شان ندارند.
وی خاطرنشان کرد: در دولتهای مختلف با توجه به نگاه ابزاری برخی از آنها به فرهنگ و هنر کارکردهای هنری و فرهنگی در خدمت ارزشها و آرمانها و اجرایی کردن سبکهای زندگی مناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی در آثار سینمایی و تلویزیونی مشاهده نمیشود.
آذین تأکید کرد: این در شرایطی است که دهها مرکز و سازمان وابسته و غیر وابسته به ارشاد و صدا و سیما و نهادهای قدرتمند وجود دارند که عنوان تعلیم دهی به علاقمندان هنر و سینما را به یدک میکشند، اما در واقعیت امر خروجی این نوع جریانها و دستگاهها هیچ گاه به نفع فرهنگ جامعه نبوده است. کسانی را سراغ نداریم که از این نوع آموزشگاهها که هنر و فرهنگ را یک جانبه تزریق میکنند بیرون آمده باشند و توانسته باشند مشکلی از مشکلات سینما را حل کنند. روز به روز اوضاع سینما خرابتر شده و بی فرهنگها و آنها که وابسته به منافع هستند جایگزین اهالی به حق و لایق فرهنگ و هنر برای اداره این بخشهای مهم شده اند.
وی با اشاره به اینکه سکان داران فرهنگ، هنر و سینما اهل تخصص و دانش نیستند متذکر شد: البته بی تردید بخشی از کسانی که امروزه سکان دار فرهنگ و هنر و سینما هستند دارای نیتهای خیر بوده و حتی آدمهای مثبت اندیشی به شمار میروند، اما اینها اهل تخصص نیستند و دانش لازم را ندارند. مدیریت فرهنگی بلد نیستند و معطل مانده اند.
آذین تأکید کرد: اگر هدف تجارت و سیاست نبود وخدمت به جامعه اولویت مسئولان بود امروز وضعیت سینمای بیمار ما این گونه نبود. بی شک یک بازنگری اساسی در چگونگی وجود این تشکلها و موسسات باید صورت بگیرد. ساختارها از نو برای آنها چیده شود. افرادی که میتوانند دست مستعدها را بگیرند وارد کارزار شوند و اینها صرفاً جنبه کلاسی و تئوری نباید داشته باشد و باید جنبه کاربردی بگیرد.
این کارشناس فرهنگی در پایان این گفتوگو افزد: کسی که از این نوع موسسات فارغ التحصیل میشود باید جذب کار شود و خدمت کند. ما هنرمندان بی شماری داریم فارغ التحصیل هستند، اما مسافرکشی و دستفروشی و بقالی میکنند! کار از بنیان دچار اشکال است. باید تحولات اساسی و بنیادین صورت بگیرد. باید جایگاه دانش و تخصص معین شود و تشنگان خدمت به جامعه از طریق هنر و فرهنگ و سینما وارد این عرصه شوند. مسئولان اگر میخواهند دست جامعه را بگیرند باید به بلوغ چنین مراکزی فعال باشند.
منبع: سینماپرس
انتهای پیام/ ۱۳۴