به گزارش دفاعپرس از اردبیل، راهآهن به عنوان یکی از اصلیترین شقوق حمل و نقل از شاخصهای توسعهیافتگی هر استان و منطقهای بهشمار میرود. هر چند شبکه ریلی در زمینه جابجایی ایمن مسافر نقش بسیار مهم و حیاتی دارد و استان گردشگرپذیر اردبیل از این بابت نیاز فوری و مبرم به شبکه ریلی دارد، با این وجود نقش راهآهن در جابجایی بار و کالا بسیار حیاتیتر است و اساسا یکی از مسائلی که سرمایهگذاران در محاسبات سرمایهگذاری مدنظر قرار میدهند فراهم بودن ابزارها و راهکارهای حمل و نقل ایمن و ارزان کالاهایی است که تولید میکنند.
استان اردبیل بهویژه شمال استان با تولید بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی بهعنوان یکی از قطبهای مهم کشاورزی از چشمههای اصلی بار در شمال غرب کشور بهشمار میرود. این در حالی است که در صورت تحقق چشمانداز تعریف شده برای شبکه پایاب سد خداآفرین یک میلیون تن محصول دیگر به تولیدات استان اضافه خواهد شد.
راهآهن اردبیل - میانه که نزدیک به ۲ دهه است عملیات احداث آن آغاز شده است در دولت سیزدهم پیشرفت قابل ملاحظهای داشته است ، بهطوری که به گفته سیدکمالالدین میرجعفریان میزان پیشرفت این ابرپروژه ریلی از ۷۰ درصد به ۹۰ درصد افزیش یافته است.
نکته مهم و قابل تامل اینکه در ماههای اخیر اجرای بخشهای گلوگاهی و بحرانی پروژه در اولویت قرار گرفت و با تکمیل این بخشها، میتوان گفت روند پروژه در مسیر هموارتری قرار گرفته است.
تکمیل این ابرپروژه ریلی بهعنوان یکی از مطالبات اصلی مردم استان مورد اهتمام مسئولان ارشد استانی و نمایندگان بوده است و تقریبا هر یکی دو ماه طی بازدیدهای دورهای ضمن بررسی آخرین وضعیت پروژه مسائل و چالشهای آن بررسی و برای گرهگشایی از آن هم در سطح ملی و هم در استان تلاش شده است.
روز گذشته سیدحامد عاملی ، استاندار اردبیل به همراه علی نیکزاد و صدیف بدری نمایندگان اردبیل در مجلس شورای اسلامی ، نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و نیز مدیرکل راه و شهرسازی استان طی بازدید از این ابرپروژه ریلی آخرین وضعیت پیشرفت پروژه و تعهدات پیمانکاران را بررسی کردند.
هرچند در ماههای اخیر عبور از گلوگاهها و نقاط بحرانی راهآهن اردبیل در دستور کار مسئولان امر بوده و بخش زیادی از این موانع فنی رفع شده است با این حال تکمیل و به نتیجه رسیدن آن مستلزم تامین منابع مورد نیاز است.
در همین زمینه سیدحامد عاملی ، استاندار اردبیل با بیان اینکه طی سال گذشته و امسال بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال به پروژه راهآهن اردبیل - میانه تزریق شده است، گفت: تا یک ماه آتی نیز سه هزار میلیارد ریال دیگر به پروژه راهآهن اردبیل- میانه تزریق خواهد شد.
به گفته مقام عالی دولت در استان اردبیل ، از ۱۷۵ کیلومتر پروژه راهآهن اردبیل - میانه، تاکنون ۱۲۵ کیلومتر ریلگذاری شده و با تکمیل زیرسازی قسمتهای مختلف این پروژه، ادامه ریلگذاری نیز تا پایان مسیر در حال اجراست.
عاملی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به پروژه راهآهن اردبیل - میانه تزریق شد ، از ابتدای سال جاری هم چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر تخصیص یافته و تا یک ماه آینده هم سه هزار میلیارد ریال دیگر به پروژه تزریق خواهد شد.
استاندار اردبیل ابراز امیدواری کرد روند زیرسازی و ریلگذاری پروژه راهآهن اردبیل - میانه مطابق برنامه زمانبندی دادهشده به پیمانکاران به پایان برسد تا این پروژه پس از سالها انتظار، به بهرهبرداری رسیده و مورد استفاده مردم قرار بگیرد.
علی نیکزاد ، نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم در خصوص منابع مالی این پروژه ریلی گفت: بالغ بر۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا هم پروژه راهآهن اردبیل - میانه به اتمام برسد و هم مطالبات پیمانکاران داده شود.
وی در خصوص پیگیریهای ملی برای تامین منابع مورد نیاز این پروژه اظهار کرد: اخیرا جلسهای در نهاد ریاستجمهوری برگزار و در آن جلسه قرار شد شرکت ذوبآهن پنج هزار میلیارد ریال ریل به پروژه تزریق کند ، علاوه بر این بنیاد مستضعفان هم سه هزار میلیارد ریال میلگرد و سیمان در اختیار پروژه قرار دهد.
نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در کنار آن از محل ردیف هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی قانون بودجه و چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بهصورت نقد به پروژه اتصال اردبیل و پارسآباد به شبکه ریلی کشور تزریق شده است.
نیکزاد با اشاره به اخذ مجوز ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت به این پروژه گفت: تمام تلاش نمایندگان و مسئولان ارشد استان این است که اتصال اردبیل به شبکه ریلی را در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسانیم و در ادامه طرح اتصال پارسآباد شروع شود.
صدیف بدری ، نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: این پروژه مهم ریلی هماکنون از حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی کلی و ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی زیرسازی برخوردار است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیمانکاران پروژه راهآهن اردبیل - میانه اگر به همت بیشتری نسبت به گذشته به تعهدات خود عمل کنند، میتوان به بهرهبرداری از این پروژه تا سه چهار ماه آینده امیدوار بود.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شوری اسلامی افزود: تاکید ما به رئیسجمهور نیز این است که با اختصاص حداقل یکهزار میلیارد تومان اعتبار دیگر زمینه اتمام بهموقع پروژه راهآهن اردبیل - میانه را فراهم کند تا دومین سفر استانی هیات دولت به اردبیل به جای هواپیما با قطار انجام شود.
استان مرزی اردبیل میتواند در ترانزیت بار و کالا به همسایگان شمالی نقش موثری داشته باشد ، این امر بهویژه در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش تعامل با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و از این جهت تسریع در عملیات اجرایی راهآهن اردبیل - میانه و ادامه آن به نقطه مرزی در پارسآباد میتواند آوردههای زیادی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.
نکته مهم اینکه به لحاظ جغرافیایی فاصله اردبیل تا پارسآباد از نظر توپوگرافی پیچیدگی زیادی ندارد و در مقایسه با سایر پروژههای مطرح هزینههای تملک اراضی هم در آن بسیار پایین است. سرعت بخشی به راهآهن اردبیل - میانه در دولت سیزدهم این امید را ایجاد کرده است که با ادامه آن به سمت پارسآباد، اردبیل سهم شایستهای از اقتصاد ملی و منطقهای کسب کند.
انتهای پیام/